Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lite snickeri inför älgjakten, nya pass

Featured Replies

Publicerat

Ett av mina pass. Hoppas det får stå något år nu.

0ca57323.jpg

Pappas pass, gubben är inte höjdrädd

af0024b8.jpg

Kanske används under annan jakt med

Publicerat

Fina pass. ^_^ Hoppas att det passerar någon älg där under älgjakten också. :D

Publicerat

Fint!

Men lägg något på plasttaket så du slipper bli utan hörsel :rolleyes:

Tomas, som gillar bygga älgpass åt frugan.

Publicerat
Fint!

Men lägg något på plasttaket så du slipper bli utan hörsel :rolleyes:

Det tycker jag med är en god ide lägg någon typ av skumgummi eller nått liknande som dämpar dropparna lite Annars fina torn :D

Publicerat
Ett av mina pass. Hoppas det får stå något år nu.

0ca57323.jpg

Pappas pass, gubben är inte höjdrädd

af0024b8.jpg

Kanske används under annan jakt med

Fina pass och torn! Tips: Lägg rikligt med granris och förankra det ovanpå plasttaket för det kommer ju att låta hemskt om det kommer regn och speciellt om det blir ösregn under jakten. :blush:

Publicerat
Fint!

Men lägg något på plasttaket så du slipper bli utan hörsel :blush:

Jag tror snarare han somnar om det börjar regna, snacka om sövande ljud..

Publicerat

Smaken är ju som bekannt delad. Jag måste fråga om det inte är fler än jag som hellre tar lite regn i nacken än trummandet på plast taket. Och detta framförallt med tanke på hur mycket stöttorna för taket känns vara ivägen när man börjar svinga?

// Henrik

Publicerat

Jag måste säga att jag gillar tornet. Skytten sitter väl på över 4m? En plåthink och grillbriketter, sen är kyliga mornar en njutning.

Publicerat
Smaken är ju som bekannt delad. Jag måste fråga om det inte är fler än jag som hellre tar lite regn i nacken än trummandet på plast taket. Och detta framförallt med tanke på hur mycket stöttorna för taket känns vara ivägen när man börjar svinga?

// Henrik

Instämmer!

Publicerat

Nu har jag aldrig jagat älg något mycket långt upp i landet,

men att bygga en liten hydda på marken så där har jag svårt att se nyttan/behovet av, vill man inte ens komma upp lite grann från marken så att man ser bättre/längre?

Vägtornet är ju trevligt och så, där ser jag verkligen nyttan av torn, men återigen och den gången är det kanske mina ögon som lurar mig men är inte ytan där uppe ganska liten?

Just golvytan på ett torn kan göra hela skillnaden mellan ok och tokbra men det är iofs bara min åsikt.

/Chrisitan

Publicerat

Et inspirasjonsbilde: To varianter som står i "mitt" jaktterreng. De 4 veggene snekres som moduler i garasjen og skrus sammen i terrenget.

normal_Kammeret_(51).jpg

normal_Kammeret_(11).jpg

Publicerat

Speciellt på senhösten och när kylan börjar komma är det bra att ha fötterna uppe från marken så att man inte sitter och blir kall av marken. Dom lägsta tornen vi har hos oss så är golvet som lägst 1/2 m ovanför marken. Sedan kan man ju anlägga en eld och sitta och ha det skönt. :( Sedan beror dte mycket på hur terrängen är också och hur högt man kan bygga torn och hur högt man vågar stamkvista träden i tornets omgivning så att man får bra skjutgator.

Publicerat

Jag gillar torn med tak personligen, är lite bekväm av mig helt enkelt. Sen uppskattar jag stöd när jag skjuter, endera mot sargen eller någon av stolparna - är så pass ny på det här med älgjakt att jag vill "bara" skjuta mot stillastående djur... I alla fall första skottet :-)

Jag har i höst slagit ihop ett torn själv, kika på min blog här för bilder och materialkostnad inklusive en liten "time-lapse film" som visar hur jag o frugan slog ihop det:

http://minajaktaventyr.blogspot.com/2010/0...rnet-klart.html

Notera nederdelens konstruktion som gör det kopiöst stadigt/själstabiliserande - inget behov av extra stöttor... Nu ska jag bara fixa en liten värmkälla där inför oktoberjakten (och kanske en lååång fast antenn till jaktradion på taket, och kanske en vindmätare/riktningsindikator, kanske en klocka, etc... jo, jag gillar prylar ;-)

/Rikard

Publicerat

Har ju en "jaktdräng" som snickrar mina torn för 250/st.. :wub: Ej tryckt virke, men med bonniteten i småland räcker det precis utmärkt! :huh:

