Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benelli Comfort - Kolvförlängning eller hjärnblödning?

Featured Replies

Publicerat

Kollade upp vad den lite längre bakkappan kostade som då förlänger kolvlängden ngn cm till Comforten.. kände att bössan verkligen är askort så tja måste ju testa på kul!

Tjena!

1300 pix för en svart gummikudde.. jo tack, jag tar 4 :huh:

Satt och lurade tidigare.. måste ju gå att göra ngt själv?

Ska iväg och jaga änder här om en stund, fick en impuls och nu är frågan om det vart fort men fel? Bakkappan på bössan är ju av ngt mjukt gummi material.. måste ju gå att skära av fint.. limma ihop igen med någon lämplig förlängning/distans mellan de två bitarna? Sagt och gjort! Fina kökskniven skar hyggligt lätt igenom bakkappan men sen då, vad förlänga med? Hittade fan inget. Hittade däremot en träbit som jag kapat av hustruns gamla Super 90 en gång i tiden.. tog den samt en sån här gummikådis m förlängning som man kan trä på bakkappan och vips så ökade kolvlängden typ lätt en cm troligen mer! Känns helt ok men såg förjävligt ut.. Silvertejp finns i svart med så nu är bössan "fiiin" igen eller nåt B)

Går detta bra så återstår att hitta ngt lämpligt plastobjekt att såga sönder för att få till en vettig förlängning så jag kan limma ihop orginalbakkappan igen. De klassiska grytunderläggen är ju i kork och jag tvivlar på att limmet fäster speciellt bra.. tips ngn?

Mvh!

Publicerat

Ett bra exempel på att nöden är uppfinningarnas moder... mer sånt.

Publicerat

Är du säker på att det är gummi i bakkappan?

Gummi limmar du med speciellt gummilim (Solution?) och är det inte gummi vetefassen vad för sorts lim du ska använda, kanske araldit? Saken är ju den att du måste nog använda rätt sorts material tillsammans och skiter du i vilket så går det att klippa till en bit liggunderlag och linda runt silvertejp.

Publicerat

själv har jag förlängt kolven på studsaren med ikeas svarta plast skärbräda som jag gjorde ett gäng distanser av :huh: har svart plaststock så det ser inte så "åsa-nisse stylich" ut B)

Publicerat
själv har jag förlängt kolven på studsaren med ikeas svarta plast skärbräda som jag gjorde ett gäng distanser av B) har svart plaststock så det ser inte så "åsa-nisse stylich" ut :o

Ahh, smart!!!! :huh:

Publicerat

Finns det några bokstäver på "gummi" biten som kan avslöja vad det är för material?

TPE är en ganska vanlig ersättning för gummi. (Tål i de flesta utföranden betydligt mer kemikalier än gummi)

EPDM är ett syntetiskt gummi.

Flera av de här mjuka gummiliknande materialen limmas bäst med lim som innehåller lösningsmedel som även löser upp ämnena du limmar. (T.ex. Solution för att laga cykeldäck)

Finns flera varianter framtagna för att laga t.ex. karosseridetaljer på bilar. De flesta epoxi varianterna blir allt för spröda för att limma mjuka material med.

Casco har ett lim de kallar LiquiSole. Brukar funka på de flesta mjuka material. (Finns på Clas i sjön och Biltema)

Dock ej lika starkt som "äkta" solution som i sin tur är mer känsliga för vilket material det är du limmar. Står det däremot PE eller PTFE på plastbiten så blir det riktigt svårt att limma.

(PTFE = Teflon så det är väl inte så troligt)

Eller missförstod jag frågan. Var det vilket material du skall lägga emellan du frågade efter?

Testa i så fall med att gå till en skomakare och se vad han har för sulmaterial.

MVH // Henrik

Publicerat

Är det bara jag som tycker att det är bra att Hippen testar vad som funkar och vad som inte funkar så vi andra inte behöver skrika i förtvivlan när bakkappan löses upp av ett felaktigt limval... :huh:

Jag misstänker att det hela slutar med att Hippen beställer en bakkappa för 1300:-............

