Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gyttorp Magnum

Featured Replies

Publicerat

I dag var jag och handlade hagel för rådjursjakt..

Eftersom jag inte kan speciellt mycket om vad man ska ha för storlek så frågade jag på affären vilka hagel man skulle ha..

Han rekomenderade då Gyttorp magnum 42g us2+4.

Som jag förstod så var det en blandning av 2:or och 4:or som skulle ge bra chock&djupverkan.

Nån som har några erfarenheter av dessa?

Mvh/Robster

Publicerat
I dag var jag och handlade hagel för rådjursjakt..

Eftersom jag inte kan speciellt mycket om vad man ska ha för storlek så frågade jag på affären vilka hagel man skulle ha..

Han rekomenderade då Gyttorp magnum 42g us2+4.

Som jag förstod så var det en blandning av 2:or och 4:or som skulle ge bra chock&djupverkan.

Nån som har några erfarenheter av dessa?

Mvh/Robster

Har ej provat, men med tanke på priset tänker jag rent spontant att krämaren vill just det; kräma. :rolleyes:

Publicerat

För det första låter det som att krämaren till vapenhandlaren snackar goja...

Magnumpatroner på rådjursjakt genererar bara mer skadeskjutningar pga övertro på avståndet man kan skjuta djuren på... :rolleyes:

Storlek på haglen är personlig preferens osv men jag tar allt hagelvilt med Gafab 36 4:or i bly. Det är en overkill patron men funkar apbra med mina snortrånga choker samt att jag har tillräckligt många skott under bältet för att ha koll på mina begränsningar.

Skulle de ha riktigt tjock vinterpäls med mycket fett kan jag sträcka mig att gå ner till 3:or men det är marginella skillnader...

För det andra, och detta är min personliga åsikt och jag menar inget illa, så tycker jag att man skall överväga huruvida man skall jaga rådjur med hagel om man inte känner sig 100% säker på jaktformen? (säger inte att du inte har det men frågan kanske lutar åt det hållet)

Det sker många skadeskjutningar varje år med denna jaktformen. Här tycker jag kula är bättre eftersom vid ett dåligt skott, obra men det kan hända, så har du i alla fall ett blodspår som hund kan följa, det har du inte med hagel.

Men pluggen han sålde dig är i mina ögon totalt menlösa!

MAX 25 meter boys and girls och ge fan i skeetchokerna om ni skall ut och jaga rådjur med hagel!!! :D

EDIT: Vasst och klumpigt inlägg kanske men det är med största välmening jag skriver detta!

Publicerat

Jag har andvänt mej av sånna patroner. Maken till köttförstöring har jag aldrig sett med hagel förr. Det var presis som kärven inte öppnade sig ordentligt. 2orna satt som en klump i mitten med 4or runt om. Å det var på 20meter. Det är inga pluggar jag rekomenderar. Dom funkade dock bra på ett eftersök där jag hadde ca 3meter till viltet.

jag har inte riktigt förstått finnessen med dubbla laddningar och 42grams laddningar

Publicerat

De funkar men helt meningslös konstruktion.

Rottweil Weildmansheil us 3 tror jag är bland det vassaste som finns. Sen är det tonvis med psykologi i detta med..

Mvh!

Publicerat
För det första låter det som att krämaren till vapenhandlaren snackar goja...

Magnumpatroner på rådjursjakt genererar bara mer skadeskjutningar pga övertro på avståndet man kan skjuta djuren på... :rolleyes:

Storlek på haglen är personlig preferens osv men jag tar allt hagelvilt med Gafab 36 4:or i bly. Det är en overkill patron men funkar apbra med mina snortrånga choker samt att jag har tillräckligt många skott under bältet för att ha koll på mina begränsningar.

Skulle de ha riktigt tjock vinterpäls med mycket fett kan jag sträcka mig att gå ner till 3:or men det är marginella skillnader...

För det andra, och detta är min personliga åsikt och jag menar inget illa, så tycker jag att man skall överväga huruvida man skall jaga rådjur med hagel om man inte känner sig 100% säker på jaktformen? (säger inte att du inte har det men frågan kanske lutar åt det hållet)

Det sker många skadeskjutningar varje år med denna jaktformen. Här tycker jag kula är bättre eftersom vid ett dåligt skott, obra men det kan hända, så har du i alla fall ett blodspår som hund kan följa, det har du inte med hagel.

Men pluggen han sålde dig är i mina ögon totalt menlösa!

MAX 25 meter boys and girls och ge fan i skeetchokerna om ni skall ut och jaga rådjur med hagel!!! :D

EDIT: Vasst och klumpigt inlägg kanske men det är med största välmening jag skriver detta!

hur ska man kunna veta nått om jaktformen om man aldrig provar?

Publicerat
hur ska man kunna veta nått om jaktformen om man aldrig provar?

Det finns många banor som har banor för övningsskytte mot rörliga mål.

