Publicerat September 28, 201015 yr inte lätt gå som älghundförare när det är glest mellan älgarna men desto mer gått om ren( :mad:jävlar)på markerna..hon kan som inte hålla sig..trots flera tillsägelser..va fan ska man göra.. trott hon skulle lessna på dom de icke de... om hon nu bara skulle köra iväg dom en liten bit e väl en sak men ibland får dom ett rätt så rejält motionspass... röstar för ren jakt 16aug!...
Publicerat September 28, 201015 yr inte lätt gå som älghundförare när det är glest mellan älgarna men desto mer gått om ren( :mad:jävlar)på markerna..hon kan som inte hålla sig..trots flera tillsägelser..va fan ska man göra.. trott hon skulle lessna på dom de icke de... om hon nu bara skulle köra iväg dom en liten bit e väl en sak men ibland får dom ett rätt så rejält motionspass... röstar för ren jakt 16aug!... Det lär väl antagligen inte gynna dig. Men jag har länge tyckt att man skall definiera väldigt väl vilka områden som är öppna för renskötsel och vilka tider på året. Utanför dessa tider/områden bör renen ha liknande jakttider som annat hjortvillt. Dock osäker på när de brunstar. Anledningen till att det inte lär gynna dig är att du väl jagar på "åretrunt" marker? // Henrik
Publicerat September 28, 201015 yr inte lätt gå som älghundförare när det är glest mellan älgarna men desto mer gått om ren( :mad:jävlar)på markerna..hon kan som inte hålla sig..trots flera tillsägelser..va fan ska man göra.. trott hon skulle lessna på dom de icke de... om hon nu bara skulle köra iväg dom en liten bit e väl en sak men ibland får dom ett rätt så rejält motionspass... röstar för ren jakt 16aug!... Renen är ett stort problem ha på jaktmarkerna Där jag jagar har vi alldeles för gått om ren så hundförarna väljer gå med hunden i koppel där det är som värst med renar för slippa ha hunden bakom renar... Det lär väl antagligen inte gynna dig. Men jag har länge tyckt att man skall definiera väldigt väl vilka områden som är öppna för renskötsel och vilka tider på året. Utanför dessa tider/områden bör renen ha liknande jakttider som annat hjortvillt. Dock osäker på när de brunstar. Anledningen till att det inte lär gynna dig är att du väl jagar på "åretrunt" marker?// Henrik Renen brunstar nu denna tid i regel kring 20 september kan vara lite tidigare med och till skillnad från älgen kan man inte äta ren som brunstar för den smakar piss då
Publicerat September 28, 201015 yr Renen är ett stort problem ha på jaktmarkerna Där jag jagar har vi alldeles för gått om ren så hundförarna väljer gå med hunden i koppel där det är som värst med renar för slippa ha hunden bakom renar... Renen brunstar nu denna tid i regel kring 20 september kan vara lite tidigare med och till skillnad från älgen kan man inte äta ren som brunstar för den smakar piss då Hur snabbt "hämtar" den sig?
Publicerat September 28, 201015 yr Jag har hört att vissa skjuter några renar som kompensation när alla andra allternativ varit fruktlösa. När renägaren märker att de försvinner brukar han/hon flytta flocken (enl. rykte).....
Publicerat September 28, 201015 yr Jag har hört att vissa skjuter några renar som kompensation när alla andra allternativ varit fruktlösa. När renägaren märker att de försvinner brukar han/hon flytta flocken (enl. rykte)..... Och av det ryktet gör dom en film och en uppföljare. Av de som jag vet jagar på mark med mycket ren brukar dom jag med den i band.
Publicerat September 28, 201015 yr Hur snabbt "hämtar" den sig? Ca mitten slutet på oktober fick jag till svar av en renägare... Var tvungen ta rätt på hur länge det tog Kanske vi har en fördel med att en av renägarna är med i jaktlaget och även äger en del av marken vi jagar på så första jakt veckan har han försökt få hem de flesta och har dem inlåsta men sen finns det ju ett gäng till renägare i närheten som inte alls har nån koll :S
Publicerat September 28, 201015 yr Och av det ryktet gör dom en film och en uppföljare. Av de som jag vet jagar på mark med mycket ren brukar dom jag med den i band. +1
Publicerat September 28, 201015 yr Och av det ryktet gör dom en film och en uppföljare. ok, då säger vi att det är så....
Publicerat September 28, 201015 yr Författare inte lätt gå som älghundförare när det är glest mellan älgarna men desto mer gått om ren( :mad:jävlar)på markerna..hon kan som inte hålla sig..trots flera tillsägelser..va fan ska man göra.. trott hon skulle lessna på dom de icke de... om hon nu bara skulle köra iväg dom en liten bit e väl en sak men ibland får dom ett rätt så rejält motionspass... röstar för ren jakt 16aug!... koppel..ah man få väl prova..bara släppa på färska älgspår.. ingen som har ett elhalsband å låna ut.. skulle haft nån som funktion i Astron En stor fördel me astron e ju att man kan kolla vad hunden har varit efter för vilt...man vill ju inte gärna ge beröm om den jagat ren..
