Publicerat Februari 1, 200620 yr Jag tänkte försöka få fram en fasanstam på nya jaktmarken efter att ha plockat bort ca 12 rävar under hösten o vintern. Är det som har ngt tips om ngn smidig automat man kan bygga, gärna lite bilder o tips på placering.
Publicerat Februari 10, 200620 yr Hej Foderautomater är relativt enkla att bygga, ta en liten plasttunna och sätt ben på den så du får upp den ca 2-3 dm från marken. Det luriga är själva "matningshålet" som inte får drälla ut för mycket foder, samtidigt som fåglarna måste komma åt fodret ordentligt. De automater jag använder matar antingen genom ett galler eller via en spiral, som skvätter ut lite foder när fåglarna pickar på den.Det är viktigt att det inte ligger för mycket foder och dräller på backen. Färdigbyggda foderautomater finns att köpa på www.bjalbo.nu (ligger i Östergötland). Placeringen är mkt viktig, sätt automaten där fåglarna har ordentligt med skydd ovanifrån, så att inte höken får syn på ett helt gäng mumsande fasaner och klipper hela gänget.. Lycka Till ! Mvh Kalle
Publicerat Februari 11, 200620 yr Tack för svaret och länken, jag ska prova en sådan spiral under en tunna så får vi se hur det går. Vad tror du om att sätta ut ett par individer? Personligen tror jag att det inte är någon vis om dom inte kommer självmant.
Publicerat Februari 11, 200620 yr Hur många du ska sätta ut beror väl lite på hur stor marken är och hur den ser ut. Jag själv satte ut 100 fasaner i aug förra året och trots att det är en i princip perfekt biotop för fältfågel så tror jag inte det finns mer än ca 40-50 stycken kvar. Höken går fruktanvärt hårt åt dom i början, säkert även räven. Tror att man får ge det något år, så att man får stationära fasaner som är födda på marken, dom klarar sig nog mkt bättre. Huruvida fasaner drar till sig andra fasaner vet jag inte, men finns det redan vilda fasaner i närheten av din mark så är det säkert så. Helt klart drar änderna till sig vildänder, framförallt på hösten då norrlandsänderna flyger söderut. Mvh Kalle
Publicerat Februari 11, 200620 yr Marken är på 900 ha, så jag tänker nog begränsa mig till 4st utfodringsplatser för att se om det händer ngt. Dom är ju vackra att titta på om vintern, så det vore kul att ha några som knallar omkring huset. Märker man att det börjar komma individer så kanske man kan sätta ut fåglar för att öka stammen, men precis som du har jag mycket räv och duvhök så man får nog räkna med stort bortfall.