Publicerat September 21, 201015 yr Jag tar tillvara på vildsvinslevern men har inte tillagat någon ännu... Nu tänkte jag ta den senaste utan att frysa den innan. Då såg jag att den har en vit fläck. Något farligt eller bara något man skär bort? Man är ju lite nojjig om vissa saker...så jag tänkte höra om någon vet något om detta eller om det finns info någonstan på nätet? Det var inte lätt att få den på bild men jag gjorde ett försök i alla fall. Den är ca 1 cm i diameter och kanske lite hård men troligen inte djup. Har inte skurit i den. Verkar inte varig eller äcklig utan bara...en fläck. (Det är den ljusa strax höger om mitten i bilden, allt annat är blänk från lampor.) Några tips?
Publicerat September 21, 201015 yr Dvärgbandmask? Du bor ju i skåne så man vet ju aldrig om det har kommit dit men nån räv eller nåt över bron. Man var väl lite rädd för sånt när dom byggde bron om jag inte missminner mig. Jag vet iof inte hur det ser ut men du kanske ska be någon som vet kolla? Var bara en tanke som snurra in i huvet på mig.
Publicerat September 21, 201015 yr Frys levern och invänta trikinprovet hur som haver. Inälvsmat tar knappt märkbar skada av frysningen så det är inga problem. Det kan bli små knutor i lever och det behöver inte betyda någonting farligt men just vildsvinslever har jag inte 100% koll på så det låter jag vara osagt men hade det varit någonting annat hade jag bara skurit bort den biten och ätit resten. Är du orolig kan du skicka in den biten som du är orolig över till SVA så får du svar på vad det är. Hur ser njurarna ut inuti?
Publicerat September 21, 201015 yr Författare Trikinprovet var ok men jag har inte kikat i njurarna - som ligger i frysen... Har tänkt att göra ngt med dem också men jag har nu ett antal njurar som jag inte vet vad jag ska göra med - förslag? Ska ringa "min kontakt" på SVA imorgon. Har bara för mig att man kunde se lite sådant som "sjukdomar" på inre organ på SVA's sida men jag hittar inte ngt vettigt, vare sig där eller annorstädes.
Publicerat September 21, 201015 yr Jag tror inte det är någon fara, i övrigt ser ju levern fin ut. Njurar gör man Steak & Kidney pudding/pie med! Skitgott http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=23449
Publicerat September 22, 201015 yr Troligen ärr efter spolmask...ingen fara att äta...men du kan ju skära bort fläcken för estetikens skull
Publicerat September 24, 201015 yr Det där är en tumör tror jag, var en bild i svenskjakt på en hjort med lungorna och levern fulla med sådana vita fläckar och det var tumörer, bara att skära bort och käka resten. och för er som snackar om trikiner i levern så är det så att trikiner sitter i muskelvävnaden och inte i organen så det bör vara fritt fram att äta det ändå, även om man inte ska chansa.