Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dubbel premiär

Featured Replies

Publicerat

Jag har nu skjutit mitt första vildsvin på egna marken! Det blev en skadskjutning min första! Det va en jättegalt. Kulan en 308:a 12grams lapua mega träffade kulan på överarmsbenet och styrdes upp i karrèn utan att penitrera kroppshålan!!!??? Måste ha träffat på det mest olyckliga ställe en centralt placerad kula kan träffa. Eftersöket utgjordes av 400m spårning med massor av blod som sedan som vanligt tvärt upphörde, jämten släpptes och efter 8 timmar av stenhård marsch fram och tillbaka över ett område på ca 5 kvadratkilometer och 27,3 km promenad och för 25 ggn komma in på ståndet och avsluta hunden släpptes 22.03 och jag sköt bumlingen 06.18. Det vart nr 139 på stånd för hunden, för trots att den va skadad höll den undan 8 timmar och med ett sånt arbete känner jag att jag kan räkna den som skjuten på stånd. Detta var mitt livs jävligaste eftersök i alla avseenden, grisen anföll flera ggr, jag föll ifran enn vindvälld tall som grsen hade tagit skydd under, landade platt på mage frin 2 meters höjd i 20cm djupt vatten i ett kärr 1 meter från grisen(en gren jag höll i gick av) jag vart dyngsur och pannlampan gick till dom sälla, klar va en liten handlampa modell led. Som tur va vart grisen skraj av den fetes fridykning och gick undan en bit så jag han ta mig upp och komma till sans. Betarna va från tandkött till spets 7,3cm och grisen va från svansrot till tryne 212cm dock räkte inte vågen så en uppskattning blir runt 150kg då den va slank och i sportig kondition

post-2751-1286048945_thumb.jpg

Publicerat

En envishet hos hund och förare som man måste imponeras och lyfta på hatten för. Riktigt gott jobb.

Gjorde för övrigt en liknande vurpa på ett eftersök för något år sedan.

Hängde med huvudet neråt mellan två vindfällen, bössan hängde kvar i en av granarna och pannlampan låg på marken. Med en skadad galt ett par meter bort så känner man sig inte precis kaxig.

Publicerat
Jag har nu skjutit mitt första vildsvin på egna marken! Det blev en skadskjutning min första! Det va en jättegalt. Kulan en 308:a 12grams lapua mega träffade kulan på överarmsbenet och styrdes upp i karrèn utan att penitrera kroppshålan!!!??? Måste ha träffat på det mest olyckliga ställe en centralt placerad kula kan träffa. Eftersöket utgjordes av 400m spårning med massor av blod som sedan som vanligt tvärt upphörde, jämten släpptes och efter 8 timmar av stenhård marsch fram och tillbaka över ett område på ca 5 kvadratkilometer och 27,3 km promenad och för 25 ggn komma in på ståndet och avsluta hunden släpptes 22.03 och jag sköt bumlingen 06.18. Det vart nr 139 på stånd för hunden, för trots att den va skadad höll den undan 8 timmar och med ett sånt arbete känner jag att jag kan räkna den som skjuten på stånd. Detta var mitt livs jävligaste eftersök i alla avseenden, grisen anföll flera ggr, jag föll ifran enn vindvälld tall som grsen hade tagit skydd under, landade platt på mage frin 2 meters höjd i 20cm djupt vatten i ett kärr 1 meter från grisen(en gren jag höll i gick av) jag vart dyngsur och pannlampan gick till dom sälla, klar va en liten handlampa modell led. Som tur va vart grisen skraj av den fetes fridykning och gick undan en bit så jag han ta mig upp och komma till sans. Betarna va från tandkött till spets 7,3cm och grisen va från svansrot till tryne 212cm dock räkte inte vågen så en uppskattning blir runt 150kg då den va slank och i sportig kondition

post-2751-1286048945_thumb.jpg

Grattis!! Och bra gjort. Jag önskar att alla hade den inställningen vid skadeskjutningar. Respekt :huh:

Publicerat

Jäklar vilket jobb du gjort men bra att det gick bra till sist. Du får dock ta det lugnt så du inte råkar illa ut! Var rädd om dig!

Publicerat

Respekt var ordet! :huh: måste vart lagom roligt att leta efter det där monstret

Publicerat
  • Författare

Jag har gammeltiken att tacka, hon har räddat många grisskyttar genom åren, hon är nu på sin jaktliga höst 8år men än finns det gry i den jämten, och ja jag va rädd ett par gånger, riktigt rädd faktiskt, men jag lämnar inte hunden i skogen aldrig, skulle aldrig förlåta mig själv om hon vart skadad och jag inte fanns där. Hon tillhör sorten som aldrig ger upp och jag vet att ju äldre hon blir ju tröttare blir hon och en trött hund kan lätt bli skadad, så målet va att sänka grisen så fort det gick, tyvärr gick det inte så fort som önskat, till saken hör att vi va två som startade men en lämnade av och gick hem efter ett lite för närgånget möte men nassen, och jag kan säga rakt av det va på gränsen till vad jag orkade med både mentalt och fysiskt, det va några gånger jag kände att orken tog slut, en tanken på att hunden kunde åka dit när som helst fick mig att ta mig samman och trampa vidare. Men jag kan på rak arm säga det fanns stunder jag kände mig mycket uppgiven och mycket ensam.

