Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktprov eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare!

Har en gråhund, som jag inte vet vad jag skall göra med.

Hunden går som bara tåget på älg och vet att jag ganska lätt kan få honom till jaktchampion, men problemet ligger i att jag absolut inte kan få till championatet på utställningsidan. Jag kan inte varför jag skall gå jakt prov och göra han till champion. Och undrar då om ni har olika andledningar till att jag skall försöka få löshundschampet. I mitt huvud står det still och det ända andledningen jag får fram är att "pleasea" uppfödaren.

För vad jag hört så leder inte ett löshundsjaktchampionat och en sjujäkla massa 3or till att få parningar på jycken. Sanning eller myt?

Snälla hjälp mig att hitta anledningar ni som har så mycket mer erfarenhet än jag!

Publicerat
Tjenare!

Har en gråhund, som jag inte vet vad jag skall göra med.

Hunden går som bara tåget på älg och vet att jag ganska lätt kan få honom till jaktchampion, men problemet ligger i att jag absolut inte kan få till championatet på utställningsidan. Jag kan inte varför jag skall gå jakt prov och göra han till champion. Och undrar då om ni har olika andledningar till att jag skall försöka få löshundschampet. I mitt huvud står det still och det ända andledningen jag får fram är att "pleasea" uppfödaren.

För vad jag hört så leder inte ett löshundsjaktchampionat och en sjujäkla massa 3or till att få parningar på jycken. Sanning eller myt?

Snälla hjälp mig att hitta anledningar ni som har så mycket mer erfarenhet än jag!

När jag köpt mina hundar har jag aldrig kollat på utställning utan just jakt meriter.. Så jag tycket absolut du ska köra jakt prov med den.

Heller en jävligt bra jakthund än att den ser bra ut

Publicerat

menar du att han "bara" får 3:or på utställning? Isåfall kan han aldrig bli jaktchampion heller... om reglerna för gråhund är samma som jämthund...

men det spelar ingen roll för han är ju uppenbarligen en duktig jakthund så givetvis ska du starta honom på jaktprov :rolleyes:

Publicerat

Varför blir det 3or på utställning?

Ett jaktprov skulle jag starta på oavsätt men att gå hela vägen hade jag inte (tror jag)

Publicerat

Jag tycker du ska gå proven. Det är viktigt för rasarbetet att man visar upp sina hundar sen är det väl skoj om du har papper på att din hund är duktig? Vidare är det väl inte så farligt att "pleasa" uppfödaren genom att gå åtminstone ett prov?

Angående treor så kan man få gå jaktprov om man har en trea i öppenklass på SKK utställning. Vad är det som gör att han får treorna?

Publicerat

Ja det beror ju på varför han inte klarar utställningarna, om han t ex alltid biter domaren, eller om han har extremt dåliga vinklar eller om han är en decimeter för hög ja då finns det som jag ser det ingen anledning att starta på prov heller! Så i princip är väl svaret nej, för om hunden ALDRIG kan få en tvåa på utställning så är det ju något man inte vill ha in i aveln, även om det kan vara en duktig jakthund. Syftet med utställning är ju att dela in hundarna i två grupper; rastypiska och icke rastypiska. Sedan finns ju avarterna där utställningen har blivit ett tävlingsmoment, men det är ju en annan sak!

Publicerat

Jag tycker dock att så många hundar som möjligt ska bedömas både på prov och utställning. Skulle det vara min hund och jag lyckas få en utställningsmerit som ger möjlighet till prov så skulle jag gå det. Jag anser att det är bättre för rasen om det finns möjligheter att utvärdera så många parningar som möjligt och enda officiella vägen är genom utställning och prov.

Men jag förstår dem som bara håller hund för sin egen skull och inte ser mervärdet i att lägga tid på bedömningar av hunden.