Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaser R93 langholdskarabin (update:avtrekker)

Featured Replies

Publicerat

For noen år tilbake eide jeg en Blaser R93 i 270, nå overlatt til et annet godt jegerhjem...

normal_R93_270_kuler_dz_(2).jpg

Denne rifla fungerte upåklagelig og var med på en rekke uforglemmelige jaktopplevelser...

normal_NZ_(71).jpg

normal_NZ_(61).jpg

Rifla ble solgt grunnet "en lur plan" som havarerte og endte med nok et pengetap-prosjekt. Kanskje har jeg lært nå? Det tok en stund før jeg fikk ryddet ut våpengarderoben og skaffet meg en ny Blaser. Denne gangen med piper i 6.5x55, 6.5x284 og 22LR.

normal_Ny_Blaser_017dz.jpg

normal_Ny_Blaser_026dz.jpg

Planen denne gang var å ha en potent langholds-karabin som kan dekke hele behovet mitt for jakt og skyting. 22LR pipen ble anskaffet for billig mengdetrening, 6.5x55 pipen for langholdstrening med ferdigladet ammunisjon og tilslutt 6.5x284 pipen for jakt. De to siste pipene gir i praksis tilnærmet identisk vindavdrift. Siden jeg har kappet alle pipene mine til 50cm valgte jeg 6.5x284 i jaktpipen. Målet var å få en "potent 6.5x55" i en kort pipe, jeg hadde ingen forhåpninger til å fullt ut nytte potensialet en x284 gir.

normal_Lapua_ammokasse_dz(2).jpg

Siden jeg ikke liker rekyl og blåskulder (jo, du får blåskulder av 6,5x55 om du skyter ei lett rifle mange nok skudd) skaffet jeg en Limbsaver rekylkappe. Monteringen var enkel med 3mm umbraco. Hvorfor i allverden kunne ikke Blaser ha valgt 4mm som til pipeskiftet?

normal_Limbsaver_R93_(3)_dz.jpg

Publicerat
  • Författare

Av en eller annen grunn er det bilde-begrensning på trådene så jeg må stykke opp posten...

Jeg kjøpte også et topp avtrekk fra Bix'n Andy til rundt 300 euro, Dette er justerbart 100-500 gram, andre vekter er også tilgjengelig. Monteringen her var også enkel, klarer du å bytte Blaser pipen klarer du også å montere avtrekket. Du løsner to skruer, vipper gammelt avtrekk ut og nytt inn. Kvaliteten på avtrekket var utmerket!

normal_7_Montering_Bix_n_Andy_avtrekk_(8).jpg

normal_2_Montering_Bix_n_Andy_avtrekk_(7).jpg

normal_3_Montering_Bix_n_Andy_avtrekk_(3).jpg

En kinnstøtte fra Jaktdepotet (produsent Hillmann) gav meg ønsket cheek weld, en bit skum endrer høyden mellom de ulike kikkertene jeg bruker.

normal_Cheekrest_Jaktdepotet.jpg

normal_Cheekrest_Jaktdepotet_(2).jpg

Første tiden gikk mye med til testing, men fikk ikke skikk på 6,5x284 pipen. Presisjonen kan best beskrives som "middels". Lapua 6,5x55 ammunisjonen gikk derimot som den skulle til tross for beskjedne 740'ish m/sek i den korte pipen.

normal_Kronografering_og_notater_(4).jpg

normal_Prikkestesten_i_lappen.jpg

normal_Lapua_584m,_Q998_15C,_63_klikk~0.jpg

Publicerat
  • Författare

Endel skytingen skjedde i form av prikketesten på 100 meter, mye for å skjerpe skyteformen og verifisere presisjonen. Alle skuddene ble logget med unntak av mengdetrening på enkeltmål og siden jeg stort sett hadde skytebanen alene kunne de fleste treffpunktene logges med foto av skiven. Utrolig nyttig i ettertid da kvaliteten på notatene enkelt kan etterprøves.

