Publicerat Oktober 2, 201015 yr Hejsan alla där ute. Har tänkt att skaffa mig en trädskällare och vill höra allas åsikter om för och nackdelar om dom här raserna. Mvh magnus
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Hejsan alla där ute.Har tänkt att skaffa mig en trädskällare och vill höra allas åsikter om för och nackdelar om dom här raserna. Mvh magnus "En norrbottenspets är en sällskapshund som det ofta fungerar fint att jaga med. En finsk spets är en jakthund som oftast funkar bra som sällskapshund." Skämt åsido...men begrundar man det ordspråket säger det väldigt mycket På nobssidan har man jobbat mycket med jaktegenskaper i aveln sista 20 åren. På finnesidan har man jobbat mycket med sociala egenskaper. Säger också en del. I mitt jobb är 95 av 100 nobsar trevliga att handskas med....för finsk spets ligger siffran på 50 av 100....mellan tummen och pekfingret Själv har jag en 3½ månaders nobstik...första trädskällaren så jag kan varken säga bu eller bä om jaktegenskaper...hon är dock helt gudomlig socialt...mot både folk och andra hundar. Däremot har jag som sagts god erfarenhet av de bägge raserna i den lite pressade miljö som en veterinärmottagning innebär...och där är det en reell skillnad generellt sett. Sen finns det givetvis stora individvariationer också
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Hejsan alla där ute.Har tänkt att skaffa mig en trädskällare och vill höra allas åsikter om för och nackdelar om dom här raserna. Mvh magnus Skulle jag skaffa träskällare igen så finns inga andra alternativ än finnspets. Jag tror inte att det finns några nackdelar egentligen hos nån av raserna. Jag växte upp med en nobs och de är väl något lugnare än finnarna. Personligen gillar jag finnarnas vakenhet, finns nog inget som dom missar. I skogen lyssnar jag hellre på en finne än en nobs då dom har "mjukare" skall än en nobs. Finns många nobshannar som har tikskall då dom skäller fågel. Vill du ha många leenden på läpparna så köp en finne, alltid händer det nåt En av mina läromästare sa en gång "vill du va professionell fågeljägare ska du ha en finnspets"
Publicerat Oktober 2, 201015 yr En av mina läromästare sa en gång "vill du va professionell fågeljägare ska du ha en finnspets" Det är ju ofta lite "kärleksfullt gnabb" mellan förespråkarna för respektive ras När en kompis som är inbiten finnspetsägare hörde att jag skulle skaffa nobs utbröt han (med glimten i ögat)...."Norrbottenspets!!!? Det går väl inte att jaga med en j-la hamster....."
Publicerat Oktober 2, 201015 yr En räv (finnspets) tar ett marsvin (nobs) i allt den är smartare, snabbare,starkare och har mer jaktlust. Skämt oh sido.. Det är en smaksak vad man vill ha.. Beror på vilka egenskaper man prioriterar.. De är som att välja mellan jämte och gråhunn ungefär. Jag valde finnspets för att de är sån otrolig jakt i dom och sen tycker ja dom är bra mkt finare är dom oftast fläckiga nobsarna. Tyvär har nobsen blivit en utställningshund, vilket dom på senare tid har försökt rätta till med aveln. Sen tror jag att de är lättare att få tag på en bra finnspetsuppfödare än en bra nobsuppfödare.
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Författare tack för alla svaren, det var ungefär som jag själv trodde att norrbottenspetsen är mer som en familjehund och finnspetsen är mer jakthund. har oxå hört att finnspetsen är mer enmanshund än norrbottenspetsen.
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Det är ju ofta lite "kärleksfullt gnabb" mellan förespråkarna för respektive ras När en kompis som är inbiten finnspetsägare hörde att jag skulle skaffa nobs utbröt han (med glimten i ögat)...."Norrbottenspets!!!? Det går väl inte att jaga med en j-la hamster....." Till saken hör att gubben föder upp både finnar och nobs så han vet väl va han pratar om i det fallet Kolgårdens kennel utanför Vilhelmina
Publicerat Oktober 2, 201015 yr tack för alla svaren, det var ungefär som jag själv trodde att norrbottenspetsen är mer som en familjehund och finnspetsen är mer jakthund. har oxå hört att finnspetsen är mer enmanshund än norrbottenspetsen. just i skrivande stund skulle ja vilja säga att min finne är en ingemanshund... han är i tonåren och trottsigare än nånsin
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Skulle jag skaffa träskällare igen så finns inga andra alternativ än finnspets. Jag tror inte att det finns några nackdelar egentligen hos nån av raserna. Jag växte upp med en nobs och de är väl något lugnare än finnarna. Personligen gillar jag finnarnas vakenhet, finns nog inget som dom missar. I skogen lyssnar jag hellre på en finne än en nobs då dom har "mjukare" skall än en nobs. Finns många nobshannar som har tikskall då dom skäller fågel.Vill du ha många leenden på läpparna så köp en finne, alltid händer det nåt En av mina läromästare sa en gång "vill du va professionell fågeljägare ska du ha en finnspets" att de alltid händer något har du rätt i!! har varit med om både hardrev och rådjursdrev.. men ja föredrar att smyga på ståndskall på fågel.. Har även skjutit grävling för min finne vilket ja tycker är jäkligt roligt.