Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drever dödad av varg norr om Gävle

Featured Replies

Publicerat

En nära vän och släkting fick sin drever dödad av varg igår kväll ca 2,5 mil norr om Gävle. Tiken drev en räv när hon plötsligt fick en grövre ton i sitt skall och snart hördes ett ångestfyllt skrik i skogen. Husse ropade och gjorde allt han kunde för att förhindra attacken men förgäves. Mörkret gjorde att han inte kunde hitta sin kamrat igår utan först i förmiddags kunde ett spårhundsekipage och personal från Länsstyrelsen hitta resterna av hunden. Experterna på plats tror att det rör sig om två vargar.

Ett tragiskt slut för en lovande unghund och ett antiklimax på en jaktsäsong som aldrig hann börja.

Publicerat

Och folk undrar hur man kan hata vargen så innerligt???

Publicerat

Vart exakt hände det ? då jag jagar i närheten...

Publicerat

kompisen va ute med en gubbe och hans stövare nära åmot för ngn vecka sen. Lika där, drvet tystnade och sen hittade dom bara halsbandet och tarmar. Kompisen såg en gråsvart vålnad spricka iväg med hunn i käften. Länsstyrelsen kom dit och nu är de konstaterat att de va varg.

Publicerat

jag jagar på grannmarken där allt hände för 2 veckor sedan. så jävla tragist! Nu blir det inte till att gå med någon hund om 3 veckor heller. Fy fan vad less jag blir!!!!

Publicerat
kompisen va ute med en gubbe och hans stövare nära åmot för ngn vecka sen. Lika där, drvet tystnade och sen hittade dom bara halsbandet och tarmar. Kompisen såg en gråsvart vålnad spricka iväg med hunn i käften. Länsstyrelsen kom dit och nu är de konstaterat att de va varg.

Det är för djävligt att framför allt vi som har drivande hundar skall behöva oroa oss för dessa förbannade djur..

Bara för att några muppar tycker att det är exotiskt med varg, näää fy faan....

//Pikehunter

Publicerat

Det verkar som att vargen har "Börjat" springa på hundskall upp i åmot nu, enligt vissa observationer av gubbarna i "skogen". kan säkert stämma då vargen har ätit upp hunden/arna och ser det som ett "lätt" byte? rätta mig om jag har fel?

Publicerat
En nära vän och släkting fick sin drever dödad av varg igår kväll ca 2,5 mil norr om Gävle. Tiken drev en räv när hon plötsligt fick en grövre ton i sitt skall och snart hördes ett ångestfyllt skrik i skogen. Husse ropade och gjorde allt han kunde för att förhindra attacken men förgäves. Mörkret gjorde att han inte kunde hitta sin kamrat igår utan först i förmiddags kunde ett spårhundsekipage och personal från Länsstyrelsen hitta resterna av hunden. Experterna på plats tror att det rör sig om två vargar.

Ett tragiskt slut för en lovande unghund och ett antiklimax på en jaktsäsong som aldrig hann börja.

Stackars sate. Alla vi som jagar med drivande hundar lider med honom :blush:

Publicerat
Det verkar som att vargen har "Börjat" springa på hundskall upp i åmot nu, enligt vissa observationer av gubbarna i "skogen". kan säkert stämma då vargen har ätit upp hunden/arna och ser det som ett "lätt" byte? rätta mig om jag har fel?

har hört samma sak. att vargen har börjat lokalisera hundskallen. De är en farlig utveckling.

Publicerat
har hört samma sak. att vargen har börjat lokalisera hundskallen. De är en farlig utveckling.

Dom jävlarna ser ju hundskallen som intrång på deras revir. Och alla inkräktare dödas oavsett om dom är hungrig eller inte. :wub:

Publicerat

Oerhört tragiskt Per.. :wub:

Publicerat

Tyvärr så lär sig vargarna snart att vov, vov i skogen = mat, i stället borde vi få hjälp att lära dom att vov, vov nästan alltid också betyder pang så att de som undkommer själva panget ändå kommer ihåg obehaget och genast springer bort från det obehagliga. Ja allra helst skulle man väl vilja ha en mer terminal lösning på problemet men det är väl knappast att hoppas på...

Lider med alla som får sina hundar mördade i skogen!

Publicerat

Blir nog inte bättre om alliansen måste söka stöd av Miljöpartiet heller!!

Publicerat

Fy! Hoppas innerligt att man slipper uppleva något sånt!

Sverige har ingen biotop för varg längre. Låt hägna in 5000ha i någon naturpark och låt varg kramarna hålla till där med sina gose djur!! :rolleyes:

Publicerat

En gång i tiden hade vi i sverige en hundras framavlad för att ståemot varg. Finns hopp om att återuppliva detta? Om det gick att ta lite dna och klona fram igen så skulle jag gärna öppna plånboken, annars, finns det något hopp om att avla fram sådant igen?

Publicerat

Det är för jävligt

Vargen börjar dyka upp där dom inte sets förut , man har sinna funderingar, undra om dom har börjat att plantera redan nu

Publicerat
Det är för jävligt

Vargen börjar dyka upp där dom inte sets förut , man har sinna funderingar, undra om dom har börjat att plantera redan nu

Jo dom har börjat, 10 000 tyska vargar.

Publicerat
Det är för jävligt

Med tanke på att det finns en politisk majoritet för att tillåta åtminstone flytt av varg så har jag svårt att tro att det förekommer någon organiserad hemlig inplantering/flytt i dagsläget. Den sidan har allt för mycket att förlora på ett eventuellt avslöjande.

Hur som helst. Väldigt tragiskt för de drabbade. Har svårt att förstå varför det skulle vara lättare för någon att förlora en hund till vargen bara för att andra förlorar sina i trafiken...

Publicerat

Men om man ska va lite alvarlig så är ju det här otroligt tragiskt. Det sjuka är att dom som bestämmer om det här sitter på sina feta arslen på ett kontor i en storstad.Jag hoppas innerligt att en människa snart blir skadad av dom här djuren vi pratar om för innan det hände så kommer nog tyvärr gemene man inte tycka att vargen är ett problem

Publicerat

Har full förståelse för att man blir upprörd över dylika händelser, jag jagar själv med hund och lever med samma oro.

Men jag har ändock städat tråden lite, från mindre lyckade kommentarer på ett publikt forum.

Så tänk lite på hur ni uttrycker er, det är inte bara jägare som läser här, och det är dumt att ge gratispoäng till antijakt-gänget. :blush:

Janne/ Moderator.

Publicerat
Det är för djävligt att framför allt vi som har drivande hundar skall behöva oroa oss för dessa förbannade djur..

Bara för att några muppar tycker att det är exotiskt med varg, näää fy faan....

//Pikehunter

Vad jag önskar att du hade rätt i att det bara är några muppar som är för varg och inte en bred medelklass...

Var uppe i Dalarna och en hund försvann, genast kommer en klump i magen! Den kom tillbaka dock, men fy f-n för att hitta sin jaktkamrat uppäten.

• 3 weeks later...
Publicerat

Fy f*n! :rolleyes: Själv tycker jag att politiken inte har ett j*vla dugg med hurvida vi ska varg eller inte och göra! De ska länsstyrelsen eller naturvårdsverket och jägareförbundet bestämma! och inte några herrar som bor i sthlm och inte har nå varg runt knuten som käkar upp hunden så fort den e ute!