Publicerat September 22, 201015 yr Väntar pÃ¥ musköt:( Väntar på Musköt står det fast det var i stort sett oläsbart... Skrev på mobilen när jag satt utanför på trappen.
Publicerat September 22, 201015 yr Hoppas det går bra och att ni strax hittar grisen, för jag tolkar det som att du behöver ett eftersöksekipage... Är trots allt liiite avundsjuk att jag inte är på åteln inatt men jag har en på galgen redan och jag är trött så det räcker och blir över redan. Fast då jag gick en kvällsrunda var det så vacker måne att man nästan ville gråta. Ta det lugnt vid eftersöket så att ni inte kommer till skada, inte någon av er.
Publicerat September 22, 201015 yr Författare Satte mig på åteln vid 8 snåret. VId 10 kommer det en grävling som får sluta sina dagar där. Går hemåt och tar upp kikaren och spanar ut över en åker o se på fan går det inte en gris där ute. Halvbra vind så jag tar mig sakta ut med skydd av halmbalarna som ligger kvar. Till sist vågar jag inte ta mig närmare och balarna är slut mellan mig och grisen avstånd ca 90m. Tar stöd mot balen och tänder lampan (har tillstånd för den) grisen bryr sig inte om ljuset och jag får in bogen perfekt o trycker av. Ser inget skottecken utan ser grisen springa i en halvcirkel bort från mig Går fram o letar men hittar inte skottplatsen, kikar av längs med löpan men ser inget där heller. Ringer polaren eftersom vi alltid går två men han har knäckt ryggen på Tennis i kväll så han kan knappt gå.. Faan drar ett långskott eftersom jag vet hur sugen Björn (Musköt) är o jo visst han packar in sig i bilen. För att göra en lång händelse kort så. 1: vi hittar skottplatsen men inget på den 2: spårar i lina med Lina utan att hon är jättesugen. 3: släpper Lina utan resultat ( jo ett nytt grävlinggryt hittade vi ) 4 FAAAAAAN Vet inte var det gick fel, vapnet inskjutet men fäste men utan lampa, kan vara det. Jag ska provskuta i morgon på samma ställe. Ett stort tack för hjälpen Björn //
Publicerat September 23, 201015 yr Satte mig på åteln vid 8 snåret. VId 10 kommer det en grävling som får sluta sina dagar där.Går hemåt och tar upp kikaren och spanar ut över en åker o se på fan går det inte en gris där ute. Halvbra vind så jag tar mig sakta ut med skydd av halmbalarna som ligger kvar. Till sist vågar jag inte ta mig närmare och balarna är slut mellan mig och grisen avstånd ca 90m. Tar stöd mot balen och tänder lampan (har tillstånd för den) grisen bryr sig inte om ljuset och jag får in bogen perfekt o trycker av. Ser inget skottecken utan ser grisen springa i en halvcirkel bort från mig Går fram o letar men hittar inte skottplatsen, kikar av längs med löpan men ser inget där heller. Ringer polaren eftersom vi alltid går två men han har knäckt ryggen på Tennis i kväll så han kan knappt gå.. Faan drar ett långskott eftersom jag vet hur sugen Björn (Musköt) är o jo visst han packar in sig i bilen. För att göra en lång händelse kort så. 1: vi hittar skottplatsen men inget på den 2: spårar i lina med Lina utan att hon är jättesugen. 3: släpper Lina utan resultat ( jo ett nytt grävlinggryt hittade vi ) 4 FAAAAAAN Vet inte var det gick fel, vapnet inskjutet men fäste men utan lampa, kan vara det. Jag ska provskuta i morgon på samma ställe. Ett stort tack för hjälpen Björn // aj fan tja ett test skulle nog inte skada å se hur vad det händer med lampan påsatt på vapnet dum fråga vad sker om man sätter på lampan på kikaren ist för pipan
Publicerat September 23, 201015 yr Författare aj fan tja ett test skulle nog inte skada å se hur vad det händer med lampan påsatt på vapnet dum fråga vad sker om man sätter på lampan på kikaren ist för pipan Det som händer är inget, dvs man slipper skjuta in vapnet men jag fick in störljus från lampan i kikaren. Fast det skulle kännas bättre en dag som denna..... //
Publicerat September 23, 201015 yr Författare så det blir inga knepiga "sidoslitningar" av kikarn ?? Nej det har jag mycket svårt att tänka mig. Vapnet kan iof bli "topprankt" med lampan uppe på kikaren. //
Publicerat September 23, 201015 yr Nej det har jag mycket svårt att tänka mig. Vapnet kan iof bli "topprankt" med lampan uppe på kikaren.// Säg som det är... Haren anföll dig och du åkte på däng
Publicerat September 23, 201015 yr Författare Säg som det är... Haren anföll dig och du åkte på däng Smidesstäd //
Publicerat September 23, 201015 yr Smidesstäd // Ok, haren vägde 400 kilo, hade huggtänder och kulspruta!!! Dessutom hade han strategiskt placerat ut extremt kraftiga neodynmagneter på fältet som fick din kula att vika från banan och missa grisen!!! Det är dagens sanning det!
