Publicerat September 26, 201015 yr jaha, vad finns det för erfarenheter här av ovan nämda kaliber? både bra och dåligt? hur är utbudet av fabriksladdat, precison etc...
Publicerat September 27, 201015 yr Kan fortfarande sakna den, gillade hela kittet.. bra möjligheter att krydda på hastighet, stor hylsa och ett helt ok utbud med kulor om man laddar själv. Tycker det finns ett ok utbud nu även för köpeskott faktiskt. Kalibern är rätt vanlig eller har varit iaf bland yrkesjägarna, vet inte riktigt varför men iaf. Mvh!
Publicerat September 27, 201015 yr En allround kaliber, lite mera knuff än 6.5'an och lite mindre än 30-06, bra egen precision.
Publicerat September 28, 201015 yr Jag tycker man bör ha klart för sig att 270 Win inte innehar några "magiska" egenskaper. Det är bara ännu en i den stora floran av tillgängliga patroner Skaffade min för några år sen mest för att den är lite (mycket lite) udda, och dels pga att jag läst en del O'Connor och då inte undgått att bli imponerad av patronens prestanda. Egenskaper som jag ser det: + Mindre rekyl än 30-06 + "Lätt udda" + "Flackskjutande" - Sämre övningspatron än exempelvis 308 Win - "Pipbrännare" (lätt over-bore) Jag har sett en del kommentarer om att det ska vara "dåligt" utbud av jaktkulor i kaliber .277". Det håller jag definitivt inte med om. Utbudet räcker gott och väl till för det mesta. Själv kör jag med TSX 140 laddad till 880 m/s vilket är en mycket välskjutande laddning. Har dock inte testat den på vilt än. Det jag nedlagt med bössan är två bockar och en räv. Då använde jag handladdad Remington Core-Lokt 130-grainare vilken sköt oerhört bra i bössan och med god effekt utan överdriven köttförstöring. Norma insisterar med att ladda med en 150 grains Oryx vilket gör patronen slö och "tråkig". Patronens goda rykte fick den från 130-grainsladdningar i hög hastighet. Jag valde 140-grainare som gyllene medelväg mellan hastighet och kulvikt (och att uppnå klass 1 förstås). Med mitt lilla underlag hittills så kan jag inte dra några som helst slutsatser. Hade fått samma resultat med 6,5x55, 308, 30-06, eller vad som helst.
Publicerat September 28, 201015 yr Författare ja, det verkar ju vara överlag goda ord ni har att säga. att det finns bra fabriksladdad ammo är viktigt, då jag ännu inte fastnat i handladdningsträsket. detta projekt, om det blir av, lär väl inte ske före våren/sommaren, men kul att höra vad andra har att säga...
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Jag har haft min Browning BAR i kaliber 270 Win ca 10 år, började ladda själv eftersom det fanns dåligt att välja på tidigare. Den har en hel del älgar, rådjur & rävar och någon gris på sitt samvete. Till älg och till gris har jag kört med 160gr Nosler Partiton Semi Spitzer, till rådjur har jag använt 110gr Nosler Accubond, och på räv 90gr Sierra Varminter. På Skjutbanan blir det Norma Jaktmatch. Halkade in på denna kaliber då jag skulle byta studsare och fick tag på denna väldigt billigt p.g.a den udda kalibern. Väldigt nöjd, väldigt korta flykter på det vilt jag skjutit. Min nästa bössa blir nog en Browning BAR ShortTrac med syntetstock i kaliber 270 WSM då kan man komma upp i 20% högre utgångshastighet, EE från 3840 J till 4725 J.
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Hej Har själv en 270 sedan 3 år och är supernöjd! allt jag skjutit på har blivit innom synhåll (kan bero på skytten också, hehe) som dom skriver ovan. Bättre drag än 6,5 och mindre rekyl än 30-06 har själv aldrig haft problem att hittat fabriks ammo. laddar även själv och är lätt laddad. sen finns det jaktmatch lycka till /Jimmy
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Jaha, jag är ju partisk som attan så ta detta med en nypa salt.. 270´n har enligt mig bara ett fel i svensk/nordisk jakt, inte tillräckligt många använder den. Vilket medför sämre praktiskt utbud av ammunition. Med praktiskt utbud menar jag det som handlarna de facto har hemma. har fortfarande kvar min kära .270, första bössan jag skaffade mig själv ( HusQv 1600!) och skulle jag någon gång bygga en drömbössa så är det .270 som gäller. Punktar upp en del att tänka på, enligt min erfarenhet: håll ner hastigheterna, om man handladdar för vanlig svensk jakt, dräm inte på med lätta kulor i extrema hastigheter.. 140 grains som någon var inne på tidigare är riktigt bra i de flesta förhållanden. Premiumkulor! egentligen borde vi ha dessa till i princip all jakt, men för .270 och liknande kalibrar så är det mer eller mindre ett krav om man vill säkerställa god effekt utan att riskera explosionseffekter. "varmintjakt" och dylikt............. ok, håll INTE ner hastigheten.. tror att de flesta pipor i .270 är optimerade för kulvikter (längd egentligen) mellan 100-140 grains. håll dig inom det intervallet. rekylen är på min bössa som en smekning.. remington seven i .308 sprakar mer, men den väger å andra sidan inget. Jaga älg i norra sverige/finland med den?? nej.... karhu (björn på svenska..) vill nog personligen ha lite grövre grejjer då. Problemet är bara att jag skjuter fasiken så mycket bättre med .270´n, synd att remington seven inte finns i den kalibern. jag skjuter in husqvarnan på 200 meter och håller i princip mitt i på alla mål, en av fördelarna med den. Farsgubbens kommentar "slår sönder så förbannat. sluta skjuta magnum ung****" slår inte sönder mer än många andra skott jag sett, premiumkulor och var man träffar betyder mer. Men mjuka kulor, norma blyspets!!, i låg vikt: träffa revben: ja man inser resten. Mina två 50öringar!
Publicerat Maj 3, 201313 yr Verkar som att jag blivit med 270 nu i veckan, får väl se hur den funkar för mig, går ju mestadels som hundförare så det är kanske inte optimala kalibern men det lär jag väl märka!