Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktmark

Featured Replies

Publicerat

Jag skulle vilja fråga alla er som har mark hur mycket ny betalar per hektar?

Helst i skåne för det skiljer rätt bra med pris uppåt.

Publicerat

För fältjakt så börjar min billigaste mark på 70 kr/ha och är det skog på jaktmarken så börjar det ungefär på det dubbla.

Detta är dock att betrakta som synnerligen billigt och är inte lätt att komma över!

Bra jaktmarker brukar börja på höga tresiffrigt per hektar och sluta någonstans betydligt högre...

...och då menar jag betydligt!

Det är dock lite billigare i norra skåne jämfört med E22 och söderut.

Publicerat
  • Författare
För fältjakt så börjar min billigaste mark på 70 kr/ha och är det skog på jaktmarken så börjar det ungefär på det dubbla.

Detta är dock att betrakta som synnerligen billigt och är inte lätt att komma över!

Bra jaktmarker brukar börja på höga tresiffrigt per hektar och sluta någonstans betydligt högre...

...och då menar jag betydligt!

Det är dock lite billigare i norra skåne jämfört med E22 och söderut.

Okej för jag tyker det låter mycket om man köper för 400kr hektaret eller?

Publicerat
Okej för jag tyker det låter mycket om man köper för 400kr hektaret eller?

Allt styrs av tillgång & efterfrågan.

Vad som är ok eller inte är upp till var och en.

Som köttjägare med förhoppning om billigare kött i frysen så är det kanske inte så bra.

Är man troféjägare eller har stort jaktkonto så är det kanske billigt...

Publicerat
  • Författare
Allt styrs av tillgång & efterfrågan.

Vad som är ok eller inte är upp till var och en.

Som köttjägare med förhoppning om billigare kött i frysen så är det kanske inte så bra.

Är man troféjägare eller har stort jaktkonto så är det kanske billigt...

Jo helt klart men jag, min bror och far söker mark och hittade denna mark på ca35hk och han skulle ha det men får höra med han om han kan gå ner lite.

För vi bedriver viltvård och skjuter inte sönder stammen som många gör när dom betalar för mycket för en mark.

Publicerat

och helt plötsligt kändes höjningen från 12 kr/ha till 20 enklare att smälta... (för älgjakt i Jämtland)

Publicerat
Jag skulle vilja fråga alla er som har mark hur mycket ny betalar per hektar?

Helst i skåne för det skiljer rätt bra med pris uppåt.

Jag skulle vilja påstå att priset speglar vad som finns på marken och vad man kan förvänta sig att fälla per år. Är det en liten mark med ringa vilttillgång, närhet till väg och bebyggelse så börjar priset från 0:-.

Är marken större så att den kan ingå i ett jaktlag och/eller om det finns riklig tillgång till villt, speciellt högvilt börjar priset från 250:- och upp till 1000:-/ha. I extremfallet kan det bli ännu dyrare....

400:-/ha är ganska normalt för skogsmark med klövvilt.

Publicerat
  • Författare
Jag skulle vilja påstå att priset speglar vad som finns på marken och vad man kan förvänta sig att fälla per år. Är det en liten mark med ringa vilttillgång, närhet till väg och bebyggelse så börjar priset från 0:-.

Är marken större så att den kan ingå i ett jaktlag och/eller om det finns riklig tillgång till villt, speciellt högvilt börjar priset från 250:- och upp till 1000:-/ha. I extremfallet kan det bli ännu dyrare....

400:-/ha är ganska normalt för skogsmark med klövvilt.

Okej Ja där är blandat med skog och åker. och där är nog en heldel klövvilt.

Publicerat
Okej Ja där är blandat med skog och åker. och där är nog en heldel klövvilt.

35ha är ju inte speciellt stor markbit. Ska man följa den rekomenderade avskjutningen så kan ni bara skjuta ett rådjur vart tredje år och är ni då tre så blir det ett rådjur vart nionde år per jägare. :lol:

Kronhjortslicens är ni ca 170ha ifrån, Älglicens kan ni få men chansen att skjuta en är troligen liten. Vildsvin kan ju vara nåt att försöka jaga men att göra en åtel krävern att ni får ok från jaktgrannar.