normal_Feltbanen_Blaser_dz.JPG

normal_Prikketest_6,5x284_140_amax_dz.jpg

normal_Notater_20_aug_dz.jpg

normal_Logg_495m_(1)_dz.jpg

normal_Prikkestesten_008~0.jpg

normal_Mengdetrening_6_5x55_@_540m_dz.JPG

Publicerat
  • Författare

Disse notatene ble raffinert, sytematisert i et Svenskeskjema, satt på kikkerten, tag'et med innskytingsdata. Skjøt ca 1100 skudd i løpet av juli- september og det aller meste ble sirlig logget. Konklusjonen var at riflen er utrolig stabil og forutsigbar!

normal_Hoytrykk_notater_(3).JPG

normal_Svenskeskjema_nytt.JPG

normal_Kulebanekomp_kalibreringsdata_(1)_dz.jpg

normal_Kulebanekomp_kalibreringsdata_dz.jpg

Tilslutt fikk jeg også skikk på 6,5x284 pipen og Skottland venter nå. Fikk ca 840 msek med en 140gr kule og 880 msek med en 120gr kule. Norma Partition fabrikkammunisjon gav 810 msek i den korte pipen mot 870 msek i en 26" pipe med samme kammer.

normal_Preload_m_og_uten_(1)_dz.jpg

Planen var å få en jaktkarabin som også var kapabel til litt lengre hold. Så langt lyktes prosjektet, nå gjenstår det å se om det er noe drep i 6,5mm :wink:

Publicerat

Underbart.

Kan bara gratulera till ett bra vapen och ett mycket stabilt skytte.

//

Publicerat

Intressant tråd, vart ifrån har du köpt fästet till pm2an?

Publicerat

Thomas,

det är alltid intressant och upplyftande när vi ser exempel på att långhållskytte inte med automatik behöver innebära dyra specialbyggen i 7 kilosklassen utan att det faktiskt går att få riktigt bra resultat även med "vanliga" studsare.

Den praktiska tillämpningen blir givetvis betydligt större när man som du visar att det går att nå bra resultat även med lite mer "praktiskt" inriktade vapen.

Henrik

Publicerat

Hur är det trycket jämfört med orginal Blaser? De andra vikterna, är det något man själv ändrar enkelt?

/ Johan

Jeg kjøpte også et topp avtrekk fra Bix'n Andy til rundt 300 euro, Dette er justerbart 100-500 gram, andre vekter er også tilgjengelig. Monteringen her var også enkel, klarer du å bytte Blaser pipen klarer du også å montere avtrekket. Du løsner to skruer, vipper gammelt avtrekk ut og nytt inn. Kvaliteten på avtrekket var utmerket!

normal_7_Montering_Bix_n_Andy_avtrekk_(8).jpg

Publicerat
  • Författare

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Ja, jeg er "praktisk orientert" og klarer ikke forsvare å bruke penger eller tid på en rifle som spesialiseres til langholdsskytte. Langholdsskyting er utrolig artig/tilfredsstillende å drive med, men jeg bruker kun jaktvåpen da jakt er min største interesse.

Montasjene kjøper jeg fra http://www.eurooptic.com/ som er den billigste leverandøren jeg har funnet for Blaser montasjer. Vær obs på at Blaser i disse dager slutter å produsere den gamle R93 sadelmontasjen og kun skal lage R8 sadelmontasje. Begge to passer på Blaser R8 og R93 men delene i montasjen går ikke om hverandre. Mao, har du R93 ringer og trenger R93 sadel eller omvent må du nå komplettere montasjen din så du ikke brenner inne med løse deler.

Avtrekkeren kjøpte jeg herfra http://www.bixn-andy.at/abzuege.php . Denne avtrekkeren bryter like bra som noe jeg har prøvd. Du kan såvidt skimte det på bildet, men det er to utvendige umbrako som ligger i avtrekkern hvor du justerer enkelt justerer trykket. Det er også mulig å få andre avtrekksvekter enn 100-500gram, både lettere og tyngre.

