Publicerat September 21, 201015 yr Jag såg något märkligt jämta vägen förra veckan. En stor tjäderhöna. 3 ganska stora kycklingar och 4st kycklingar i storlek som man brukar se dem i början/mitten Juli. Nästan tveksamt om de kunde flyga. Det föranleder några frågor. Kan en tjäderhöna föda fram två kullar på ett år? Hur sent kan en tjäderhöna lägga nya ägg om den första omgången misslyckas? Vad kan det vara jag sett om de två översta frågorna är "omöjliga"? Jag tycker själv att det klotformen och hur de rörde sig över vägen verkligen talar för att det var småkycklingar och inte några större orrkycklingar som adopterats av tjädern. Men är det verkligen möjligt?
Publicerat September 21, 201015 yr Ingenting är omöjligt, speciellt inte i djurvärlden. Nu vet jag inte hur det ligger till med tjäder en hel del fåglar får ju flera kullar per år och lägger väl ägg sålänge hösten inte är kommen. Hoppas någon med koll svarar, kommer jag ihåg ska jag fråga norrlänningen som kommer ner i okt, han jagar iallafall mkt tjäder.
Publicerat September 21, 201015 yr Det är vanligt att dom får flera kullar, särskilt sådana här år. När det är kallt och regnigt hela våren klarar sig kycklingarna dåligt. Då får dom ofta en kull till.
Publicerat September 21, 201015 yr Det kan ibland hända att en höna "övertar" en annan hönas kycklingar.
Publicerat September 21, 201015 yr Finns ju fåglar som kör dagismodellen... Ådorna + ungar går ju ihop i grupper tex. Så varför inte tjäder?