Publicerat September 24, 201015 yr Har blivit tillfrågad att gå med som hundförare för ett jaktlag i närheten av där jag bor, för jakt på småvilt. Hur funkar det egentligen, har ju aldrig jagat i ett jaktlag förrut. Hur vet jag om hunden passar för att släppa på rådjur t.ex? Jag vet att hon skalldriver när hon sticker på rådjur och är borta i 10-20 minuter innan hon e tillbaka vid mig. Vad ser ni som önskemål/krav på en hund som ska vara med för att jaga?
Publicerat September 24, 201015 yr Har blivit tillfrågad att gå med som hundförare för ett jaktlag i närhetenav där jag bor, för jakt på småvilt. Hur funkar det egentligen, har ju aldrig jagat i ett jaktlag förrut. Hur vet jag om hunden passar för att släppa på rådjur t.ex? Jag vet att hon skalldriver när hon sticker på rådjur och är borta i 10-20 minuter innan hon e tillbaka vid mig. Vad ser ni som önskemål/krav på en hund som ska vara med för att jaga? Hmm, det beror på så många olika saker så det blir svårt att svara på MEN generellt sett så funkar hunden om det önskade villebrådet hamnar framför en skytt som kan skjuta. Om det sen blir något skjutet är ju upp till skyttarna. Det händer att man inte vil gå som hundförare i vissa lag p g a olika orsaker t ex bristande säkerhet, fylleri, dåliga marker o s v. Å andra sidan är det ju många hundar som inte funkar och då är det ju laget som blir lidanade. Att t ex sitta o lyssna på ett drev som klingar av i fjärran in i nästa kommun är ju inte kul. Annars är det ju bara att testa några gånger så märker både du o laget om allt funkar till allas belåtenhet.
Publicerat September 24, 201015 yr Vad har du för hund? Du har väl någon koll på hur en sådan hund är tänkt att fungera.
Publicerat September 24, 201015 yr Du har en kortdrivare antar jag, jagar den och pass skyttarna får se vilt brukar det räcka, ibland står man rätt ibland fel, är hundföraren socialt kompetent kan man ta in ekipaget fler gånger.
Publicerat September 24, 201015 yr Författare Har en Engelsk springer spaniel som tidigare bara gått på fält- och sjöfågel så jag har aldrig kört ett riktigt drev med henne, risken finns ju att hon är för snabb och stressar viltet... Ja märker man att det inte funkar så kanske man kan ställa upp som eftersöksekipage bara och inget mer, fanns tydligen ingen hundförare alls att tillgå för jaktlaget så dem var i desperat behov av iaf eftersökshund. Vore ju kanske bra att ställa upp lite så kanske man har en chans att komma med i jaktlaget till nästa år...?
Publicerat September 24, 201015 yr Har en Engelsk springer spaniel som tidigare bara gått på fält- och sjöfågelså jag har aldrig kört ett riktigt drev med henne, risken finns ju att hon är för snabb och stressar viltet... Ja märker man att det inte funkar så kanske man kan ställa upp som eftersöksekipage bara och inget mer, fanns tydligen ingen hundförare alls att tillgå för jaktlaget så dem var i desperat behov av iaf eftersökshund. Vore ju kanske bra att ställa upp lite så kanske man har en chans att komma med i jaktlaget till nästa år...? Har du en springer så är det ju inte säkert att hon skallar på vilt. Då funkar en pingla ganska bra bara du upplyser passkyttarna att de ska se upp när de hör pinglan för då är hunden nära o viltet ännu närmare. Oavsett så tycker jag att du ska testa o se vad som händer och var social, man kan komma undan med mycket bara man är social....
Publicerat September 24, 201015 yr Författare Ett alternativ skulle ju vara att gå med hunden i spårlina på älgjakten kanske... Då får man ju visserligen inte skjuta något själv men det kan det ju kanske vara värt mot att man kanske har en plats i laget så småningom.
