Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

karelare eller jämte ?

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder så funderar jag på dessa två raser då mina hundar börjar vara till åren.

skulle vilja få synpunkter kanske främst från er karelarägare om dessa egenskaper.(Jämthundsägare får oxå gärna svara)

1: Hur är söket på era hundar ??

2: Upptaget... Hur är dom? lungt, hetsigt m.m?

3: Mentalitet, familjehund?

4: skillnad mellan svenska "linjer" och finska ?

5: Mottager gärna tips om ev. parningar gällande karelare, har hört med valpförmedlaren men kan ju kanske finnas uppfödare som läser det här.

Ps: Svara BARA om ni har erfarenhet av dessa hundar DS.

Publicerat

1. Karelaren har bättre sök en jämten vi har just nu, ligger ute längre, men sämre än förra jämthundstiken.

2. Karelaren är mkt hetsig i upptag medans jämten är mycket lugnare, så va de även med förra jämttiken.

3. Har inga småbarn men funkar jätte bra med allt annat.

4. Tittar du på va finnarna ställer upp med på NM så är de ju ganska uppenbart ^_^!

5. Ingen aning, är själv ute efter vovve snart...

Ps ska tillägga att min karelare har fått riktigt med smörj, förmodligen pga hetsigheten så hon gillar inte älg speciellt mycket längre, grym spårhund...

Hoppas de va värt någonting iaf

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret ! trist bara för dig att hon inte gillar älg längre...

Som sagt, tacksam för era åsikter.

Publicerat

hetsiga upptag brukar nästan alltid sluta i sken.

Publicerat
  • Författare

Jo det brukar ju kunna bli så...

Publicerat
Som rubriken lyder så funderar jag på dessa två raser då mina hundar börjar vara till åren.

skulle vilja få synpunkter kanske främst från er karelarägare om dessa egenskaper.(Jämthundsägare får oxå gärna svara)

mellan 5-20min

Har inte sett nåt upptag. Ostörda älgar står 9ggr av 10, mycket rörlig på ståndet

Min kan vara lite avvaktande mot främmande människor,men jag vet några som har småbarn som både är över och under hundarna...

Håller med little_georges

5: Mottager gärna tips om ev. parningar gällande karelare, har hört med valpförmedlaren men kan ju kanske finnas uppfödare som läser det här.

Vet inga just nu..

Publicerat

Många gånger inte, tkr älgarna kan bli paralyserad nästintill ibland....

Publicerat

har själv stått i valet mellan raserna för inte så länge sen och det blev en jämthund för mig för att jag hittade en intressant parning de var det som avgjorde saken.

har en blandras med karelare i och han fungerar bra så de är nog därför funderingarna finns på en riktig karelare nångång.

Publicerat

En bra karelare eller en bra jämte gör nog ingen större skillnad, däremot tror jag det är större chans att hitta en fungerade jämte i sverige än att hitta en dito karelare, men dom finns. Kolla om du har lite kontakte i finland, dom har en helt annan bredd på karelare där, enligt många bättre jämtar med,(men det har inte jag sagt om nån frågar).

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha ni som bemödar er att svara! Verkar va lite tunt med karelarägare därute???

Publicerat
Tack ska ni ha ni som bemödar er att svara! Verkar va lite tunt med karelarägare därute???

Karelaren är på framfart här i Finland i alla fall,många har gått jädrans bra på jaktprov detta år! O man kan ju ha en bara för utseendet oxå de är ju vackra hundar B)

Publicerat

Jag var i samma situation som dig, genom kontakter i Finland så fick jag tag på en Karelare från Jämäkän. Tiken är dubbelch och hanen är jaktch, så linjerna är det inget fel på direkt...

Han är knappt 5 månader nu så jag har inte börjat jaga med honom ännu. Men han är tuff och orädd av sig samtidigt som han är mjuk och kontaktsökande mot mig. Vi har en liten kille på 1 år och det har inte varit några problem med det heller, är hundarna vana med barn så blir det naturligt både för barn och hund.