Publicerat September 23, 201015 yr Författare Ok, haren vägde 400 kilo, hade huggtänder och kulspruta!!! Dessutom hade han strategiskt placerat ut extremt kraftiga neodynmagneter på fältet som fick din kula att vika från banan och missa grisen!!! Det är dagens sanning det! Så ja, nu börjar det likna något.. //
Publicerat September 23, 201015 yr Får väl skriva min syn på det hela. Hade precis somnat ( la mig tidigt för att inte rastlösheten skulle sätta in ) när det ringer. Tokfan har mage att fråga om jag vill komma och försöka leta rätt på hans gris. Jag som gnällt i ett halvår för att jag inte har några eftersök. Tog 13min innan vi var på väg. Körde på en iller i en by strax innan Nye. Fast den lyckades ta sig av vägen. Var jävligt sugen på att släppa ut lill-fia. Men besinnade mig. I de här trakterna kan man bli stympad för mindre. På plats hos Lasse så lastade jag på mig utrustningen och selade på Lina. Gick ner och kollade skottplatsen, jävligt bra ljus även utan lampa. Vi hittade inte skottplatsen direkt, men Lina drog iväg åt ett håll som stämde med vad Lasse sa. Vi spårade till åkerkanten men såg inga skottecken. Vi gick tillbaka och kollade lite till runt skottplatsen. Men sen bestämde vi oss för att följa det spåret Lina hade. Gick väl in 150m i skogen innan det vinklade och följde åkerkanten. Vi spårade ca 200m till sen bröt vi. Såg ut som hon hade rätt spår. Vi gick tillbaka på skottplatsen och hittade var grisen stått och det stämde med vad Lina spårat så vi tog och släppte henne på spåret i åkerkanten. Hon gick samma spår som när vi hade henne i lina, men fortsatte 150m till sen vinklade hon tillbaka ner för en brant och sen började hon skälla tveksamt. Efter första skallen trodde jag nog på gris men hörde rätt snart att det inte stod rätt till. Givetvis står idioten och skäller bland några stenblock. Vi fick med oss henne bort där hon vinklade men hon var inte intresserad. Som en sista chansning så släpper vi henne på skottplatsen, men nu är det inte intressant längre. Nu letar hon grävling istället. Men Lasse och jag kollar området runt skottplatsen en gång till och vi är säkra på var grisen stått när han sköt och att spåret Lina följt är det rätta. Med en mindre rutinerad hund så hade jag nog svurit (ännu mer ). Men jag vet ju i bakhuvudet att Lina hade inte varit så ljum om det varit skadat. Är det hål på grisen så letar hon rätt på den. Så slutsatsen blir väl att det var ett kontrollsök.
Publicerat September 25, 201015 yr Synd att ni inte hittade grisen men bra att ni inte hittade några blodspår trots allt. Så är det väl tyvärr med jakt. Ibland blir det inte som man ville/trodde trots alla goda förutsättningar och kunskap. Ni gjorde vad ni kunde och mer kan man inte begära i det här fallet. Bra att ni delar med er av så väl med som motgångar. Det ska ni ha all heder för. Hoppas att du hittar felet varför du missade vid nästa provskjutning.
Publicerat September 25, 201015 yr Hoppas att du hittar felet varför du missade vid nästa provskjutning. Skuris har nog redan skrivit om det i sin dagbok.