Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Teknik för att lära sig kulbanan och skruva siktet

Featured Replies

Publicerat

godkväll!

är rätt ny på detta forum och har läst igenom väldigt mycket om skytte och teknik.

mycket imponerande vilken kunskap många av er besitter.

därför tänkte jag be om några goda råd.

det är nämligen som så att jag har för avsikt att lära mig skjuta på 0 t.o.m 300m med att skruva på kikaren istället för att hålla högt eller lågt. har hittils bara provat lite lätt på avstånd upp till strax över 100m.

kikaren är nu nollad på 100 och jag hade tänkt ägna fredagen åt att försöka begripa hur jag ska gå till väga för att på lättast sätt räkna ut hur många klick det behövs för att hamna mitt i på 150/200/250/300m.

har laddat hem PCB (ballistisk kalculator) och har försökt uppskatta v/o för att sedan på ett ungefär veta hur många klick. men antar att detta inte kommer att stämma med verkligheten. den kula jag har finns med i programmet men v/o stämmer inte så därav att jag försökt uppskatta.

min fråga blir du hur gör ni? är det lättast att sätta upp ett ark. vi säger 100cm x 50cm med riktpunkt i överkant och sen mäta diffen som blir från riktpunkt till poi. ? blir det alltså vi säger 510mm under riktpunkt så gör jag helt enkelt 510mm/21mm (21mm = 7mm på 100m x 3 = 21mm) alltså ca 24klick upp.

fasen vad krångligt jag beskriver men hoppas ni förstår vad jag menar. annars får jag försöka beskriva lite bättre hur jag tänker.

/Joakim

Publicerat

är de inte bara att skjuta och skruva till den träffen sitter mitt i på 150 meter`? då vet du ju hur många klick du skruvade. och sen gör då så på varje avstånd.

Publicerat
  • Författare
är de inte bara att skjuta och skruva till den träffen sitter mitt i på 150 meter`? då vet du ju hur många klick du skruvade. och sen gör då så på varje avstånd.

jo, det var min första tanke med. men undra om det finns någon "bättre" teknik om du förstår vad jag menar. blir ju ett jäkla springande för markering då och dessutom krävs en hel del skott. 150 är ifs kanske inte några problem på de viset men jag vill tro att det krävs betydligt fler skott och markerande ju längre håll det blir.. men det är ju bara vad jag tror.

Publicerat
jo, det var min första tanke med. men undra om det finns någon "bättre" teknik om du förstår vad jag menar. blir ju ett jäkla springande för markering då och dessutom krävs en hel del skott. 150 är ifs kanske inte några problem på de viset men jag vill tro att det krävs betydligt fler skott och markerande ju längre håll det blir.. men det är ju bara vad jag tror.

kan ju alltid ha en markör som står bakom skjutvallen. Och du vet ju på ett ungefär hur många klick du ska skruva enligt din uträkning.. bara kulan träffar nånstans på tavlan så ser du ju sen hur många klick du måste skruva. Helt oerfaren inom långhållsskytte, men ja tycker den metoden verkar vettigast. Men de är väll bäst att proffsen får svara på din tråd :)

Publicerat

du måste verifiera siffrorna i verkligheten tyvärr.

Publicerat
  • Författare
kan ju alltid ha en markör som står bakom skjutvallen. Och du vet ju på ett ungefär hur många klick du ska skruva enligt din uträkning.. bara kulan träffar nånstans på tavlan så ser du ju sen hur många klick du måste skruva. Helt oerfaren inom långhållsskytte, men ja tycker den metoden verkar vettigast. Men de är väll bäst att proffsen får svara på din tråd :)

Ja, något sånt borde faktiskt funka. jag är själv heller ingen expert i varesig skjutning eller skruvande på sikte B)

får invänta experterna och förhoppningsvis finns kanske någon mer precis metod.

Publicerat
  • Författare
du måste verifiera siffrorna i verkligheten tyvärr.

självklart. men skulle teorin om skjutnig på ett större ark funka med ett skott sedan mäta diffen så att säga.. eller tänker jag helt galet där? sen krävs naturligtvis lite finsjustering efter att man skruvat. men på ett ganska bra ungefär borde man ju få fram.

Publicerat
självklart. men skulle teorin om skjutnig på ett större ark funka med ett skott sedan mäta diffen så att säga.. eller tänker jag helt galet där? sen krävs naturligtvis lite finsjustering efter att man skruvat. men på ett ganska bra ungefär borde man ju få fram.

kör grovinställningen efter tabell har du tur stämmer den.

Publicerat

Joakim,

om du vet vilken montagehöjd du har på kikaren och vilken kula du använder så bör en rimlig approximation av Vo räcka väldigt långt.

Sätt tavlan på 300m och klicka efter det resultat som du fått från PCB så bör du vara i rätt härad. Är du en ovan skytt på lite längre håll kommer du nog att få skjuta 5-10 skott på det avståndet innan du kan göra en rimlig bedömning av träffläget.