Publicerat September 28, 201015 yr Ingen som börjat marknadsföra en kamera med MMS funktion man kan sätta fast på hunden?
Publicerat September 28, 201015 yr Det är ni inte ensamma om, för det har väl hela BD mer el. mindre.
Publicerat September 28, 201015 yr Jobbig sits, med ren inga släpp..... Ingen ren inga släpp Kanske kan va idè att prata med någon lapp och kanske få möjlighet att träna bort intresset för renjakt, vet några som gjort de med bra resultat...
Publicerat September 28, 201015 yr För inte allt för längesen såg jag en notis från en brukshundklubb här uppe som skulle ordna renrenhetsträning i hägn. Det kan ju kanske vara något att testa.
Publicerat September 28, 201015 yr Författare För inte allt för längesen såg jag en notis från en brukshundklubb här uppe som skulle ordna renrenhetsträning i hägn. Det kan ju kanske vara något att testa. hört nå liknande vet inte om de krav för fågeljägare på fjället att dom ska va Ren-rena.. ska höra mig för..kan ju va värt å testa
Publicerat September 28, 201015 yr För inte allt för längesen såg jag en notis från en brukshundklubb här uppe som skulle ordna renrenhetsträning i hägn. Det kan ju kanske vara något att testa. Jägarförbundet Norrbotten hade ett sådant hägn förut men det har dom slutat med.
Publicerat September 29, 201015 yr I norge måste hundarna vara får-rena för att få jaga på fjället och där har de löst det genom att ha vissa utbildade personer som strömmar (elkoppel) hundarna under kontrollerade former. Det bör ju finnas någon som har ett elkoppel där uppe i norr som du kanske får "låna" eller åka till norge. (Jag vet inte hur det är i finland). Nu är det ju inte direkt lagligt att strömma hundar i sverige tyvärr för om det görs under kontollerade former så är det väldigt effektivt och behöver bara göras en par gånger sen är man kvitt problemet med renjakt. Sen vet jag inte hur bra det går på en laika med tjock päls. Man kanske måste raka dem där det ska vara hudkontakt. Mina hundar blev "strömmade" av misstag i somras då alla 4 har gått på fårstängslet fler gånger än en och nu skulle jag nog kunna släppa in hundarna i fårhagen utan att vara rädd att de ska ta något får. Värst blev det för hanen som lyckades trassla in sig själv så fruktansvärt mycket. Då var det lite jobbigt att höra hans skrik medans jag sprang som en idiot och skulle slå av strömmen 50 m längre bort. Det skulle ju kanske vara ide att ta kontakt med någon same/sameby och höra om man får träna bort det i ett hägn där man har lite kontroll. Min hane har slutat jaga ren helt av sig själv. Antar att han blev less när jag bara gick fram och kopplade honom då han hade ställt dem. Ena tiken jag har lyckas dock inte ställa dem utan driver dem som värsta stövaren och där vet jag inte hur jag ska göra....
Publicerat September 29, 201015 yr Du har som jag ser det 2 alt: Ignorera hennes trenarbete totalt(inga tillsägelser då detta ger uppmärksamhet) eller så använd ett halsband för denna typ av problem. Beställs via internet...
Publicerat Augusti 12, 201114 yr För min del gick det lite tokigt angående renar i vintras. Vi hade en ren rackare inne i byn som grannen av någon idiotisk anledning matade så den blev ju kvar på byn. Den verkade dock ha någon form av dödslängtan då den promt skulle stå med nosen mot vår hundgård där det stod 3 rabiata laikor och en halvknäpp vorsteh som tyckte att den renen såg god ut. Vi pratade med samerna och sa att de fick ta bort den från byn för den var ett problem för oss. De var dit och kollade men de verkade tycka att den skulle vara kvar där ändå och en dag så fattades det 2 hundar i buren. Hanen och den äldre laikatiken:-( Hanen var dock bara på gården och kom när jag visslade men tiken kom inte så jag tog skotern och spårade. Hittade ganska snabbt spår som gick söderut mot sjön efter en hårdtrampad skoterled. När jag kom ner till sjön såg jag ögonen på en hund som satt så fint såå bredvid en stendöd ren:-( Renen hade tagit av spåret när det blev öppen terräng och där bröt den frambenet och då hann tiken tydligen ikapp och klippte renen....En hundägares mardröm.... Jag ringde en av samerna (en gammal klasskompis) och förklarade läget och han var förstående som tur var och sen kunde inte jag hitta någon annan lösning på problemet än att omplacera tiken till ett ställe där det finns betydligt mindre med ren och betydligt mer med älg. Hon hade fått förmånga chanser på renskrällena och vi har förmånga strörenar för att det ska funka med henne tyvärr. Hon hade dessutom inte riktigt kommit igång (poletten hade inte trillat ner) gällande älg men hon har ett jäkla intresse för dem. Av den anledningen vågade jag inte strömma henne mot ren för det skulle kunna slå totalt fel på henne. Ja, så löste jag mitt renproblem. Ett dyrt sätt då jag hade importerat henne från finland men jag hoppas att det blev den bästa lösningen. Hon fick en andra chans på det här sättet i allafall. De nya "ägarna" trivs med henne och har snart haft henne ett halvår nu iallafall.