Publicerat
  • Författare

Har ju korkunderlägg som förlängning till Quaden.. såg sådär ut tills jag drog ett varv med min kära svarta silvertejp som nu har rätt många år på nacken men börjar ta slut.

Materialet i bakkappan är faktiskt inte helt enkelt att bestämma.. slog mej nu att detta kanske inte var så bright trots allt för jag tror att det är ngt slags geltech material. När det var skuret och klart så fick skärytorna en smått laddig yta faktiskt, inte så det rann eller något sådant men ja få något lim att fästa där är nog inte helt enkelt. Sen har jag upptäckt när jag limmat annat material att mitt superlim snedtänder med plast/gummi.. Börjar rycka och lukta illa :P

Hittar jag rätt så blir det nog PL600 eller något..

Svart skärbräda verkar klockrent.. möjligen att den har skrovlig men samtidigt blank yta så får man limmet att fästa? Fan.. hustrun kommer att bli glad, hur ofta är maken intresserad av IKEA besök?? :huh:

Ska testa nu snart, har två viltvatten med lätt 500 fågel i varje som nu är "klara" för säsongen och ska lämnas över till jakträttsinnehavarna i månadsskiftet. Vi kommer dessvärre inte kunna jaga dem på tackjakten så då är det bäst att fräsa igenom dem innan änderna tillfaller jakträttsinnehavarna. Får jag till det som jag vill så kommer det att bli MYCKET skjuta i eftermiddag B) Lite payback för allt slit :wub:

Mvh!

Publicerat

Hittade nåt på ShootingUK

"The pad comes in three different lengths to allow the owner to fine tune the fit of the gun and these can be obtained in either right or left hand configurations. The longest of these pads is usually fitted to the gun as standard, giving an overall stock length of just 14in. "

Det borde vara samma till lilla Sverige och då finns det ingen tjockare bakkapa att sätta på. Alltid nån tröst för Hippen. :wub:

Publicerat
  • Författare

Nope ingen tröst :wub:

Jag, Matte forumägare och en kille som heter Patrik hade en trutmassaker av formidabla format på en tipp för två år sen staring Benelli Comfort x3. Vi hade samtliga kolvlängder på dessa bössor, Patrik hade en korta, jag medel samt Matte den längsta har jag för mej. Monterade den längsta när jag var i affär sist och den var ju fin men knappeligen 1300 kronor fin!

Nu ser det sisådär ut, går det bra idag så ska jag försöka fixa kolven lite mer permanent. Tror nämligen att träbiten som ligger innanför den tillfälliga bakkappan som jag trätt på kan skada det som är kvar av orginalbakkappan och göra en ev framtida limning knepig..

Återstår som sagt att lista ut ngt lämpligt material..

Mvh!

Publicerat
Har ju korkunderlägg som förlängning till Quaden.. såg sådär ut tills jag drog ett varv med min kära svarta silvertejp som nu har rätt många år på nacken men börjar ta slut.

Jag har lite blå silverfärg om du vill ha :P

Materialet i bakkappan är faktiskt inte helt enkelt att bestämma.. slog mej nu att detta kanske inte var så bright trots allt för jag tror att det är ngt slags geltech material. När det var skuret och klart så fick skärytorna en smått laddig yta faktiskt, inte så det rann eller något sådant men ja få något lim att fästa där är nog inte helt enkelt. Sen har jag upptäckt när jag limmat annat material att mitt superlim snedtänder med plast/gummi.. Börjar rycka och lukta illa :P

Hittar jag rätt så blir det nog PL600 eller något..

Svart skärbräda verkar klockrent.. möjligen att den har skrovlig men samtidigt blank yta så får man limmet att fästa? Fan.. hustrun kommer att bli glad, hur ofta är maken intresserad av IKEA besök?? B)

Ska testa nu snart, har två viltvatten med lätt 500 fågel i varje som nu är "klara" för säsongen och ska lämnas över till jakträttsinnehavarna i månadsskiftet. Vi kommer dessvärre inte kunna jaga dem på tackjakten så då är det bäst att fräsa igenom dem innan änderna tillfaller jakträttsinnehavarna. Får jag till det som jag vill så kommer det att bli MYCKET skjuta i eftermiddag B) Lite payback för allt slit :wub:

Mvh!