Henrik

Publicerat
  • Författare
Joakim,

om du vet vilken montagehöjd du har på kikaren och vilken kula du använder så bör en rimlig approximation av Vo räcka väldigt långt.

Sätt tavlan på 300m och klicka efter det resultat som du fått från PCB så bör du vara i rätt härad. Är du en ovan skytt på lite längre håll kommer du nog att få skjuta 5-10 skott på det avståndet innan du kan göra en rimlig bedömning av träffläget.

Henrik

vill börja med att tacka för visat intresse i mina tankar.

henrik, har jag fel eller mäter man motagehöjd c/c pipan och c/c okular (kalls de så? längst fram på kikaren.) ?

som du beskrev så är det ett mått i PCB där man anger höjden. har för mig att 42mm stod där från början och det var denna jag använde mig av. då måste jag kolla upp detta. i nuläget har jag ingen aning om vilket mått jag har där men förmodligen är den ett antal mm högre. har picatinny skena..

Publicerat
vill börja med att tacka för visat intresse i mina tankar.

henrik, har jag fel eller mäter man motagehöjd c/c pipan och c/c okular (kalls de så? längst fram på kikaren.) ?

som du beskrev så är det ett mått i PCB där man anger höjden. har för mig att 42mm stod där från början och det var denna jag använde mig av. då måste jag kolla upp detta. i nuläget har jag ingen aning om vilket mått jag har där men förmodligen är den ett antal mm högre. har picatinny skena..

Du tänker rätt. Du måste dessutom veta vad ett klick på kikaren gör om det är millimeter eller gradminut justering. Ställer du upp kikaren 10 knäpp på hundra gör det ungefär 73mm med den sistnämnda och normalt tio cm med ett sikte som har metrisk inställning. På trehundra meter får du multiplicera värdena med tre. Sedan är det upp till dig att avgöra vilket krav på precision du behöver. Olika väder, temperaturer och skjutställningar samt vapnets egenprecision ställer till det så att antal knäpp inte ger ett exakt värde. Det går bara att få genom att skjuta och skjuta mycket. Normas ballistikprogram kan också hjälpa till en del.

Publicerat

Joakim,

du har helt rätt i att den höjd som skall mätas är avståndet mellan pipans centrumlinje och kikarsiktets centrumlinje.

Nu är ju 300m ett rätt kort avstånd i dessa sammanhang men låt oss för pedagogikens skull fundera på hur de olika parametrarna påverkar träffläget på 300m.

Om vi utgår från en "medelladdning" och då tar en 168 grains Sierra Matchking med ett Vo på 770 m/s och en montagehöjd på 4 cm som är inskjuten på 100m så kommer den att ha ett träffläge som är -55 cm på 300m.

Höjer vi montaget till 5 cm så hamnar träffläget på -53 cm vilket kanske inte är hela världen (skjuter man in med överslag så kommer denna skillnad att bli större).

Om vi sedan räknar med att den ballisiska koefficienten skulle vara felaktig (vilket inte brukar vara fallet med sierras kulor) och istället för 0.454 sätter in ett värde på 0.400 så hamnar träffläget på ca -57 cm inte heller denna avvikelse kommer att ställa till det så att du missar pappret på 300m.

Den sista faktorn som har betydelse på 300m är såklart utgångshastigheten, om vi då räknar med att din laddning skulle hålla 720 m/s istället för de 770 m/s som vi från början kalkylerade med så hamnar träffläget på -64 cm vilket inte heller det är tillräckligt för att man i vanliga fall skall hamna utanför pappret.

Slutsatsen är att om du med hjälp av PCB och så korrekta indata som möjligt räknar ut hur många klick du borde justera på 300m för din laddning, så bör du utan tvekan hamna på ditt A4 papper även om du väljer en riktpunkt mitt på pappret. Problemet är väl snarast att men som lite grön skytt kan behöva skjuta ett större antal skott innan man med säkerhet kan konstatera vad som är "medelträffläget" eftersom träffbildens storlek kommer att vara betydligt större än de här enstaka cm som dålig indata påverkar :lol:

En duktig skytt med riktig teknik och bra utrustning bör kunna leverera träffbilder på runt eller under 5cm på 300m men i början av karriären ligger träffbilden förmodligen på 10-15 cm.

Hoppas att du fått lite hjälp i ditt funderande,

//Henrik

Publicerat
  • Författare
Joakim,

du har helt rätt i att den höjd som skall mätas är avståndet mellan pipans centrumlinje och kikarsiktets centrumlinje.

Nu är ju 300m ett rätt kort avstånd i dessa sammanhang men låt oss för pedagogikens skull fundera på hur de olika parametrarna påverkar träffläget på 300m.

Om vi utgår från en "medelladdning" och då tar en 168 grains Sierra Matchking med ett Vo på 770 m/s och en montagehöjd på 4 cm som är inskjuten på 100m så kommer den att ha ett träffläge som är -55 cm på 300m.