Känner man att detta funkar bra och man har koll på avstånden ser jag inga problem med att ut och jaga men att skaffa sig erfarenhet med "trial & error" metoden på vilt är jag inte övertygad om...

Just hageljakten står för en stor majoritet av våra skadeskjutningar och då anser jag, min åsikt, att då behöver man träna också.

Hoppas du/ni kan läsa mellan raderna i mina inlägg här vad jag försöker kommunicera! :blush:

Klart som korvspad att om man känner sig redo så är det bara att jaga.

Publicerat
Det finns många banor som har banor för övningsskytte mot rörliga mål.

Känner man att detta funkar bra och man har koll på avstånden ser jag inga problem med att ut och jaga men att skaffa sig erfarenhet med "trial & error" metoden på vilt är jag inte övertygad om...

Just hageljakten står för en stor majoritet av våra skadeskjutningar och då anser jag, min åsikt, att då behöver man träna också.

Hoppas du/ni kan läsa mellan raderna i mina inlägg här vad jag försöker kommunicera! :blush:

Klart som korvspad att om man känner sig redo så är det bara att jaga.

den bästa erfarenheten får du genom riktiga jaktsituationer tycker då jag. Där tränar du också upp dit bondförnuft och skapar erfarenhet om vad som är rimliga skjutsituationer. Självklart ska man träna hagelskytte, men de ska man ju jämt göra vare sig de gäller älgbana eller rörliga hagelmål. De är som dom skriver i jobbannonserna "erfarenhet krävs". Hur ska man få erfarenheten om man aldrig får prova på :)

Publicerat
  • Författare

Ok. Jag köpte även Gyttorps 5:or 32g. Dessa då kanske lämpar sig bättre till rådjur eftersom någon skrev att det var stor köttförstörning med magnumpatronerna?

Har förresten inte planerat att fara och jaga rådjur utan jag köpte bara hem lite patroner om det nån gång skulle bli aktuellt.

Men tack för alla svar iaf:)

Mvh/Robster

Publicerat

Just hageljakt på rå är lite speciellt,

trånga borrningar i bössan eller plugg som slår tätt, pröva innan jakten och för min egen del som född i mellanmjölkens rike var det 30-36 gram 3-5 som gällde,

vilket gör att Jens förslag om Gafab 36 gram US 4:or förefaller vara en sjukt bra kombo,

klena hagel kan fastna i tjock vinterpäls, riktigt kallt väder påverkar även hagelpatronernas effekt vilket gör det intressant att välja patroner som från början har bra fart snarare än stor hagelvikt,

allt 40 gram+ är meningslöst just på grund av deras låga hastighet.

/CHristian

Publicerat

Får jag lov att flika in ett litet skräckexempel på vad jag tror Wizard försöker få fram?

Och ingen hann med att säga ifrån ;)

För några år sedan hade gubbarna i älgjaktlaget gemensamjakt på rådjur i ett litet såt mitt i byn.

Det var himla bra drag, för området och hundarna lyckades få ut åtta rådjur framför skyttar. När jakten var klar så hade tio skott skjutits, men de fick ändå gå hungriga. Slutsatsen av detta är att det är kanske inte så enkelt, och det finns en betydligt större risk för skadeskjutningar vid just denna jakt. Så man bör nog ha lite i åtanke att det inte är så lätt som man kan tro att skjuta ett så stort djur som rådjur med hagel i full fart.

Publicerat

Duplexladdningar verkar meingslöst.

Om man skjuter på ett avstånd då bara de grova haglen penetrerar och jög sitt jobb har man ju slarvat bort hälften av haglen. Om man skjuter på ett kortare håll så kunde de grövre haglen kunnat vara lika klena som de andra och fler. Så resultatet borde bli att man måste skjuta tyngre laddningar med duplex för att göra samma sak som med en vanlig patron. Verkar bortkastat...

Tycker det verkar ytterligare på ett exempel när man försöker göra en "både och" men får en "varken eller".

Publicerat

Fick rekommenderat 36grams 3or av vapenhandlaren i början när jag var helt färskis... Ännu har dom inte använts på rådjur, men jag är säker på att dom fungerar utmärkt...

Publicerat

Tror fan jag skjutit ett rådjur på lite för långt håll med just Duplex.. lite halkasst minne nu, har det nedskrivet någonstans. Fan.. två rådjur som jag minns, det andra var på "normalt" hagelhåll dvs inom 35 meter och det stendog utan tvekan. Men jag tror att det smaldjuret sopat ihop lika fint med en normal patron. Tror helt enkelt man betalar för någonslags övervåld och riskerar att fylla ett rådjur med äckliga hagel om hållet blir nära och halsskott omöjligt.

Den häftigaste kärve jag sett i revbenen på ett kid var skjuten med en Rotweil på 25 meter kanske och halvchokad pipa.. klockren femetta och jag såg knappt ngr randhagel alls!

Mvh!

Publicerat

Oftast använder jag DUPLEX 3-5, och jag tycker det fungerar alldeles förträffligt... :D