Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slugs vid grisjakt

Featured Replies

Publicerat

Har under året stött på flera jägare som kommer ut på grisjakterna med hagelbockar och kombivapen försedda med slugs. Vilket jag förstått är olagligt! Många i helt oförstånd, för de vet inte att det är olagligt. Hur tycker ni man ska reagera, se mellan fingarna och kanske påtala att nästa gång får han ta med sig ett klass ett vapen eller ett enkelpipigt hagelvapen om han nu har något! Eller ska man be vedbörande att han kan gå och låsa in sitt vapen och följa med som åskådare!

Publicerat

Om du frågar i egenskap av jaktledare så har du brustit i information redan innan jakten,se till att alla i laget är införstådda i vad som gäller och även att dom informerar eventuella medbjudna jaktgäster.

Som jaktledare skulle jag aldrig se mellan fingrarna vad det än gäller.

Om du frågar i egenskap som deltagare så bör du informera jaktledaren om vad som gäller,sen är resten upp till honom.

/Micke

Publicerat
Har under året stött på flera jägare som kommer ut på grisjakterna med hagelbockar och kombivapen försedda med slugs. Vilket jag förstått är olagligt! Många i helt oförstånd, för de vet inte att det är olagligt. Hur tycker ni man ska reagera, se mellan fingarna och kanske påtala att nästa gång får han ta med sig ett klass ett vapen eller ett enkelpipigt hagelvapen om han nu har något! Eller ska man be vedbörande att han kan gå och låsa in sitt vapen och följa med som åskådare!

Så länge du har slugs i en kombi och skjuter kulsmällen först är det väl inga problem att sedan dra iväg en slugsmäll? Är djuret redan påskjutet gäller väl inte de vanliga reglerna?

Publicerat
Så länge du har slugs i en kombi och skjuter kulsmällen först är det väl inga problem att sedan dra iväg en slugsmäll? Är djuret redan påskjutet gäller väl inte de vanliga reglerna?

Det kan möjligen vara ett kryphål... ;)

Den här frågan borde Fiberclass kunna svara lite mer ingående på!

Publicerat

--

Publicerat

Kommer du ihåg vilket nummer?

Publicerat

--

Publicerat

--

Publicerat

Tack, då tar jag och läser artikeln.

Publicerat

--

Publicerat
Om du frågar i egenskap av jaktledare så har du brustit i information redan innan jakten,se till att alla i laget är införstådda i vad som gäller och även att dom informerar eventuella medbjudna jaktgäster.

Som jaktledare skulle jag aldrig se mellan fingrarna vad det än gäller.

Om du frågar i egenskap som deltagare så bör du informera jaktledaren om vad som gäller,sen är resten upp till honom.

/Micke

Håller helt och hållet med på allt Micke skriver,

Det finns en stor övertro på slugg & brennikes kapacitet,

Visst dom har bra verkan "NÄR" dom träffar men tyvärr så är det väldigt få som gör det.

Slugg/brennike tycker inte jag passar för passskytten, Dessa har en otäck förmåga att sprida självförtroende hos passskytten ;D

Sen så är det faktiskt så att 95% av de som petar i en slugg i bössan, Gör detta utan en tanke på vilken borrning som pipan har. Nomalt så är en kombi/drilling oftast ganska hårt trångborrade, Slugg kan gå bra med brennike kan leda till vapenhaveri big time.

Dessa jägare inte en aning om HUR bössan skjuter med blyklumpen, Skjuter han sen med "blank" pipa, Ja då vet han inte alls vad som händer när skottet går.

Att man ska ha minst dubbla framförhållningen betänks sällan av skytten, Då han är mera van vid sin klass1 bössan så sitter tyvärr detta i ryggmärgen, Så skott väldig långt bak blir följden.

Har varit på massor av eftersök där just slugg/brennike brukats, Tarm/bukskott även lårskott är oftast följden av slugg jakter.

Så avstå slugg/brennike så slipper ni en massa elände och svåra eftersök.

Som jaktledare var MYCKET tydlig vad som gäller ang vapen & ammo kombinationer.

Björnhunden

Publicerat
  • Författare

Har varit i kontakt med jaktledaren och vi ska försöka anordna en träff framåt hösten där vi tänkte bjuda in någon som har erfarenhet från grisjakter och hålla ett föredrag vad som gäller.

Vapen

Träffområde

Skjutvinklar

mm.

Tror detta kan vara en god tanke då grisjakt för många trots allt är en ny jaktform, men en förbaskat rolig sådan!

Publicerat

Träffområde o anatomi kan man lära sig rätt bra på SJF webjaktskola faktiskt.. Kolla in www.jagareforbundet.se och en bit ned på startsidan, där står det webjaktskolan. Klicka in där och välj vilt sen är det bara att ösa på!

Mvh!

Publicerat

--

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte väcka liv i en gammal tråd angående slugs och gris.

Var på en föreläsning om vildsvin av en snubbe som är jaktvårskonsulent hade.

Han gick mycket som hundförare och använde alltid en halvautomat laddad med slugs, men han undvek Sellier & Bellot för dom är för hårda i legeringen. Enligt honom så stansade de i stort sett bara hål i grisen utan någon uppsvampning alls och risken för rickosketter är stor. Däremot var han en stor förespråkare för slugs, dock upp till väldigt moderata avstånd.

Fler som har erfarenhet av Sellier & bellot, såg att jag hade någon ask hemma!

Publicerat

Jag gillar dem.. testat dem, Rottweil samt Winchester och av dessa så sköt S&B bäst tveklöst i min bössa. Tycker man skjuter väl så bra med dem, ffa går det ruskigt fort om man skjuter över öppen spång på automaten.

Mvh!

Publicerat

brenneke i hårt trångborrade pipor tyskarna har mej veterligen ganska trånga pipor på sina kombi,drillingar och det funkar

men kräv av deltagarna att dom har skjutit med sina hagel bössor( en pipiga naturligt vis) bra många skott

pratade med polis chefen i går om detta med kombi och slug i hagel pipan och enligt honom så är det olagligt att ladda med slug i hagel pipan vid jakt. alltså man får skjuta med kulan först och går djuret vidare så får man byta från hagel till slug för att skjuta med det men man får inte ha laddat med slug redan från början. då har man uppsåt att annvända slugen och det är olagligt

samme

Publicerat

Har provskjutit en del sorters slug i min kombi. Men sill & bacon är den som sköt klart bäst. Och enligt vad ryktet säger så skjuter den oftast acceptabelt i de flesta vapen.

Sen förstår jag inte riktigt kritiken att de är för hårda? Även om den inte deformeras så blir det ju ett hål på ca 18mm. Borde väl duga?

Däremot så är väl en del andra, typ remingtons och winchesters slug jävligt mjuka och kan i stället totalhaverera vid träff i ben o liknande. Vid provskjutning i kvistskärm så brukar de iallafall lämna rätt mycket splitter.