Publicerat September 28, 201015 yr Jag har en trevlig gammal sbs, men tyvärr är det bara 65 mm patronläge på den. Kan man låta en vapensmed borra upp det till 70 mm? Ungefärlig prisbild för detta? Vidare så går säkringen väldigt trögt, iofs inget problem. Men problemet är att den är allt annat än ljudlös... Trångborrningen är vad jag förstått ganska trång, ungefär som kaliber 16 vid mynningen... Skulle det trots detta gå att skjuta stålhagel i den? Två saker måste fungera om jag ska behålla gamle grållen, 70 mm patronläge och möjlighet att skjuta stålhagel... Annars blir det ett byte vad det lider. http://jeepetorp.blogg.se/2009/october/greifelt-co-suhl.html
Publicerat September 28, 201015 yr Jag har en trevlig gammal sbs, men tyvärr är det bara 65 mm patronläge på den. Kan man låta en vapensmed borra upp det till 70 mm? Ungefärlig prisbild för detta?600-1200 kr beroende på vem som gör arbetet Vidare så går säkringen väldigt trögt, iofs inget problem. Men problemet är att den är allt annat än ljudlös... Det tarvar en rengörning och en justering, kanske bara det ena men inte så troligt, kostnad runt 6-1000 kr Trångborrningen är vad jag förstått ganska trång, ungefär som kaliber 16 vid mynningen... Skulle det trots detta gå att skjuta stålhagel i den? Nej det går inte, att ange det som ganska trång är nog inte heller helt korrekt, aptrång är nog en mer korrekt angivelse. man måste ta upp den rejält max 1/2 borrning för att man skall kunna skjuta stål, träningsammo för att jaga får du använd alternativhagel, jaktstålhagel är för elak för din pang. Två saker måste fungera om jag ska behålla gamle grållen, 70 mm patronläge och möjlighet att skjuta stålhagel... Annars blir det ett byte vad det lider. /Christian som tog sig friheten att citera i din textmassa
Publicerat September 28, 201015 yr Hur som helst så tycker jag att du skall lämna in den till en bra vapensmed. Låt honom titta på sprickan på spången. Jag tror det är bäst att du låter omdömmet om den sprickan bestämma om det är värt att modernisera bössan. Hade det inte varit för den sprickan hade jag definitivt rekomenderat dig att uppdatera bössan. Lite äldre SBS har ofta en balans och smidighet som moderna bockar inte är i närheten av. // Henrik