Publicerat September 21, 201015 yr Hej, undrar om det är någon som har något tips på hur man får grisarna till åtelplatsen innan det blir för mörkt. Majsen ligger ute och jag sitter i kojan och väntar från 18:30 till 22:00 utan att något kommer, sen dagen efter har dom varit där. Så kan man göra något så dom kommer tidigare?
Publicerat September 21, 201015 yr Inte mycket.. dom kommer när dom kommer och det är ganska punktligt om det är en etablerad åtel som besöks frekvent. Just nu när det börjar mörkna tidigare om kvällarna kommer också ..iaf mina grisar tidigare och tidigare men aldrig medans det är ljust eller skymning 2-2 och en halv timma efter att solen gått ner. Bara en gång har jag fått se grisar medans det var fullt ljust, det var en gång under semestern i fjol då kom dom klockan 22.20 en kväll fast dom inte bruka vara tidigare än 02.00.
Publicerat September 22, 201015 yr Nej, det finns som sagt inget vi kan göra åt saken. Vi testade med en åtel mitt inne i en stor granplantering med skydd från alla håll, bara ett par meter från åteln. Det hjälpte inte det heller!!
Publicerat September 22, 201015 yr Nej, det finns som sagt inget vi kan göra åt saken. Vi testade med en åtel mitt inne i en stor granplantering med skydd från alla håll, bara ett par meter från åteln. Det hjälpte inte det heller!! Det finns egentligen bara ett sätt & det är ett sätt som egentligen inte är öppet för så många . Jaga endast av hundsåtar någon gång per år, håll isär åtelplatser & foderplatser. Se till att en grisgrupper har flera åtlar att gå till under en kväll. Sitt endast vid en av dessa åtlar så du inte riskerar att skjuta flera grisar ur samma grupp på samma kväll. Skjuter du en gris på en åtel vänta fyra veckor innan du gör det igen . Detta kväver stora marker & vem har det . //Lasse D