Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sako 75 feedback

Featured Replies

Publicerat

Jag har en sako 75 i kaliber 308 som sitter i en kkc stock,toppad med en ziess 3-12x56.

så långt är jag väldigt nöjd med studsaren. Nu det sista har jag bestämt mig att montera en ljuddämpare. Den primära anlednningen är inte ljudet utan rekyl och myningsflamma, sen är det ju ingen nackdel att ljudet dämpas. Jag har tittat endel på rcc T40 och nu det sista stalon compact. åsikter?

En av mina funderingar, ska/kan jag korta pipan utan att tappa för mycket i hastighet. Då den annars borde bli något framtung och osmidig. pipan är 57 cm från lådan. Handladdar gör jag inte.

Tanken är att också att montera någon lågförstorande kikare att ha när jag för hund vill därför inte att studsaren ska vara jätte lång.

Publicerat

Jag har en T41 på min Sako 75 i 270 Winchester. Bössan blir ganska lång och "klumpig" med denna setup.

Vad jag förstått så ska det gå bra att kapa en 308-pipa neråt 50 cm eller ännu kortare utan "problem". Finns en kille på grannkanalen som kapade sin till 45 (tror jag det var) med gott resultat.

Publicerat

Det är viktigt att bössan blir hanterlig med ljuddämparen, annars kommer den inte att användas. Det är A och O för en jaktbössa.

Så min rekommendation är att kapa pipan, i alla fall till 50-51 cm, kanske kortare. Kalibern som du har, brukar anges som en av de lämpligaste för kortare pipor.

Du kan testa med en (tom) hushållsrulle hur det kommer att bli. Den är i princip samma i måtten som en RCCT40. Kolla måtten på deras hemsida, tror att den sticker ut ca 12 cm.

Skulle även rekommendera att välja en T41:a, om du vill i framtiden förbättra funktionen.

/Må

Publicerat

Precis som de föregående skrivit så är 308win med sin relativt korta hylsa i förhållande till kalibern väldigt tacksam att korta.

Min mor kortade här för leden sin 8x57a till 46cm och fick monterat en T41 på den. Piplängden blir då 57cm inkl. Dämparen vilket blir väldigt smidigt och chansen är nog ganska så stor att dämparen kommer att sitta på även när hon går med hund.

Vill bara avslutningsvis passa på att nämna att 8x57 och 308win är likvärdiga vad det beträffar korta pipor.

Mvh/joacim

Publicerat
  • Författare

Är inne på att korta pipan till 47 cm. För jag tror precis som ni att om jag ska trivas så ska jag korta den.

fundering kring dämparen jag ska välja stalon compact kontra rcc T41. Om jag kortar pipan så borde en del krut inte brinna upp i pipan utan i dämparen, vilket borde slita mer. Är därför mest inne på stalon compact som om jag fattar rätt är med stål bafflar.

jag ska ändå ringa rcc imorgon och hoppas få svar på endel av mina frågor.

Publicerat

Körde QuickLoad med din piplängd (47 cm pipa), 180 grains kula, och Norma 202-krut. Förbränningen ligger på eller marginellt under 100%. Jag skulle inte oroa mig för det om jag var du.

Sen om du väljer en Stalon eller RCC är givetvis en annan fråga.

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

I fredags fick jag tummen ur röven och skägget ur brevlådan och styrde volvon mot falkenberg, för att montera en rcc T41 ljuddämpare och korta pipan till 47 cm. Efter att jämnfört priser mm så bestämde jag mig för en rcc dämpare. En T41 dämpare med montering hos roger på rcc kostade lika mycket som stalon compact skulle kosta utan montering (2800kr). Skulle jag köpt stalon compacten på torsbo så skulle montering och kortning av pipan kostat 2000kr till.

På vägen hem stannade jag på wildmark i ullared och tittade på lågförstorande kikare, kunde bara konstatera att det blir dyrt... Så det tål att funderas på lite till. Väntar nog tills jag vet vad det blir av wachtel/jämthunden jag har hemma. Om behovet finns av ett lågförstorande sikte.

Men vad ska man ha för ringar? Är det värt dom tusenlapparna extra som ett vridmontage kostar?

Jag sköt in studsaren i går och konstaterade att skuta med ljuddämpare var en väldigt trivsam upplevelse :wub: Tyckte faktiskt det var riktigt roligt att skjuta in studsaren det har ALLDRIG hänt innan!

Publicerat

Sakos egna snabbfästen borde väl funka perfekt för dig? Annars finns väl Warne till Sako antar jag??? Har dom till min gamla Tikka och dom funkar kanon.

Publicerat

Behöver du verkligen ringar för snabbmontage?

Det kostar "något" mer liksom...

Jag kör med Sakos Optilock och om jag måste byta kikare gör jag det traditionellt och sedan skjuter in bössan igen.

Dock var det över ett år sedan jag hade behov av att byta...

Det är vettigt om man använder öppna riktmedel men eftersom du har kapat och gängat har du nog inga öppna riktmedel längre...

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Då var ett lågföstorande kikarsikte monterat i ett par leupold qr fästen (Ziessen monterades givetvis i qr fästen med).

Innsåg ganska snabbbt att ett vridmontage skulle blivit onödigt dyrt så då föll valet på leupolds snabbfästen, varför skulle inte jag bli nöjd när bevisligen många andra är det.

Ett trijicon 1-4 med den gula triangel införskaffades. :wub: Då jag ville ha ett belyst sikte som går att använda som rödpunkt med möjlighet att vrida upp förstoringen, och deras triangel riktmedel med möjlighet att presitions sikta med spetsen, verkade väldigt trevlig.

Denna setup känns väldigt bra nu har jag möjliget att ändra sikte beroende på vilken jakt som ska bedrivas just den dagen.

Blev dock lite besviken när jag läste igenom papprena till trijiconet, ett formulär skulle fyllas i och skickas in till någon myndighet och ansöka om tillstånd för att inneha tritium. sen skulle någon faktura komma på 500kr :blink::angry:

Har jag betalt dyra pengar för ett sikte så ska man behöva betala ytterligare 500kr. Det kan jämföras med batteri kostnaden på ett vanligt sikte stog det i papprena. vad är det för resonemang?

Ja ja skit samma det hade inte hindrat mig från att köpa siktet i allafall.

Ziessen visade sig ha varit monterad snett med dom gamla baserna vilket resulterat i att jag har legat väldigt nära änd läget på sidosjusteringen.

Kan det vara skadligt för kikaren?

Nu när det skulle skjutas in igen så hade jag väldigt svårt att skjuta in ziessen. har även upplevt det andra gånger när jag har skjutit in den.