Publicerat September 22, 201015 yr Tjena! HAr lite svårt att bestämma mig för vilken kula jag ska använda vid jakt på älg och rådjur m.m ... Har cal. .308w och provskjtit både Alaska och Vulcan. uppfattar att alaska har bättre precision än vulcan (Rätta mig om jag har fel). så nu vill jag veta vad ni har´för typ av kulor. Tack på förhand Mvh Leon
Publicerat September 22, 201015 yr Tjena!HAr lite svårt att bestämma mig för vilken kula jag ska använda vid jakt på älg och rådjur m.m ... Har cal. .308w och provskjtit både Alaska och Vulcan. uppfattar att alaska har bättre precision än vulcan (Rätta mig om jag har fel). så nu vill jag veta vad ni har´för typ av kulor. Tack på förhand Mvh Leon Kör med oryx i min 308 inte provat annat då jag är nöjd med den kulan
Publicerat September 22, 201015 yr Kör med oryx, köpte ett par hundra för några år sedan, och är nöjd med dom. Mycket kula/peng./Urban
Publicerat September 22, 201015 yr skjuter i princip allt med 30-06 oryx, även om en kula som inte svampade upp så mycket hade varit att föredra på tex rådjur. de blir ett rätt rejält hål. Men har ihjäl allting den träffar, hittills iaf
Publicerat September 23, 201015 yr Jag rekomenderar sako hammerhead i princip samma kula som oryx fast nästan 200 kronor billigare
Publicerat September 23, 201015 yr Själv har jag dålig erfarenhet av Vulcan kulan. Ibland fungerade den som helmantel utan att svampa upp. Ibland formligen exploderade den med spliter o mantelrester åt alla håll. Numera använder jag helst nån form av bondad kula t ex Oryx eller Accubond.
Publicerat September 23, 201015 yr Till min 6,5-a kör jag oryx till matvilt och federal power-shok till predatorer. Träffläget skiljer sisådär 3 cm i höjdledd, så det är lätt justerat.
Publicerat September 29, 201015 yr i 6,5an är det alaska för räv, grävling och Lapua Mega för rådjur och älg 8x57an matas med Alaska, för jag fick med en ask när jag köpte bössan
Publicerat September 29, 201015 yr Kör med Lapua Mega som allroundkula till både 30 06 och 9.3:an. Är faktiskt riktigt nöjd med denna kula.
Publicerat September 29, 201015 yr Jag har som du 308 och använder Lapua Mega till älg, rådjur och vildsvin. Bra precision, bra död i kulan och låg köttförstöring.