Skjut dig trött nu :huh:

//

Publicerat
  • Författare
Skjut dig trött nu :wub:

I WILL!!

Hittade bilden i jaktdagboken, syns dåligt men iaf..

Dags att fara :huh:

post-241-1285847792_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Fan syns inte alls.. den vart förminskad på ngt sätt fan.. Åtekrommer!

Time to TOKMULA eller fälla några änder, välj själv :wub:

Publicerat
Ska testa nu snart, har två viltvatten med lätt 500 fågel i varje som nu är "klara" för säsongen och ska lämnas över till jakträttsinnehavarna i månadsskiftet. Vi kommer dessvärre inte kunna jaga dem på tackjakten så då är det bäst att fräsa igenom dem innan änderna tillfaller jakträttsinnehavarna. Får jag till det som jag vill så kommer det att bli MYCKET skjuta i eftermiddag :P Lite payback för allt slit :wub:

Mvh!

Gud va tråkigt- hade jag inte varit på väg till Skåne hade jag med lätthet erbjudit dig att sova istället så att jag hade kunnat hjälpa till.

Hoppas att pangen inte är skammad nu, tänker på en tråd på grannforat om vidskeplighet vid jakt,

du kanske skar bort döden ur den?! :huh:

Eller inte, ha det gott nu och så kanske man kan hitta någon mellanvariant till gelkappa att först montera på en/flera plastbrickor för att sedan montera i kolven?!

/Christian

Publicerat
Svart skärbräda verkar klockrent.. möjligen att den har skrovlig men samtidigt blank yta så får man limmet att fästa? Fan.. hustrun kommer att bli glad, hur ofta är maken intresserad av IKEA besök?? :huh:

Japp det funkar fint :P jag hyvlade av det skrovliga sen lite kontaktlim på yorna sen smälde jag ihop det och det sitter som berget :wub: sen borrade jag ett par frigående hål för skruvarna och skruvade dit den...

Alltid bra att samla lite plus poäng hos sin bättre hälft :P

Edit: Jag slipade ju till den oxå så jag har inte en hel skärbräda sittandes mellan bakkappan och stocken B)

Publicerat

Hippen

Senast jag kollade Ikeas skärbrädor så var de av Eten (PE).

Glöm att limma. Den här ovan som använde dem som distanser drog nog ihop dem. Annars är det stor risk för haveri framöver.

(Kan ev funka genom att "agitera" ytan i ren syrgas eller med rätt flamma men nu talar vi tämligen komplicerade processer)

Om ditt snabblim är Cyano Akrylat (Vilket jag tror alla sekund snabba lim är) så skall du i alla fall enligt "myten" kunna skapa Cyanväte (Cyanid) på det här sättet. Ej hundra säker på att det är sannt. (Har inte förstått den kemiska reaktionen) Men att gaserna inte är hälsosamma står nog utom allt tvivel...

Publicerat

Jag ska dela med mig av ett knep för att förlänga kolv som kan fungera. Jag har skurit ut bitar i rätt storlek ur stänkskärmen från en gammal scania. Gummi, svart, skrovligt. Skär med sticksåg och fila till perfekt form samt rugga fästytorna med filen. :wub:

Publicerat
  • Författare

Hmm stänkskärm.. kan vara ngt. Lurade på något i hårdplast då jag inbillar mej att det fäster bättre.

Testat iaf i eftermiddag.. vet inte vad jag ska säga, gick iaf inte sämre.

Mvh!

Publicerat

Svart gummiduk kan jag nog skaffa.

Ska kika i morgon......nej visst ja jag var ju ledig <_<

//

• 3 years later...
Publicerat

Hej!

Tänkte kolla ifall någon råkar ha en 12,5 mm Comb till salu..? Till en Comfort. Se länken för bild. http://www.eurooptic.com/comfortech-raised-gel-comb.aspx

PM:a gärna ifall du har en till salu : )

Vänligen,

Gustav