Publicerat September 24, 201015 yr Ett alternativ skulle ju vara att gå med hunden i spårlina på älgjakten kanske...Då får man ju visserligen inte skjuta något själv men det kan det ju kanske vara värt mot att man kanske har en plats i laget så småningom. äh tänk inte så mycket bara köra,,du har fått inbjudan så ta chansen. du säger ju själv att hon skalldriver rådjur 10-20 min som du säger har du aldrig använt hunden till just detta..men kom ihåg att en hund är ingen stjärna automatiskt,,den behöver tid å lära..så om 1a gången blir pannkaka,,,så kanske 2a eller 3e blir bättre om hon får dra efter och sedan få beröm
Publicerat September 24, 201015 yr Åk dit och kör på som vanligt. Dvs släpp hunden, låt den jaga. Du kan inte påverka så mycket mer. Troligen får du chansen igen hur det än går.
Publicerat September 24, 201015 yr Först ett varningsfinger.. Om laget saknar hundar så kan det bero på något.. Trafikerade vägar? Osämja? Varg? Råpuckon till jägare? Kan finnas något skäl till det. Såg en annons för ngr år sen, ett jaktlag sökte medlem med hund. Stället låg bra till så jag ringde och kollade. Visade sig att jaktledaren fått två hundar överkörda och ville nu att någon annan skulle få sina hundar överkörda...och betala för det dessutom. Tack men nej tack. Men om allt är ok med mark och folk.. Kör på! Se till att få bra kartor och gärna tips om vart rådjuren ofta står. Rör dej sakta och försiktigt i såten och låt jycken sköta söket. Om hunden är oerfaren i dessa sammanhang så är det viktigt att du lär jycken att söka själv dvs gå sakta! Går du fortare i syfte att få jycken att resa vilt så finns risk att hunden aldrig utökar sitt sök utan litar på att du ska "gå upp" viltet. Grejen är att du vill få upptag långt bort från dej då djuren i regel är ostörda och du får lugnare tryggare drev som kan bukta och du får själv större möjlighet att se/skjuta. Mvh!
Publicerat September 24, 201015 yr Författare Dom har ingen hundförare för att han helt enkelt inte hade råd att vara kvar i laget eller hade tid för det så jag tror inte det är några andra konstigheter, det är f.ö min "plastmorbror" som är jaktledare... Grejen är den att jag tror snarare att hunden kan vara lite väl snabb, men som ni säger det är väl bara att testa!
Publicerat September 24, 201015 yr Är jycken försnabb så förspringer den sig och tvingas tagga ned ofta. Huvudsaken jycken skäller för då brukar upptagen bli lite lugnare, bra om jycken börjar driva i löpan innan den reser vilt. Mvh!
Publicerat September 24, 201015 yr som jag förstår så skallar hon i löpan. o då får djuren en chans att smita iväg som sagt funkar de inte första gången kanske 2gången går bättre. bara att köra på
Publicerat September 24, 201015 yr Roger, läs första inlägget igen Pingla... Nu va du snabb va.... Står ju faktiskt att hon skallar på RÅDJUR och det är väl inte sagt att hon skallar på nåt annat och det är kanske nåt annat som ska jagas efter. Att Springer skallar är ju ett felaktigt beteende och sånna hundar ska egentligen inte finnas men vem tar bort en familjemedlem och ev. en bra jakthund.
Publicerat September 24, 201015 yr Författare Att Springer skallar är ju ett felaktigt beteende och sånna hundar ska egentligen inte finnas men vem tar bort en familjemedlem och ev. en bra jakthund. Vem säger att det är så? Så länge hon inte skäller på den jakten hon urpsrungligen är ämnad för dvs fältfågel och kanin ser inte jag några defekter? Använder du en hund för annat än den rastypsikt är ämnad för tycker jag nog inte att man kan begära att den ska bete sig på ett i övrigt rastypiskt sätt, stimulerar man ett visst betende efter vad man vill ha ut av hunden får man ju snarare en bättre hund för sina egna ändamål...