Har du gammelt R93 avtrekk er dette et kjempehopp i kvalitet. Har du den nye R93 avtrekkeren så er dette en bedre avtrekker, men da klarer jeg ikke anbefale den med mindre du VIL ha en bedre avtrekker og har lyst til å brenne 300 euro. Vil du ha et lettere avtrekk enn 750 gram (?) som Blaser nå leverer er dette et utmerket avtrekk. Tror ikke du vil merke noen praktisk forskjell på jakt, annet enn evt et vådeskudd dersom du ikke skyter tilstrekkelig før jakten og venner deg til et lettere avtrekk.

Håper dette hjelper :)

Publicerat
  • Författare
Hur är det trycket jämfört med orginal Blaser? De andra vikterna, är det något man själv ändrar enkelt?

/ Johan

Johan, håper denne bildeserien oppklarer noe...

Har fått endel spørsmål om Bix'n Andy avtrekket, så jeg legger ut en bildeserie om monteringen. Byggetiden fra bestilling var 2 mnd, prisen var 302 euro, frakt ca 250 kroner og jeg bestilte fra andy@bixn-andy.at

Slik så avtrekket ut ved ankomst, pakket i en metallboks med monteringsanvisning og justeringsverktøy. Justerbart fra 100-500 gram som standard, du kan visst få de fleste vekter etter hva jeg forstår - både lettere og tyngre.

normal_Bix_n_Andy_avtrekk.jpg

Demonter Blaseren og skru ut disse to skruene. Mener det var T20 skruehoder, men det varierer mellom ulike Blasere har jeg sett.

normal_1_Montering_BA_(2).jpg

Skru...

normal_2_Montering_BA.jpg

Ta ut skruen, ikke miste denne delen som også løsner...

normal_3_Montering_BA_(3).jpg

Ta tak i avtrekkerbøylen og dra den gamle avtrekkeren rett ned...

normal_4_Montering_BA.jpg

Her ligger Bix'n Andy avtrekkeren ved siden av den originale Blaser avtrekkeren. Kvalitetsfølelsen er ganske mye bedre på førstnevnte.

normal_5_Montering_BA.jpg

Sett inn den nye avtrekkeren, skru tilbake de to skruene. Ha gjerne en dråpe locktite på skruene.

normal_6_Montering_BA.jpg

Avtrekket er nå montert på 5 minutter eller mindre.

normal_7_Montering_BA.jpg

Justering av avtrekket gjøre enkelt med en umbraco. Jeg bestilte mitt avtrekk satt til 400gram og har ikke rørt justeringsskruene. Avtrekket er justerbart fra 100-500 gram som standard, du kan visst få de fleste vekter etter hva jeg forstår - både lettere og tyngre.

normal_Bix_n_Andy_avtrekk_(2)_dz.jpg

Håper dette var oppklarende. Har skutt ca 500 skudd med avtrekkeren nå og føler at den hjelper meg å tyne den siste presisjonen ut av Blaseren min. Jeg tar det for gitt at internasjonelle toppskyttere bruker lette avtrekk av en grunn, og 4-500 gram avtrekksvekt er mest en vanesak (750 gram er vel originalt på Blaser nå?). Har brukt disse vektene i mange år uten uhell.

normal_Preload_m_og_uten_(1)_dz.jpg

Publicerat

Mycket bra beskrivning på trycket. Jag har varit i kontakt med Bix'n Andy och trycket skulle även vara omställbart mellan direkttrycke och "two-stage" (heter det punkttrycke på svenska?).

/ Johan

Publicerat
  • Författare
trycket skulle även vara omställbart mellan direkttrycke och "two-stage" (heter det punkttrycke på svenska?).

Den detaljen gikk jeg glipp av! Bruksanvisningen var på tysk og jeg leser absolutt ikke tysk (vel, alle nordmenn kan "hende hoch" eller hvordan det nå enn staves... :D )