Höjer vi montaget till 5 cm så hamnar träffläget på -53 cm vilket kanske inte är hela världen (skjuter man in med överslag så kommer denna skillnad att bli större).

Om vi sedan räknar med att den ballisiska koefficienten skulle vara felaktig (vilket inte brukar vara fallet med sierras kulor) och istället för 0.454 sätter in ett värde på 0.400 så hamnar träffläget på ca -57 cm inte heller denna avvikelse kommer att ställa till det så att du missar pappret på 300m.

Den sista faktorn som har betydelse på 300m är såklart utgångshastigheten, om vi då räknar med att din laddning skulle hålla 720 m/s istället för de 770 m/s som vi från början kalkylerade med så hamnar träffläget på -64 cm vilket inte heller det är tillräckligt för att man i vanliga fall skall hamna utanför pappret.

Slutsatsen är att om du med hjälp av PCB och så korrekta indata som möjligt räknar ut hur många klick du borde justera på 300m för din laddning, så bör du utan tvekan hamna på ditt A4 papper även om du väljer en riktpunkt mitt på pappret. Problemet är väl snarast att men som lite grön skytt kan behöva skjuta ett större antal skott innan man med säkerhet kan konstatera vad som är "medelträffläget" eftersom träffbildens storlek kommer att vara betydligt större än de här enstaka cm som dålig indata påverkar :P

En duktig skytt med riktig teknik och bra utrustning bör kunna leverera träffbilder på runt eller under 5cm på 300m men i början av karriären ligger träffbilden förmodligen på 10-15 cm.

Hoppas att du fått lite hjälp i ditt funderande,

//Henrik

otroligt utförligt svar. tackar det ödmjukaste.

nils: japp, det är gradminut jag har. 7mm på hundra. bra att du bekräftade mina funderingar om att gångra med tre.

henrik: ok, då är jag med i matchen. det var nämligen det jag funderade över om det egentligen spelar någon större roll med alla värden. har inte hunnit mixtra så mycket än med programmet.

nu är jag fruktansvärt förväntansfull inför skjutningen i helgen. skall absolut avlägga en rapport hur det har gått.

förmodligen dyker det säkert upp fler funderingar efter mitt försök :P

håll till godo..

/joakim

Publicerat

har skjutit på 300metersbanan två gånger i hela mitt liv.. 2a gången vart ja faktiskt riktigt stolt.. träffarna tog såklart inte i mitten då ja höll över på måfå. men av 3 skott så var 2 träffar drygt 5 cm ifrån varandra medans den 3e tyvär hade flygit iväg 15 cm från dom andra två.. Men de är bara att öva -_- Helst skulle man ju vilja ha ett proffsigt kikarsikte med avståndsmätare och kulbanekompensator i :D

Publicerat
  • Författare

jaha då har man för första gången skjutit på 300m. riktigt roligt även om man blev lite trött efter nån timme.

den ballistiska tabellen jag gjorde stämde i verkligheten sånär som på ett enda klick på 300m vilket får ses som klart godkänt.

dagen spenderades helt åt 300m så de andra avstånden för att fylla min tabell får komma någon annan dag. nu har man lärt sig en del så nästa gång går nog smidigare och snabbare.

började som jag hade tänkt med att skjuta en 4skotts serie och gick sedan fram och mätte från riktpunkt. -53cm. och 0 i sida.

skruvade 26 klick och körde några serier till men låg lite högt. skruvade ner till 25 och sköt enskottare på små ballonger vilket gick otroligt bra. till sist sköt jag 5skott för att försöka få till en bra poäng på tavlan men tyvärr gick även denna lite högt. skulle nog ha tagit 2klick ned. men summa sumarum är jag otroligt nöjd för att vara första gången.

skyttet utfördes liggande med benstöd och med lapua 308w 8gr fmj. och jag har ingen aning om denna kula är bra eller dålig för långa håll.

här kommer en bild på sista serien 5skott.

post-5680-1285503579_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
har skjutit på 300metersbanan två gånger i hela mitt liv.. 2a gången vart ja faktiskt riktigt stolt.. träffarna tog såklart inte i mitten då ja höll över på måfå. men av 3 skott så var 2 träffar drygt 5 cm ifrån varandra medans den 3e tyvär hade flygit iväg 15 cm från dom andra två.. Men de är bara att öva <_< Helst skulle man ju vilja ha ett proffsigt kikarsikte med avståndsmätare och kulbanekompensator i <_<
r

ja precis zorox, bara att öva. men roligt är det med skytte. gillar skarpt när man är relativt ny inom något, det är just i början man utvecklas som mest känns det som.

hehe kikarsikte med de funktionerna så skjuter väl bössan av sig själv.

näe nu sitter jag och gör en liten tabell för kompensation. förhoppningsvis hinner jag upp på banan i veckan och kan skjuta 200m oxå.