Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nikon Monarch E + peltor sporttac för 7100kr. Bra eller dåligt?

Featured Replies

Publicerat

Jag har blivit erbjuden att köpa ett demoex Nikon Monarch E 1,5-6x42 med belyst riktmedel och ett par nya Peltor Sporttac för 7100kr. Jag är en fattig student och denna optik är det jag skall klara mig på i några år framöver, samma sak med hörselskydden. Jag är ganska hundra på att jag vill ha en 1,5-6x42 och jag uppskattar det belysta riktmedlet för då siktet kommer att vikariera som vaksikte (jag vakar sällan men det kan bli en del pursch senare på kvällen).

Är det bättre att hoppa över detta och köpa begagnad optik eller ska jag hugga? Jag har förstått det som att Monarch E-siktena är kvalitet som hänger med ett tag. Jag har gått och grunnat på erbjudandet i en vecka men jag känner mig rätt så säker. Köper idag eller imorgon om sakerna finns kvar och om forumet inte sparkar bakut.

:D

Publicerat

Utan att ha verifierat om priset är rätt så kan du lugnt luta dig tillbaka när det gäller kvalitén på grejerna.

Både Nikon och Peltor håller hög kvalitet.

//

Publicerat

Nypris på kikaren lligger på 7590 och lurarna 1000-1200 så det bör väl vara en rätt bra deal löp å köp

Publicerat

Det låter ju fint men jag har en liten negativ sak att säga om hörselskydden. Mina ligger på hyllan här hemma... Alltid för dom är i vägen när jag lägger an. :D

Kan du få ett bra pris på enbart siktet så finns det ju andra alternativ som är bättre än just sport-tac modellen.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren! Keep 'em coming!

Det låter ju fint men jag har en liten negativ sak att säga om hörselskydden. Mina ligger på hyllan här hemma... Alltid för dom är i vägen när jag lägger an. :D

Kan du få ett bra pris på enbart siktet så finns det ju andra alternativ som är bättre än just sport-tac modellen.

Butiken hann stänga men jag bad dem lägga undan kikaren till måndag/tisdag. På vilket sätt tar de i? Går de för långt ned på huvudet? Vilka modeller rekommenderar du istället? Hur mycket kindkontakt har du vid anläggning?

Publicerat

Jag har kört med Peltor sport tac i ca 3 år nu. Jag måste säga att jag är nöjd med dom, dom gör sitt jobb bra!

Visst händer det att dom tar i stocken vid anläggning, lite mer på vissa bössor än andra. Beror nog mest på bössans stockning!

Men för min del så är det dom hörselskydd (förutom proppar) som jag har haft minst stock kontakt med vid anläggning.

Publicerat

Tycker det är ett bra pris! Har exakt den kombinationen och fick endast optiken för det priset, inkl frakt. Har bara haft den några veckor och är nöjd än så länge. Den ska få bekänna färg under älgjakten!

Ang. hörselskydden kan jag hålla med att de tar i lite vid anlägg ibland. Men brukar fungera bra om man sätter bågen långt fram på huvudet och drar upp dem rätt mycket.

Inte det bästa du kan få för pengar på varken optik eller hörselskydd men är man "fattig" student så är man! :D

Publicerat

För två veckor sedan hade jag sagt köööööööp! Har själv Peltor Sporttac och de fungerar bra, har heller inga problem med anläggning. Kikarsiktet har jag ingen erfarenhet av men jag har bara hört gott om det, det skall vara prisvärt.

MEN, nu säljs Zeiss Classic Diavari 1,5-6x42 för 7000 kr på XXL.se. Riktigt, riktigt bra pris!! Där har du bättre optik, dock obelyst. Så- lägger du till en tusenlapp på totalpriset så har du ett Zeiss. Det är inte illa!