Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tändhattar, tryck, och hastigheter...

Featured Replies

Publicerat

Har nu en tid blivit alltmer intresserad av tryck, trycktecken, hastigheter, och tändhattarnas inverkan på det hela. Dels pga Robbans äventyr med sin 260 Rem som producerar "oproportionerligt" höga hastigheter, och dels pga skillnaderna i tändhattarnas utseende mellan nya och "gamla" 300 Remington Ultra Magnumen. Trots identiska laddningar och friflykt så fick jag i gamla bössan kratrade tändhattar medan den nya bössan uppvisar platta tändhattar utan tillstymmelse till kratring. Vad jag förstått så kan en alltför svag slagstiftsfjäder "ge vika" när trycket byggs upp i hylsan och man får på så sätt en krater. Det ser ut som material pressats in några tiondelar i "slagstiftshålet". Samtidigt kan jag inte VETA att det rör sig om samma tryck bara för patronerna som användes är identiska.

När jag härom veckan testade CCI 250 kontra Federal 215 så blev jag förvånad över att CCI 250 gav högre hastigheter, då jag alltid trott att Federal 215 är extra het (legenden gör ju gällande att den skapades för att antända krutlasset i Roy Weatherbys skapelse 378 Wby Mag). I veckan lade jag vantarna på ett begagnat exemplar av A-Squares laddmanual "Any shot you want". Däri finns en hel del intressant att läsa. Bl.a. så testade den gode Art Alphin olika komponters inverkan i en 7mm Rem Mag. Patronerna var i ett test identiska sånär som på tändhattarna. Kula och krutvikter är ovidkommande, men så här blev resultatet med avseende på hastighet:

post-296-1285440452_thumb.jpg

Och resultat med avseende på tryck:

post-296-1285440459_thumb.jpg

En slutsats som Alphin drog efter att ha provat ett antal olika patroner är att CCI 250 och Federal 215 är i princip likvärdiga. Det ser onekligen så ut både i hastighets- och tryckgrafen.

Några reflektioner som jag ser det:

- WLRM (Winchester Large Rifle Magnum) är den klart hetaste tändhatten både vad gäller hastighet och tryck. Kan det vara så att Norma i sin laddmanual valt att använda denna tändhatt för att presentera "idiotsäkra" maxladdningar? Hade man publicerat laddningar med CCI 200 och någon valt att ersätta den tändhatten med en WLRM, så kunde det få tråkiga konsekvenser.

- Det skiljer inte mer än 34 fps (10 m/s) mellan patronen laddad med standardknallen CCI 200 och den heta WLRM. Trots denna blygsamma skillnad i hastighet så skiljer det hela 12800 psi i tryck!

- Av ovanstående så är det uppenbart att det räcker inte att titta på hastigheten mha kronograf för att "uppskatta" trycket (vilket jag hittills gjort mig skyldig till). Hastigheten är i någon mening proportionell mot trycket, men inte tillnärmelsevis såpass väl så att den går att använda som tryckindikator.

- Det är överhuvud taget väldigt svårt (eller omöjligt) att uppskatta tryck mha tändhattens utseende eller utgångshastigheten.

Ju mer man håller på, desto mer inser man att man inte vet? :rolleyes:

Publicerat
Ju mer man håller på, desto mer inser man att man inte vet? :rolleyes:

Dagens sanning :P

Kul med grafiska bilder, vad det ser ut som så har jag valt en bra hatt Rem 9 1/2 Magnum. Bra fart o lågt tryck, eller lågt o lågt men ändå.

Nu är det ju helt omöjligt att veta om detta står sig i mitt vapen i min kaliber.

//

Publicerat

Visst är det intressant!

Ju mer vi diskuterar ämnet vill jag införskaffa en tryckmätare. :blush: Med relativt enkla medel kan vi lösa en hel del frågor och myter för det finns på tok för många "tror" och "kanske" på drift. :excl:

Nu är det förvisso bara en skrift som du fått infon ifrån men likväl är det en trolig källa... Vad kan vi mer få veta när vi väl inhandlat vår tryckmätare?

Bra tråd broder!

/R

Publicerat
  • Författare
Ju mer vi diskuterar ämnet vill jag införskaffa en tryckmätare. :D Med relativt enkla medel kan vi lösa en hel del frågor och myter för det finns på tok för många "tror" och "kanske" på drift. :wub:

Man får göra en liten koll vad marknaden har att erbjuda. Norrbaggarna var inte helt impade av Pressure Trace i Ladeboken, men det är ju möjligt att förbättringar gjorts av den produkten sen dess.

Publicerat
Man får göra en liten koll vad marknaden har att erbjuda. Norrbaggarna var inte helt impade av Pressure Trace i Ladeboken, men det är ju möjligt att förbättringar gjorts av den produkten sen dess.

Yes box!

Vi tar en titt på nätet när du kommer hit sen. :D