Publicerat

Bara att komma upp en bit från marken och få några skyddande sidor mot den råa oktober vinden är helt ok för min del. Vissa platser passar inte till höga torn, som på denna myr med låg vegitation och max 60 meters skotthåll.. trång och härligt. Man kan ju iofs sitta rätt ner på backen men om det blir en blöt höst sitter men med kängorna i vatten hela tiden. Detta passet är ett provisorium som jag byggde för ett par veckor sedan.. så enkelt som möjligt för att spara tid och inte behöva asa för mycket material ut i skogen. Stolen är skruvad i ett par slanor så det finns inget golv, en filt skall hängas upp där fram på lördag. Skulle det nu bli så att jag skjuter en älg på nya paset så blir det kanske en mer parmanent konstruktion till nästa år.

post-4059-1285857531_thumb.jpg

post-4059-1285857703_thumb.jpg

Publicerat
Bara att komma upp en bit från marken och få några skyddande sidor mot den råa oktober vinden är helt ok för min del. Vissa platser passar inte till höga torn, som på denna myr med låg vegitation och max 60 meters skotthåll.. trång och härligt. Man kan ju iofs sitta rätt ner på backen men om det blir en blöt höst sitter men med kängorna i vatten hela tiden. Detta passet är ett provisorium som jag byggde för ett par veckor sedan.. så enkelt som möjligt för att spara tid och inte behöva asa för mycket material ut i skogen. Stolen är skruvad i ett par slanor så det finns inget golv, en filt skall hängas upp där fram på lördag. Skulle det nu bli så att jag skjuter en älg på nya paset så blir det kanske en mer parmanent konstruktion till nästa år.

Det var en egendeomlig modell på jakttorn. :o

Publicerat

// Henrik

Själv föredrar jag torn med väggar och tak....... Så bekvämt det bara går! :P

Sitta med snöblandat regn blåsande i nacken så att hela kroppen blir stel och avtryckar fingret blåfryset eller hyffsat skyddad och någorlunda varm?!? <_<

Då blir det förmodligen mer att titta på när älgarna springer förbi, än att försöka få fart på en skakande kropp och få iväg ett skott som träffar någonstans mellan månen och fötterna........... :blink:

Publicerat
  • Författare

Vad kul flera gilla passen. Måttet på tornet är kring 120-140cmx120-140.

Mitt pass har storlek 120x140 cirka. Ska till och sätta in kamin närmsta dagarna och röja lite kring. Ska även slänga upp lite mossa på taket. Börjar jaga i år så har fått bygga mig 4 pass sista byggde farsan åt mig. Sedan har farsgubben byggt 2-3 nya pass så blev lite snickeri inför denna jakt men förhoppningsvis ska de stå några år.

Kostnad för dessa pass är spik och bränsle för motorsågen. Blir spännande jakt då vi sett älg kring mina pass. En stor oxe gick fram när farsan byggde sista passet. Ser för bra ut så misstänker man inte ser något på jakten. Då vid ett annat pass dök även upp ko under bygget. Älg finns det, snart älgjakten är här :D

Publicerat

Drömpasset:)

Publicerat

Jag gillar även jag rejäla pass där man kan sitta skyddad från väder och vind i viss utsträckning.

Det senaste passet jag byggde ser ni nedan.

gallery_718_227_16287.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Jag gillar även jag rejäla pass där man kan sitta skyddad från väder och vind i viss utsträckning.

Det senaste passet jag byggde ser ni nedan.

Ser ju stabilt och bra ut. Bra komma upp lite ibland.

Publicerat

Här snackar vi stabilt. Det ena benet väger 100 kilo och dom andra tre kring 70 kg. 3 meter upp till golvet :lol:

Detta faller nog Isjonsson mera i smaken än det andra jag byggde för några veckor sedan :rolleyes: Tyckte han verkade lite skeptisk till den konstruktionen :P

post-4059-1287599447_thumb.jpg

Publicerat
Här snackar vi stabilt. Det ena benet väger 100 kilo och dom andra tre kring 70 kg. 3 meter upp till golvet :lol:

Detta faller nog Isjonsson mera i smaken än det andra jag byggde för några veckor sedan :rolleyes: Tyckte han verkade lite skeptisk till den konstruktionen :P

Haha! Det ser rejält och stabilt ut och sedan kan man ställa sig upp i det utan att slå huvudet i taket. :lol: Du vet när man är 1,90 m lång så vill man kunna ställa sig upp och sträcka på sig. :D

Publicerat
  • Författare

ingen risk att benen knäcks iaf. :P