Publicerat September 26, 201015 yr Hej som nybliven flatägare har jag lite funderingar. Har försökt höra mig för om jaktträningskurs för retriever men har ofta fått svaret att man skall kunna grunderna i apportering innan man kan delta. Vilka är grunderna i apportering som man skall kunna. Tycker det är jäkligt svårt att läsa sig till, man vill så gärna ha råd och tips. Är det nån som kan förklara för en novis flatägare Hälsningar Linda
Publicerat September 26, 201015 yr Gissar att det är samma grunder för Flat som Labbe. Jag köpte dessa två böcker vilka är grymt bra. Boken kan köpas lite var stans till ett bra pris, men studiehandl. har jag bara sett hos Searover. Retrievern som apportör Kika där. Det är väl värd läsning.
Publicerat September 26, 201015 yr Författare Gissar att det är samma grunder för Flat som Labbe.Jag köpte dessa två böcker vilka är grymt bra. Boken kan köpas lite var stans till ett bra pris, men studiehandl. har jag bara sett hos Searover. Retrievern som apportör Kika där. Det är väl värd läsning. Tack ska försöka få tag i den/Linda
Publicerat September 26, 201015 yr superbok att börja med, inte fel ta reda på en bra instruktör heller, åka på lite prov/Wt:n och titta. var i landet finns du om man får fråga? Finns säkert både SSRK och Frk på din ort som annordanar. Välkommen till Flattevärden:) (retreivervärlden..) Mvh Håkan (min (snart)treåring tog sin första etta På första starten i öppenklass igår:) )
Publicerat September 26, 201015 yr Specialklubbar anknutna till Svenska kennelklubben: Svenska Spaniel och Retrieverklubben Flatcoated Retrieverklubben Förhoppningsvis hittar du lämpliga kurser osv. genom dessa klubbar. Bara att ringa dem om du inte hittar på deras hemsidor. Stort lycka till!
Publicerat September 27, 201015 yr Författare superbok att börja med, inte fel ta reda på en bra instruktör heller, åka på lite prov/Wt:n och titta.var i landet finns du om man får fråga? Finns säkert både SSRK och Frk på din ort som annordanar. Välkommen till Flattevärden:) (retreivervärlden..) Mvh Håkan (min (snart)treåring tog sin första etta På första starten i öppenklass igår:) ) Jo jag beställde den boken igår kväll. Spännande.... Problemet är väl att jag bor på fel ställe Närmsta SSRK avd är 10 mil bort. Försökte komma med på en helgkurs eftersom det är svårt att delta i kurser som är under vardagar när det är en bit att köra men då skulle man ha alla grunderna i apportering för att få delta. Så man får väl först försöka gneta på med det....o man nu lyckas läsa sig till det. Vad roligt att det gick så bra för er på första starten, grattis. /Linda
Publicerat September 27, 201015 yr Författare Specialklubbar anknutna till Svenska kennelklubben:Svenska Spaniel och Retrieverklubben Flatcoated Retrieverklubben Förhoppningsvis hittar du lämpliga kurser osv. genom dessa klubbar. Bara att ringa dem om du inte hittar på deras hemsidor. Stort lycka till! Jo fast närmsta SSRK är 10 mil bort men jag får försöka gneta på och lära oss detta med apporteringen först så kanske man kan delta i någon helgkurs till våren. Tusen tack/Linda
Publicerat September 27, 201015 yr skicka ett mejl till dom ansvariga för din avdelning så kan dom hjälpa dig med instruktörer eller någon som kan hjälpa till, vi har 17mil mellan våra styrelsemedlemmar i Frksmåland så bra teckning i avdelningen har vi:) och hjälpsamma är dom allihopa i avdelningarna. Hade du funnits i närheten av Växjö så hade jag gärna hjälpt dig med starten av den lille. mvh Håkan
Publicerat September 27, 201015 yr Författare skicka ett mejl till dom ansvariga för din avdelning så kan dom hjälpa dig med instruktörer eller någon som kan hjälpa till, vi har 17mil mellan våra styrelsemedlemmar i Frksmåland så bra teckning i avdelningen har vi:) och hjälpsamma är dom allihopa i avdelningarna.Hade du funnits i närheten av Växjö så hade jag gärna hjälpt dig med starten av den lille. mvh Håkan Det låter bra att det finns hjälpsamma personer, har nog bara haft kontakt med fel personer Tack, synd bara att man bor uppe i Jokkmokk, lite långt bort /Linda
Publicerat September 28, 201015 yr Du kan ju ta en solsemester på rivieran här i Skåne så ska jag nog få hunden o fatta ett o annat. Annars har du en mkt duktig kille som heter Mikael Rönnbäck som sist jag hörde bodde i Kalix. Han är/var retrieverprovdomare
Publicerat September 29, 201015 yr Författare Du kan ju ta en solsemester på rivieran här i Skåne så ska jag nog få hunden o fatta ett o annat. Annars har du en mkt duktig kille som heter Mikael Rönnbäck som sist jag hörde bodde i Kalix. Han är/var retrieverprovdomare Tror jag säkert, men solsemestern skippar jag nog Söder om polcirkeln åker man inte så gärna....se på korten, så här ska det se ut [=32004:151.JPG]
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Välkommen till flatvärlden och forumet! Kan bara hålla med om tidigare rekomendationer, men... Beroende på vilken hundvana du har så kan jag rekomendera en bok av Gunilla Wedeen - Guldkant på tillvaron. Boken handlar om ledarskapet vilket är grunden till allt. Min sambo gick även en helgkurs med henne och var mycket nöjd. Lycka till med allt. Förstår att du väljer att stanna kvar norr om polcirkel när man ser bilderna // Micke
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Det låter bra att det finns hjälpsamma personer, har nog bara haft kontakt med fel personer Tack, synd bara att man bor uppe i Jokkmokk, lite långt bort /Linda Kan tipsa om Lasse Tano i Malmberget...(tror han bor där) Uppfödare av Engelsk setter men är kuunig inom apporteringsvärlden... Stolt innehavare av Myrhedens kennel