Publicerat Oktober 1, 201015 yr när jag köpte gårdenmin så stod där 5 minkburar som jag inte kommit på någon vettig användning till. Inte förrn's idag vill säga. Då ägnade jag och ungarna eftermiddagen åt att bygga om två av burarna till fällor som borde kunna klassas som kråkbås. Tror att materialkostnaden kan ha varit kanske 3 kr spik och märlor per fälla. Nu är de gillrade med gammalt älgbös från i fjor. Så får vi se om de fångar något också.... Men jag satte dem på en plats som jag åtlat in men inte börjat vaka ännu. Gott om skator och kråkor där, så vi får väl se... Foton kommer så fort jag orkat dra igång den andra datorn. Kanske senare i kväll mao, nu sitter jag med frugans burk.
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Författare Det gick visst några dagar innan jag orkade ta tag i bilderna, men här är de. Både minkbur och slutresultat.
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare Igår em när jag skulle kolla kråkfällorna såg jag något som sprang omkring i närheten av dem. Trodde först det var en mink så jag smög hem, hämtade hagelbrakaren och en kikare. Såg att det var en iller. Smög så nära jag vågade och pangade på. Den dog knall och fall. En fullvuxen hanne. Den 27 oktober i fjor fällde jag en ung illerhanne inte mer än 5 meter från den plats där denna föll... (bilden kvalitet skylls på mobiltelefon och försvinnande ljus, skall försöka lägga upp en bättre bild någon annan dag - 6-åringen fick äran att fota den med storkameran)
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Skulle nog vilja ha det till en mård Bra jobbat iaf Mvh Fredrik Visst är det en mård....
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Ja de gör de garanterat får du in en mård bland hönorna finns det sällan någon levande kvar dom brukar bita ihjäl alla dom kan och sen ta med sig en därifrån. Så de var bra gjort Fredrik
Publicerat Oktober 11, 201015 yr när jag köpte gårdenmin så stod där 5 minkburar som jag inte kommit på någon vettig användning till. Inte förrn's idag vill säga. Då ägnade jag och ungarna eftermiddagen åt att bygga om två av burarna till fällor som borde kunna klassas som kråkbås. Tror att materialkostnaden kan ha varit kanske 3 kr spik och märlor per fälla.Nu är de gillrade med gammalt älgbös från i fjor. Så får vi se om de fångar något också.... Men jag satte dem på en plats som jag åtlat in men inte börjat vaka ännu. Gott om skator och kråkor där, så vi får väl se... Foton kommer så fort jag orkat dra igång den andra datorn. Kanske senare i kväll mao, nu sitter jag med frugans burk. Fått några kråkor/skator i fällan??
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Författare Fått några kråkor/skator i fällan?? de har inte vågat sig in ännu. men de går gärna runt fällorna och plockar smått och gott från åteln....
Publicerat Oktober 12, 201015 yr Som här då, En som ja lyckats fånga på 1,5 månad fast det är många runt om fällan o på gården..