Publicerat

Eftersom jag ännu aldrig har jagat själv så kan jag inte sätta mig in i hur du kände det men jag kan inte annat än bli djupt imponerad av att du orkade med detta. Dels de fysiska umbärandena men också det psykiska påfrestningarna.

Att genomblött, trött och med endast en liten ficklampa genomföra eftersök på denna best kräver sin man.

All heder för det och mycket bra gjort!

/Stefan

Publicerat

Heder och respekt åt både dig och hunden.

Bra jobbat o grattis till en stor fet galt

//

Publicerat

J-vligt bra jobbat!

Respekt som sagt.

O hatt lyft!

Vet hur det kan kännas...

Men.. den känslan som infinner sig när det är över o man lyckats går inte köpa för pengar.

Publicerat

Vilket grymt arbete, i sanning imponerande. Skönt att det gick bra utan att någon blev skadad (förutom pannlampan), håller du på så i 8 timmar och det går bra så kan det inte vara bara tur, det krävs nog en rätt rutinerad jägare med en lika duktig hund. <_<

Publicerat
  • Författare
Men.. den känslan som infinner sig när det är över o man lyckats går inte köpa för pengar.

Ja den känslan..... hunden va nog lite konfunderad över mitt kramande och min segerdans, hon tänkte nog "varför e han så pigg nu när han släpat benen efter sig hela natten" :P

Det va ju lite speciellt då det va mitt eget skapade eftersök, annars har jag vanligtvis en mer neutral om än tillfredställd inställning, men denna morgon kunde jag lätt lånat ut mina sista pengar till en främling så glad va jag.

Tack för alla grattisar, detta var det jävligaste jag gjort och med stora mått det eftersök jag är klart stoltast över, kanske just för att jag orsakat det själv. Jag kände mig riktigt riktigt duktig och stolt, jag vet att man inte får va det i jantesverige men shit jag har liksom myst runt och bara mått bra sen det hände.

Publicerat

Gott jobbat.. stort grattis till den besten.

Publicerat
Jag kände mig riktigt riktigt duktig och stolt, jag vet att man inte får va det i jantesverige men shit jag har liksom myst runt och bara mått bra sen det hände.

Det får man visst o det ska man faen i mig med all rätt göra.

Passa på o rulla dig medans smöret är varmt ;)

Publicerat

Ja, hatten av är det minsta jag kan göra ;)

Publicerat

De är bara att grattulera! ;)

Publicerat

Respekt! Bra gjort!

Publicerat

Mycket bra! Imponerande hund som orkar / vågar jobba med grinig storgalt så länge!

/ekebo

Publicerat

Jägarpropaganda, även om du orsakade det själv. Riktigt gripande läsning. B)

Har jagat mycket själv med grundkombon dvs mega i 308 och skjutit ganska mycket. Bl.a. genom bogblad på älg som vägt 300kg slakt på över 100 meter. Tror som du att du måste haft max otur, speciellt på typiskt åtelavstånd.

Publicerat

Lyfter på hatten. Grattis till storgalten och tack för en bra berättad historia B)

Publicerat

Ett REJÄLT lass respekt och hjärtliga gratulationer!

Ett bra tag kan man gå på adrenalin, men för att hålla i så länge som du behövs ett pannben i klass med en 2" bräda.

Hur kul var det att dra ut och ta hand om grisen? B):)

Krama om jämten en extra gång!

Publicerat
  • Författare
Jägarpropaganda, även om du orsakade det själv. Riktigt gripande läsning. B)

Har jagat mycket själv med grundkombon dvs mega i 308 och skjutit ganska mycket. Bl.a. genom bogblad på älg som vägt 300kg slakt på över 100 meter. Tror som du att du måste haft max otur, speciellt på typiskt åtelavstånd.

Ja men heller hur, jag har jagat med 12grams mega sen 89 egentligen mest för att den har skjutit bäst i min tikka, jag samlar runt 30mm på 5 skott a 100m, men jag har genom åren sett lite av lugnet i denna stabila lite långsamma och hyggligt tunga kula, rekylen är lugn ja rent skyttetekninskt tycker jag denna i fabriksladdad version har varit kannon.

Rent "dödarmässigt" tycker jag den funkat än bättre, bra uppsvampning, hög restvikt och relativt ofta genomslag utan att göra slarvsylta av halva djurkroppen, jag har varit skitnöjd, det jag har skjutit på har dött på plats eller i nära anslutning.

Riktigt stora älgar som skjutits i bogen har inte gett genomslag men dom har å andra sidan legat på plats. Så döm om min förvåning när han efter att ha legat i ca 2min plötsligt far upp och drar till skogs tämligen oskadd!!

Publicerat
  • Författare
Ett REJÄLT lass respekt och hjärtliga gratulationer!

Ett bra tag kan man gå på adrenalin, men för att hålla i så länge som du behövs ett pannben i klass med en 2" bräda.

Hur kul var det att dra ut och ta hand om grisen? :P:lol:

Krama om jämten en extra gång!

Glad i hågen tog jag hundkopplet runt överbetarna och tänkte dra han till närmsta väg(300m) B)

Jag kom 3cm :) sen ringde jag en vän som tog 4 hjulingen och kom till undsättning, han hade dessutom en iskall colaburk i fickan så han äger mig nu, det va en riktigt j..la god cola.

Publicerat
:)B)
Publicerat

Riktigt bra jobbat, redig jycke!

Publicerat

Kan bara hålla med de andra: stor respekt! Och duktigt gjort av hunden också!