Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hylstrummling

Featured Replies

Publicerat

Hur länge trummlar ni era hylsor, kör mina ca 40-60 min men får ett ojämnt resultat på hylsorna???

Har krossade nötskal som medie.

/Janne

Publicerat

Mina brukar få skramla runt i 2-3 timmar i corncob, och de blir blanka och fina av det.

Publicerat

Jag låter mina ligga i så länge som behövs, ibland är det 60min och ibland 4 h beroende på hur skitiga hylsorna är.

Publicerat
  • Författare

Har nog varit för snål på tiden verkar det som, ska köra en laddning nu i några timmar så hoppas jag på bättre resultat. <_<

Publicerat

Är de riktigt ärgiga o skitiga kan det vara läge att tvätta av dem innan annars blir tumlingsmedian skitigt som f-n. Finns lite olika skolor när det gäller tvätt av hylsor o jag har själv nåt gojs från Lyman som man ska låta hylsorna ligga i några timmar. Andra låter dem ligga i svag citronsyra eller liknande och jag har hört nån som tvättade dem i diskmaskinen.

Publicerat

tummlar inte mina alls. lägger dom i T-röd och sen putar dom med autosol men kommer köpa mig en tummlare snart o då kommer dom att få ligga så länge de behövs

Publicerat
tummlar inte mina alls. lägger dom i T-röd och sen putar dom med autosol men kommer köpa mig en tummlare snart o då kommer dom att få ligga så länge de behövs

Autosol är inte det skonsamaste mot hylsorna och det tar en jäääävla tid om man har ett större antal, men det funkar.

T-sprit tar nog bara bort allmänt smuts och fett men borde inte gå på ärrgningen. Å andra sidan så funkar inte svaga syror om hylsorna är feta på ytan så nån form av kombination kan vara bra.

Ultraljusdtvättar bör även funka men de brukar vara små så då får det inte vara för många hylsor.

Publicerat
  • Författare

Har provat citronsyra blandat med salt & det blev skapligt rent. Även provat diskmaskinen med sämre resultat än citronsyran. Nu har jag lagt hylsorna i diskhon med vanlig yes-diskmedel för att få bort kalibreringsfett innan trummling.

Publicerat
Har provat citronsyra blandat med salt & det blev skapligt rent. Även provat diskmaskinen med sämre resultat än citronsyran. Nu har jag lagt hylsorna i diskhon med vanlig yes-diskmedel för att få bort kalibreringsfett innan trummling.

Jag tumlar hylsorna innan kalibreringen så sliter det mindre på verktygen. Kanske inbillning men jag tror att det är så och det räcker väl? ;)

Publicerat
  • Författare

Resultat efter tre timmars oväsen. :D

Jag vill kalibrera, svarva & grada innan trummling, har fått för mig att det blir mindre vassa kanter i hylsmynningen då?.

Brukar torka av hylsorna med en trasa innan kalibrering för att få bort ev grus & skräp.

Alla sätt e nog bra utom dom dåliga. :(

post-813-1285335317_thumb.jpg

Publicerat

ja visst de tar lite tid att puts alla hylsor med autosol.

ska köpa mig en tummlare när jag får ekonomi til det.

• 1 month later...
Publicerat

vart kan man få tag i en tumlare till vettigt pris då?

Publicerat

Som en motvikt till tumling:

460 sekunder i UL-tvätt. 50% vatten 50% Alto rengöringsmedel för utemöbler. ;)

post-5706-1288810143_thumb.jpg

post-5706-1288810154_thumb.jpg