Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svårt val om klass 2:a

Featured Replies

Publicerat

Har fått grymt stor beslutsångest.. Tanken på en klass 2:a har länge funnits i tankarna, men först nu har jag råd. Det stora problemet är att jag är vänsterskytt, så utbudet är ju minst sagt begränsat. Nu har jag iallafall hittat en begagnad Heym SR 40 i .222 Rem. Frågan är om den är värd 9500? Alternativet är en ny Remington 700 SPS i .223 alt .22-250 för ca 8900.

Vad tror ni är ''bästa köp''? Mest bössa för pengarna?

/Rickard S

Publicerat

En Sako forrester/vixen i 222 Rem,

om man tröttnar på den ser man till att pipa om den till 6x45 eller 6 mm TCU.

Pris/utförande och skjutmässigt har inga av de förslag du angav något som helt att ge i konkurrensen med de äldre sako och även Tikka modellerna.

/Chris

Publicerat
En Sako forrester/vixen i 222 Rem,

om man tröttnar på den ser man till att pipa om den till 6x45 eller 6 mm TCU.

Pris/utförande och skjutmässigt har inga av de förslag du angav något som helt att ge i konkurrensen med de äldre sako och även Tikka modellerna.

/Chris

Harkel, har min herre någonsin hållt i en SR40? :lol:

Denna bössa i vänsterutförande som jag antar kommer från blocket hade utan tvekan redan stått i mitt skåp om det inte vore för garderobens begränsningar. Det är en fantastisk liten skapelse, byggd för just .222 precis som vixen.

Är det någon bössa som precisions mässigt håller jämna steg med Vixen är det just denna. Heyms out of the box precision har alltid varit grym. En vänstervixen är lika svår att få tag i, även om dom finns.

Publicerat

Även jag är vänster skytt ,hade samma huvud bry som du ,mitt val blev en ruger no1 i 223 är tok nöjd...

Publicerat
Harkel, har min herre någonsin hållt i en SR40? :lol:

Denna bössa i vänsterutförande som jag antar kommer från blocket hade utan tvekan redan stått i mitt skåp om det inte vore för garderobens begränsningar. Det är en fantastisk liten skapelse, byggd för just .222 precis som vixen.

Är det någon bössa som precisions mässigt håller jämna steg med Vixen är det just denna. Heyms out of the box precision har alltid varit grym. En vänstervixen är lika svår att få tag i, även om dom finns.

Njaa jo det har jag gjort men det var lite som när Carolina Gynning frågade om jag skulle med hem,

andra män vill säkert det men inte jag, dvs du kan ha helt rätt om bössans förträfflighet men jag känner inte dess lockelse.

Utöver det så missade mina selektiva ögon frågan om vänsterhängdheten,

så i det ljuset har en SPS inget att hämta på spelplan, må Mike förlåta mig för detta uttalande, det har du rätt i.

/Christian

Publicerat

Finns ju 222 i automatversion också, som funkar för vänsterfumlare.. :o

Publicerat
Har fått grymt stor beslutsångest.. Tanken på en klass 2:a har länge funnits i tankarna, men först nu har jag råd. Det stora problemet är att jag är vänsterskytt, så utbudet är ju minst sagt begränsat. Nu har jag iallafall hittat en begagnad Heym SR 40 i .222 Rem. Frågan är om den är värd 9500? Alternativet är en ny Remington 700 SPS i .223 alt .22-250 för ca 8900.

/Rickard S

Hej!

Kan det här vara ett alternativ? http://www.tikka.fi/t3models.php?lite

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen!

Halvautomat går dock bort, är inget som lockar mig. Ruger No. 1 är ju en jäkla fin bössa, men är ute efter en hederlig repeter.

Hittade faktiskt ingen av bössorna på Blocket, Heymen fanns på Jaktia, tro det eller ej. Ren slump känns det som. Och Remingtonen på Torsbo.

Man kan ju aldrig bestämma sig heller haha! Men Heymen känns mer som en bössa för mig, då jag har fått för mig att plast/laminatstock är, eh... Sämre hahaha! Fast det är nog mer en fråga om att trä är snyggare :D

Publicerat

/Rickard S

Heym:en lockar mig mest av de två du nämner men gillar man plast o s v så är ju Remingtonaren ett bra val.

Publicerat

Då detta är min första jaktsäsong och brorsan behövde plats i skåpet så fick jag köpa en Heym SR40 222r billigt av honom. Därför har jag inget att jämföra med men hittills så är jag mycket nöjd med denna. Skjutit 2 bockar 3 harar och 2 rävar med den. Skjuter mycket tätt och bra.

Liten nackdel är att det verkar svårt att hitta fabriksladdad varmint ammunition till 222r men det är ju inte bössans fel.