Publicerat September 21, 201015 yr Hade en liten diskussion om inskjutning där motparten hade fått rådet att bara skruva ett par klick i taget för annars följer inte riktmedlet med och det var flera som hade sagt likadant.Jag hävdade att om inte riktmedlet följer med oavsett du skruvar 1 eller 15 klick så är det fel på kikaren och jag hade inte vågat lita på den,vad säger ni andra?
Publicerat September 21, 201015 yr Instämmer (jag vrider max 5 klick och knackar på kikaren med kaffekoppen) Shitstone
Publicerat September 21, 201015 yr Instämmer med DADDYO Skruva flera klick (typ 15-20) på senaste inskjutningen och det funkade bra. Welter sikte
Publicerat September 21, 201015 yr Mina kikarsikten följer så snällt med oavsett hur många klick jag skruvar men en polares sikte lever sitt eget liv och måste skruvas på märkliga sätt...
Publicerat September 21, 201015 yr Mina kikarsikten följer så snällt med oavsett hur många klick jag skruvar. Samma här Mvh.
Publicerat September 21, 201015 yr Funkar det inte med 20 klick så funkar det nog antagligen inte med 5 heller.... Nej Freddan du har rätt. Kom på nu när min ena svåger sköt in sin studsare för ca 15 år sedan så efter varje skruvning så knackade han med knogen på kikaren........... Och detta var för att riktmedlet skulle hoppa rätt.... //
Publicerat September 21, 201015 yr Om inte mina kikare klarade av att skruvas många klick eller om dom inte följde klicken skulle jag inte ha dom kvar. Knackar aldrig på kikaren efter justering-ska inte behövas! /Mike
Publicerat September 22, 201015 yr Alla mina sikten, utom ett (OXO) följer fint med. Man ska inte behöva knacka och ha sig, men för all del, pröva och se om det gör någon skillnad. Jag hör också många som säger lika. Kan det vara så att vissa gamla sikten har fjäderbelastat kors, och att den kan bli dålig med tiden? Dåligt insatt i teorin.
Publicerat September 22, 201015 yr Mina går bra ändå, iofs bara testat 20 klick. Dock så vrider jag 22-23 och sen tillbaka 2-3 om jag ska skruva 20 klick. Inte för att det ska ha nån betydelse, men det känns bättre Zeiss x 2
Publicerat September 22, 201015 yr Mina går bra ändå, iofs bara testat 20 klick.Dock så vrider jag 22-23 och sen tillbaka 2-3 om jag ska skruva 20 klick. Inte för att det ska ha nån betydelse, men det känns bättre Zeiss x 2 Vem det nu vara, men i alla fall nån som lär ut prickskytte sa att det är en bra ide, åt ena hållet, men inte åt det andra =) hans tanke var att om man alltid kommer från samma håll med vridet och det finns lite spel, så spelar det åt samma håll alltid. Låter vettigt.
Publicerat September 22, 201015 yr Detta tror jag har två sidor, en är vetenskap och beprövad erfarenhet, den andra är skrock Klart att ett sikte måste tåla att skruvas, och göra så med förväntad precision, annars är det helt värdelöst. I alla fall om man har någotsånär högt ställda krav på precision. Sen vet vi alla att många gubbar ute i jaktlagen är nöjda så länge man träffar älgen på 80 meter och då spelar det kanske inte så stor roll. Apropå inskjutning så berättade en bekant om en gubbe i hans jaktlag som för en del år sedan övartalats att köpa ett kikarsikte för att det är ganska bra när man börjar bli gammal och synen inte längre är vad den varit. När han senare åstadkommit en ful skadskjutning och fick frågor om träffen så sa han att "så jävla dyrt som det siktet var så måste det ju skjuta rätt", ingen hade förklarat det där med inskjutning för gubben
Publicerat September 22, 201015 yr Författare Detta tror jag har två sidor, en är vetenskap och beprövad erfarenhet, den andra är skrock Klart att ett sikte måste tåla att skruvas, och göra så med förväntad precision, annars är det helt värdelöst. I alla fall om man har någotsånär högt ställda krav på precision. Sen vet vi alla att många gubbar ute i jaktlagen är nöjda så länge man träffar älgen på 80 meter och då spelar det kanske inte så stor roll. Apropå inskjutning så berättade en bekant om en gubbe i hans jaktlag som för en del år sedan övartalats att köpa ett kikarsikte för att det är ganska bra när man börjar bli gammal och synen inte längre är vad den varit. När han senare åstadkommit en ful skadskjutning och fick frågor om träffen så sa han att "så jävla dyrt som det siktet var så måste det ju skjuta rätt", ingen hade förklarat det där med inskjutning för gubben
Publicerat September 22, 201015 yr Har blivit utbildad att "ratta förbi och backa" men har inte praktiserat detta på ca 35 år Jag har slutat att trava ved också - det kanske har något med utveckling att göra Raggarö
Publicerat September 22, 201015 yr Kan tro att knackförfarandet kan sorteras under avd: gamla sanningar. Sköt in min sprillans bössa och rattade 10 klick direkt. Inga problem med det alls. Burris fullfield II