Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norsk kråkfälla

Featured Replies

Publicerat

Halloy!

är det någon ide` att ha en kråkfälla gillrad på vintern ???

välkomnar annat tips om kråkfångst

Publicerat

tydligen har ingen kapasitet att skriva :-X

Publicerat

Jag har aldrig provat att ha igång på vintern...men på våren funkar det nog...men effektivast är det nog på hösten när kråkungarna ännu är dumma. ;)

Publicerat

i vad för miljö står fällan tänkte på omgivnibg o så

• 2 weeks later...
Publicerat

har gjort en norsk kråkfälla igår och idag, men vad för maskstorlek har ni på nätet?vill inte ha för stora, vill gärna att den fångar både kråka och skata...tänkte att skatan pressar sig igenom om det blir för stora maskor?!?!

• 3 months later...
Publicerat

Hej,ja nu tänkte jag bygga ett par norska fällor jag med,och nu kom jag till problemet nät.

Vad har ni och finns det nån bra nätsida på internät? Vill ju gärna ha godkännda mått som ni förstår.

mvh

Publicerat

ok,nät delen var inte så svår besökte den lokala järnaffären och de hade 38mms nät 90cm bred,konstigt att det inte är tillåtet med den relativt vanliga fyrkantsnätet 19mmX19mm och med trådsgrovlek 1,05mm.

Det går åt lite mer än 50meter nät om ni ska bygga den i de största tillåtna måtten,kan vara bra att veta liksom.

Nåväl,nu kom jag till stegen,hur långt mellan pinnarna har ni,det står faktiskt inte i min ritning från naturverket..om jag nu inte är helt blind..

Mvh

Publicerat

om jag inte minns helt fel så är det 7cm spinga på stegen den första halvmetern från vart håll, resten skall vara 23 cm mellan stegen, att det är tätare i börjar var för att det skulle bli nån typ plattform som de kunde sitta och glo på innan de hoppade ner i fällan.

Publicerat

skatorna tar sig lätt igenom 7 cm  ,, i alla fall i minn leufstabruks fälla ,, . I minn norrska fälla så vet jag inte om dom tar sig lika bra efter som dom måste flaxa sig upp . ,, dessa skat problem  :-

Publicerat

Kanske det är viktigast att det finns en undertråd,existerar det på leufstabrukfällan?

• 3 weeks later...
Publicerat

nej ...........skator kann ju fälla in vingarna o typ sväva igenom pinnarna

Publicerat
nej ...........skator kann ju fälla in vingarna o typ sväva igenom pinnarna
Men då kanske inte En norsk kråkfälla eller leufstabrukfällan är det bästa för skator.Bygg några TrolleLjungby fällor och ha lockfågel( levande skata),då ska du se på grejer

mvh

• 4 weeks later...
Publicerat

trolle ljunby fällan funkar inte för mig , inte ens med lockfågel , pluss mat  :-[ ,

Publicerat
trolle ljunby fällan funkar inte för mig , inte ens med lockfågel , pluss mat  :-[ ,
Är det sant?  ???

Jag får något varje dag,typ.Testa med kräftskal och ha inte lockfågel från samma revir.

Publicerat

dt är det att gillret int slås omkull ,, det är så tryck på pinnarna så att det blir som gjutet ,, hur gör ni erat giller ?

Publicerat
dt är det att gillret int slås omkull ,, det är så tryck på pinnarna så att det blir som gjutet ,, hur gör ni erat giller ?
Men spetsa till ena pinnen då skruva i en liten skruv i ena ändan samt på den del som sticker upp.

Om du vill kan jag ta ett foto.

Mvh

Publicerat

okayy,, fattar ,men vill gjärna se det på billd så  det inte blir nå missförstån :P  ,,, MVH

Publicerat
okayy,, fattar ,men vill gjärna se det på billd så  det inte blir nå missförstån :P  ,,, MVH

Få se nu om det funkar.. Observera plattjärnet jag har som låsning när fällan slår igen,min bästa modifiering.

(2 altenativ på hur du kan fixa pinnarna..)

Publicerat

tack tack , för dom tjsiga bilderna :P

• 7 months later...
Publicerat

Hej hej,drar igång norskkråkfälletråden igen.

Jag var på besök hos en riktig expert

Han har säkert tagit över imponerande 5000(!)kråkor med den.

Tog lite kort på "pinn"lösningen,kör med dubbla och 1tum 1tum och den nedre är spetsig.Han kör utan ståltråd då han anser fåglarna kan se den.

Han har 5cm mellan pinnarna som minst och som mest 15cm(alltså kortat ner från normala 7cm/18cm

http://i13.tinypic.com/47t4nbq.jpg

http://i11.tinypic.com/30n7ztj.jpg

Mvh

• 5 years later...
Publicerat

Hej hej,drar igång norskkråkfälletråden igen.

Jag var på besök hos en riktig expert
Han har säkert tagit över imponerande 5000(!)kråkor med den.
Tog lite kort på "pinn"lösningen,kör med dubbla och 1tum 1tum och den nedre är spetsig.Han kör utan ståltråd då han anser fåglarna kan se den.

Han har 5cm mellan pinnarna som minst och som mest 15cm(alltså kortat ner från normala 7cm/18cm

http://i13.tinypic.com/47t4nbq.jpg

http://i11.tinypic.com/30n7ztj.jpg

Mvh

Har pinn måtten funkat bra?? har skatorna också lämnat?
Tackar för svar!
Publicerat

.