Publicerat September 28, 201015 yr Gjorde rent pipan igår med shooter's choice bore cleaner och monterade kikaren, idag när jag skulle skjuta in den så är det omöjligt att skjuta in den, sprider 50mm?:S skjutit 20 smällar. Vad skulle det kunna bero på? MVH
Publicerat September 28, 201015 yr Hur är vapenvården skött tidigare i den? Är den inte tidigare rengjord, så kan man få sådana resultat när den blir helt ren. Det kan kräva ganska många smällar innan den är tillbaka där den var innan rengöringen Ser att du även haft loss kikaren, kolla montaget så det inte hänt något där.
Publicerat September 28, 201015 yr Författare Hur är vapenvården skött tidigare i den?Är den inte tidigare rengjord, så kan man få sådana resultat när den blir helt ren. Det kan kräva ganska många smällar innan den är tillbaka där den var innan rengöringen Ser att du även haft loss kikaren, kolla montaget så det inte hänt något där. Ingen aning hur det är med det, har nyss köpt den begagnad det är en 30-06. Det ska inte vara något problem med monteringen av siktet för det har jag kollat upp. Det som jag tyckte var lite mystiskt var att 2 smällar sköt den nästan hål i hål och sedan spred den igen och efter 8 smällar sköt den hål i hål igen:S? så där har den hållit på? MVH
Publicerat September 28, 201015 yr Det låter som det skulle kunna vara skytten som orsakar det oxå. Det kan vara känsligt om man inte tar rekylen likadant varje gång, skotträdd, osv Sköt den bra innan rengöringen?
Publicerat September 28, 201015 yr Författare Det låter som det skulle kunna vara skytten som orsakar det oxå.Det kan vara känsligt om man inte tar rekylen likadant varje gång, skotträdd, osv Sköt den bra innan rengöringen? Jag var iväg och provsköt den förra veckan 3 smällar och det såg bra ut, Har skjutit kula i många år och har aldrig varit med om detta, efter 15 smällar åkte jag till en annan skjutbarna med riktigt stöd och där är det omöjligt att rycka iväg skotten den ligger så jäkla fint! MVH
Publicerat September 28, 201015 yr Författare Det låter som det skulle kunna vara skytten som orsakar det oxå.Det kan vara känsligt om man inte tar rekylen likadant varje gång, skotträdd, osv Sköt den bra innan rengöringen? Kom på att jag plockade isär bössan innan jag gjorde rent pipan, kan det ha något med det att göra? Har aldrig skruvat med kulvapen förut, ska det skruvas ihop på något speciellt sätt? (Plockade bort kolven från lådan inget mer) MVH
Publicerat September 28, 201015 yr 50 mm är ju ingen katastrof spridning, det kan inte helt enkelt vara så att bössan inte trivs med ammon?? Har du testat olika ammo??
Publicerat September 29, 201015 yr du sköt tre skott sen gjorde rent den. eller sköt du fler skott som gick bra.
Publicerat September 29, 201015 yr Författare du sköt tre skott sen gjorde rent den. eller sköt du fler skott som gick bra. Jag sköt 3 skott när jag och han på vapen affären var iväg och testsköt, normas jaktmatch sköt vi med. Sen hämtade jag bössan och gjorde rent den när jag kom hem och sen dagen efter åkte jag på barnan och skulle skjuta in den. Provad med normas alaska, jaktmatch och hemmaladdad alaska. MVH
Publicerat September 29, 201015 yr Författare 50 mm är ju ingen katastrof spridning, det kan inte helt enkelt vara så att bössan inte trivs med ammon??Har du testat olika ammo?? Jo jag blev riktigt förvånad när skotten inte går att få samlad, skjuter jag på en snusdosa 5 skott så kanske jag träffar med ett och sen sitter dom andra utanför åt både höger och vänster och under å över och det var på 80m MVH
Publicerat September 29, 201015 yr Jaha... Börja om från början, plocka isär eländet, se till att magasinsschaktet sitter korrekt, att inget ligger och trycker och skruva sen ihop allt igen, främre lådskruv först se även till att ha bössan ståendes med bakkappan mot golvet så att rekylklacken ligger mot sitt anhåll. Dra en dubbelvikt papperslapp mellan pipa och stock för att se om det ligger mot någonstans, gör den det så se till å fila ur med propra verktyg. Kolla över så att inte siktet/montage är löst eller att sikten för den delen sitter i spänn. Åk och provskjut. Är det frågetecken efter det så lämna in bössan till nån har mer pejl. Lycka till! Mvh. Robban EDIT: Nu har du ju förvisso skrivit att bössan presterade bra tidigare men det finns ju faktiskt alltid en risk att den i själva verket är kass i precisionen. Ett test är inte mycket att komma med tyvärr.
Publicerat September 29, 201015 yr Författare Jaha...Börja om från början, plocka isär eländet, se till att magasinsschaktet sitter korrekt, att inget ligger och trycker och skruva sen ihop allt igen, främre lådskruv först se även till att ha bössan ståendes med bakkappan mot golvet så att rekylklacken ligger mot sitt anhåll. Dra en dubbelvikt papperslapp mellan pipa och stock för att se om det ligger mot någonstans, gör den det så se till å fila ur med propra verktyg. Kolla över så att inte siktet/montage är löst eller att sikten för den delen sitter i spänn. Åk och provskjut. Är det frågetecken efter det så lämna in bössan till nån har mer pejl. Lycka till! Mvh. Robban EDIT: Nu har du ju förvisso skrivit att bössan presterade bra tidigare men det finns ju faktiskt alltid en risk att den i själva verket är kass i precisionen. Ett test är inte mycket att komma med tyvärr. Tack för råden! ska få den plastbäddad av en kompis nu idag och han skulle titta så det inte är något med stocken osv:) Det är min första studsare och har aldrig varit intresserad av kuljakt förr så man är ganska grön på området;) MVH
Publicerat September 30, 201015 yr Författare Så nu känns det bättre!! Skruvade ihop bössan efter plastbäddningen och var iväg och testsköt idag, inom 30mm/80m Så nu är man äntligen nöjd med sin första kulbössa! MVH
Publicerat September 30, 201015 yr Så nu känns det bättre!! Skruvade ihop bössan efter plastbäddningen och var iväg och testsköt idag, inom 30mm/80m Så nu är man äntligen nöjd med sin första kulbössa! MVH Va bra... Gissar på att något faktiskt låg i kläm alt så drogs skruvarna åt lite hårdare än dom var dragna från början vilket gav spänningar i mekanismen. Låg pipan mot i pipkanalen? Oavsett vad så fungerar det ju och det är huvudsaken.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Författare Va bra...Gissar på att något faktiskt låg i kläm alt så drogs skruvarna åt lite hårdare än dom var dragna från början vilket gav spänningar i mekanismen. Låg pipan mot i pipkanalen? Oavsett vad så fungerar det ju och det är huvudsaken. Pipan låg i mot och var spänningar i lådan, hur man än drog åt skruvarna så spände det:S undra hur bra förra ägaren sköt Pipan var också ganska rostig under så det blir att renovera och modifiera lite sen när ekonomin tillåter för trivs så himla bra med byssan....