Kan ni få markbiten med i nåt jaktlag så är marken värd mer annars är 400:-/ha i mesta laget.

Publicerat
Jo helt klart men jag, min bror och far söker mark och hittade denna mark på ca35hk och han skulle ha det men får höra med han om han kan gå ner lite.

För vi bedriver viltvård och skjuter inte sönder stammen som många gör när dom betalar för mycket för en mark.

På 35 Ha är där inte gott om klövvilt, det kan det inte vara, för att illustrera saken vi talar om vad som i optimala ordalag är en markplätt som är 591x591 meter stor, eller fem-sex normala fotbollsplaner.

Om en sådan mark håller en bock, en vandrande get med två kid, tre harar, ett knippe kaniner som sådan finns, ett eller två grävling/rävgryt, passerande vildsvin och övriga klövvilt så skall man vara glad.

en för viltstammarna anpassad avskjutning är 1 rådjur var tredje/fjärde år,

undantagsvis finns det sådana stammar/förutsättningar att man kan ha någon form av större avskjutning men det är sällan.

Sorry för denna OT men det är ändå kanske belysande att ta upp.

tack musköt :lol:

/Christian

Publicerat
På 35 Ha är där inte gott om klövvilt, det kan det inte vara, för att illustrera saken vi talar om vad som i optimala ordalag är en markplätt som är 187x187 meter stor, eller fem normala fotbollsplaner.

Nu gick du nog vilse bland decimalerna. :lol:

Publicerat
  • Författare
På 35 Ha är där inte gott om klövvilt, det kan det inte vara, för att illustrera saken vi talar om vad som i optimala ordalag är en markplätt som är 591x591 meter stor, eller fem-sex normala fotbollsplaner.

Om en sådan mark håller en bock, en vandrande get med två kid, tre harar, ett knippe kaniner som sådan finns, ett eller två grävling/rävgryt, passerande vildsvin och övriga klövvilt så skall man vara glad.

undantagsvis finns det sådana stammar/förutsättningar att man kan ha någon form av större avskjutning men det är sällan.

/Christian

Jo håller med men man ska ända vara glad för den bit mark man får här i skåne och det blir mest predatorvilt och vildsvin man får inrikta sej på denna plätt. Och sen hade det varit bra om man kunde vara sams med jaktgrannen så man kan jaga där med.

Publicerat

/Christian

Inte konstigt att jag blev trött när jag spelade fotboll, hade ingen aning om att planerna var så stora. :lol:

Skulle väl tro att de ryms över 50 på den ytan.

Ja ni får kalla mig messerschmidt. -_-

Publicerat

Nope- du är hundförare.

:lol:

/Christian

Publicerat
Inte konstigt att jag blev trött när jag spelade fotboll, hade ingen aning om att planerna var så stora. :o

Skulle väl tro att de ryms över 50 på den ytan.

Ja ni får kalla mig messerschmidt. :P

Nope, strax under om man räknar med de int. måtten (68x105m).... :-)

Publicerat
Nope, strax under om man räknar med de int. måtten (68x105m).... :-)

Jag spelade inte sååå många intenationella matcher. :P I gärdsgårdsserien fick man va glad om de höll de 100x60m som spelkalendern angav. :P

Men nu ska jag sluta tjata sönder denna tråden. :o

Publicerat

Jag har runt 1000 ha o 100 på ingång o jag betalar ingen ting :o

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Jag har runt 1000 ha o 100 på ingång o jag betalar ingen ting :o

Mvh.

så bra skulle man haft det:)

Publicerat
så bra skulle man haft det:)

Nja jag jagar ju bara räv grävling o kråkfågel så det är inte så konstigt att det är gratis.

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Nja jag jagar ju bara räv grävling o kråkfågel så det är inte så konstigt att det är gratis.

Mvh.

Nej sant men då är det bara åkermark?

Är det i skåne du har det?

Publicerat
Nej sant men då är det bara åkermark?

Är det i skåne du har det?

Nä det är blandat åker o skog o ligger i Götaland :o

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Nä det är blandat åker o skog o ligger i Götaland ^_^

Mvh.