Publicerat September 24, 201015 yr Imorse var jag ute och testade att försöka locka in en tjur. Har längtat länge tills den här stunden:P Var ute vid 07:30 och det var dimmigt som fasen:/ locka några serier och väntade en stund fortsatte men inget hände.... Ah.. att man alltid ska ha så höga förväntnigar.. men vad nu!? lät inte det som en älg? Jo mycket riktigt så hörde jag att det lockade och brakade vid hygget.. pulsen gick upp och jag hoppades på att det var stortjuren som kom. Men nej det var en 4 taggare som ville ha lite kul:P Fick in han på 10 meter. kan tyvärr inte lägga in någon film! förstår inte varför!:/
Publicerat September 25, 201015 yr Lyckades för ett par år sen locka in ett djur då jag sattpå pass med Buttoloburken. Var ju riktigt skoj. Tills hundföraren dyker upp å halvskriker i radion, hans hörsnäcka hade pajat Inte ens en ursäkt fick man där
Publicerat September 25, 201015 yr En svårflörtad tjur kan bli väldigt närgången om du samtidigt som du lockar ruskar en liten gran eller liknande. Lockade in en liten 4a i Ö-götland på hjortpremiären, tillslut var han så nära att det inte var roligt ens... Jag tycker det funkar bra att locka utan hjälpmedel. Tomas
Publicerat September 26, 201015 yr Författare En svårflörtad tjur kan bli väldigt närgången om du samtidigt som du lockar ruskar en liten gran eller liknande. Lockade in en liten 4a i Ö-götland på hjortpremiären, tillslut var han så nära att det inte var roligt ens... Jag tycker det funkar bra att locka utan hjälpmedel.Tomas Ja utan hjälpmedel är ju klarts roligast:P De är inte roliga att ha för nära varandra när man har härmat tjuren själv:P
Publicerat September 27, 201015 yr Älg är riktigt skoj att locka! Jag har väl iofs aldrig skjutitmer än ett par tjurar på lock, men har fått åka och skjuta ett gäng kalvar då kor av olika anledningar blivit skjutna el förolyckade. Oftast har jag inga hjälpmedel alls. Men det enda jag har använt några gånger är en tratt för att få lite bättre ljud. Men då är det ju en sak till som ska släpas med.. :/
Publicerat September 27, 201015 yr En dum nybörjarfråga kanske, men hur gör man för att låta som en älg utan hjälp av t.ex. en lockpipa?
Publicerat September 27, 201015 yr En dum nybörjarfråga kanske, men hur gör man för att låta som en älg utan hjälp av t.ex. en lockpipa? Kupa händerna över näsa o mun o tryck i hop näsan med pekfingrarna o så härmar du brunst ljudet o öppna o stäng handen para o träna tills du behärskar lätet. Mvh.
Publicerat September 27, 201015 yr finns det nån beskrivning på nätet??så man får höra,har kollat på youtube men tyckte inte det lät så bra,,såå upp med länkar
Publicerat September 27, 201015 yr finns det nån beskrivning på nätet??så man får höra,har kollat på youtube men tyckte inte det lät så bra,,såå upp med länkar Gunnar sundh denna man har gjort filmer om älglock och kör visst även kurser... Själv har jag sett filmerna men inte haft tålamodet lära mig det ännu
Publicerat September 27, 201015 yr herregud det kostar ju pengar,,länge sedan jag såg några såna,,, näää ljudfiler på nätet vill jag veta av
Publicerat September 27, 201015 yr Författare NGRÅH: kontakt läte, tryck tungan mot övere tandraden och försök att säga R, det går inte så bra. Håll för näsan och försök att få upp R:et i näsan ( nasalt R ). Sen försöker du säga ngråh med en liten stöt.. Tänk hela tiden på att försöka få det nasal R:et. Tänk på att inte göra lätet för ofta för älgarna förstår att det inte är någon älg. Sen om man är ny på området så kanske man inte behärskar lätena klockrent heller:P Men köp en CD skiva av gunnar Sundh!! Jag har lockat in en del tjurar och det är en naturupplevelse som nästan slår allt! Riktigt häftigt att höra tjuren oo`äh i skogen och om du då gör det lätet så kommer han i full karriär och ska köra bort den andra förmodade tjuren som i detta fallet är du;) Sitt i ett torn eller på någon sten de kan bli ordentligt griniga:P Jag testade locka en gång när jag var på marken och det var på förmiddagen så jag tänkte att det kommer väl inget, men efter en stund så kom det en tjur in på 7 m:o och då är man inte så kaxig, inte jag i alla fall:P Men det ska bli kul att sitta ute nu på älgjakten är första gången som jag kommer att få sitta själv på pass:) Då ska jag försöka att locka lite:) Ha de gött! MVH Gustav
Publicerat September 30, 201015 yr Hej på er! Undrar hur intensivt ni lockar när ni får svar från tjuren, tar ni lugnt då ir svarar ni på dom lika intensivt som tjuren svarar och vilka läten tar ni till då? Brukar själv köra med kontakt och ko... Och hur mycket lockar ni innan ni hör något från tjuren. Någon som är duktigt på området och har några bra tips att komma med? Tycker det är riktigt häftigt med att locka älg mot tex rådjur som bara kommer som idioter och sedan är väck!
Publicerat Oktober 19, 201015 yr du ska locka två lock per timme å båda lock tiderna ska vara unge fär ca 5 min du lockar ko brunst o kontakt läte i 5 min sen vänta ca 30-40 min sen samma läten igen om du lockar för tätt så är den nackdelen att den söker sig genom skyddad skog o sly men ju längre du kan hålla stille stånds tider ju mer ökar chansen att den går på öppna ytor o avslöjar sig men sen när du ser den håll koll på hur den har huvudet går den med ner sänkt som hästar går på bete sår är det lungt men varje gång den stannar och höjer skallen var bred att skjuta om det inte är för långt skjut avstånd har lockat älg i 25 år här uppe i kiruna har även två filmer på you tube som du kan titta på under. oinnaka6554 o sen med det här om att hålla täppa med fingrar i näsan det är svårt att skjuta när man håller dom där .jag fick lära mig ganska fort att frå fram läten utan att göra så lycka till
Publicerat September 19, 201312 yr Bumpar en gammal tråd med o fråga när det är bäst o locka älg i området typ halland/småland. Tänkte gå ut o se om man lyckas locka in någon o på så vis få ett par bra bilder med kameran på någon tjur
Publicerat September 19, 201312 yr Bumpar en gammal tråd med o fråga när det är bäst o locka älg i området typ halland/småland. Tänkte gå ut o se om man lyckas locka in någon o på så vis få ett par bra bilder med kameran på någon tjur Du gör så här fast du får säga älgen i stället spola till 1:40
Publicerat September 19, 201312 yr Tack för tipset tror dock mer på mitt eget lockljud mest tiden jag undra över o hörde inget om lockdatum i filmen
Publicerat September 19, 201312 yr Kan inte ditt område men hörde årets första lock förra helgen här i Skaraborg. Faktiskt ganska tidigt tycker jag men är vädret och förhållandena rätta så smäller det minsann till. Mvh // Johannes
Publicerat September 20, 201312 yr http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5638047 Kolla in den här. Riktigt bra!
Publicerat September 20, 201312 yr Kan även tipsa om en en tom dasspappersrulle. Gör att ljudet blir ganska bra om man inte vill göra och släpa på en stor klassisk näverstrut Mvh // Johannes