//H

Publicerat

"4: skillnad mellan svenska "linjer" och finska ?"

När det gäller Jämthund så kan man inte skilja på linjerna på resultat från NM!

Det är bara 6 jämthundar med varav en finsk.

Jag vet inte vilka som är bäst.

mvh rine

Publicerat
  • Författare

Jo jag har ringt runt till nästan alla karelar uppfödare i sverige nu och ingen har någon valp i dagsläget som inte är tingad.Men en av dom tipsade om en i finland ca 15 mil från haparande som skulle para sin tik i dagarna. Problemet är bara att jag är kass på finska och skulle gärna vilja veta mer om kullen osv...Så mottager gärna tips kanske från dexter & figaro mm

Nämnde jag att jag är tacksam för alla svar :)

Publicerat
Jo jag har ringt runt till nästan alla karelar uppfödare i sverige nu och ingen har någon valp i dagsläget som inte är tingad.Men en av dom tipsade om en i finland ca 15 mil från haparande som skulle para sin tik i dagarna. Problemet är bara att jag är kass på finska och skulle gärna vilja veta mer om kullen osv...Så mottager gärna tips kanske från dexter & figaro mm

Nämnde jag att jag är tacksam för alla svar :)

15 mil från Haparanda, där bor ju jag :) Om det är söderut, alltså...

Måste medge att jag inte vet särskilt mycket om karelare, men vissa tips kan jag ge.

Karelarna hör i Finland till Spetsklubben, kontaktuppgifter till Karelarsektionen (med valpförmedling etc.) hittas här, klicka på "Yhteystietoja". Om man skrollar ner en bit på sidan hittas en med address i Vasa. Vasabor kan man för det mesta anta att har så goda svenskakunskaper att de tar sig igenom ett mail. Ifall det inte lyckas så kan man alltid försöka på engelska, det lyckas för det mesta, iaf per mail så att om personen själv inte förstår kan han skriva ut det och visa det åt någon som kan. På så sätt borde du kunna skaffa lite mer info om parningen.

Publicerat

Annars man ju alltid använda sig av google translate, sammanhanget borde iaf framgå efter de :angry:

Publicerat

google translate är riktigt bra, blir lite konstiga översättningar ibland bara men man förstår sammanhanget.

Finska kennelklubben är bra att kolla på avelsdata: http://www.kennelliitto.fi/SWE/etusivu.htm

Den här sidan är bra att kolla på jaktproven: http://www.shhj.fi/shhj/

Hoppas du blir lite klokare..

Publicerat

Nämnde jag att jag är tacksam för alla svar :huh:

Jag var för 1vecka sen o hämtade min valp o det fanns 1 tik kvar (Far Molssin vertti o mor Kortenivan Mila) Jag bor nära jakobstad o hjälper gärna till vid intresse.

Publicerat
  • Författare
Jag var för 1vecka sen o hämtade min valp o det fanns 1 tik kvar (Far Molssin vertti o mor Kortenivan Mila) Jag bor nära jakobstad o hjälper gärna till vid intresse.

Jättesnällt av dig av dig figaro :huh: Men det är en hane jag är ute efter...Annars hade jag hoppat på färjan i umeå. Förutsatt att det är "bra" linjer.

Håll gärna upp ögon och öron om något dyker upp i närheten av där du bor (har ju bara 10-12 mil till jakobstad med färjan)

• 2 weeks later...
Publicerat

Ring och prata eller maila Jonny Åhlstrand så får du svar direkt! Gå in på http://www.albolandets.se/ för kontakt uppgifter!!

MVH André

Publicerat
Ring och prata eller maila Jonny Åhlstrand så får du svar direkt! Gå in på http://www.albolandets.se/ för kontakt uppgifter!!

MVH André

Gå även in och kolla gästboken på hemsidan!