Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En hundförares mardröm

Featured Replies

Publicerat

Står inför en tråkig start på älgjakten i år. Problemet ligger i att jag inte för "tillstånd" av jaktledaren att släppa min hund under ordinarie jaktvecka. Jag och familjen har bott mitt i jaktområdet senaste 8 åren och jag har haft småvilt under samma period men älgjakten endast dom senaste 2. Förnärvarande är dom 2st hundförare (tidigare 3) på 1900ha och dom jagar tillsammans med ca 30 passkyttar. Till frågan: finns det ngn reglering i skrift för ett sådant beslut? Motar gärna andra tips, antar att jag inte är eller har varit ensam i denna situation.

ps! krasst förstår jag naturligtvis att som hundförare vill man helst alltid(!)jaga ensam med älghund, men som jag ser det är ordinarie vecka passkyttarnas vecka och efterjakter alt kalvjakt är till hundförarna.

Publicerat

Finns väl inga regler och paragrafer du kan ta till hjäp i en sådan sits, det är dessvärre inte det enda jaktlaget i Sverige som styrs av gamla stofiler och kontraproduktivt revirpinkande.

Publicerat

Du kan ju snacka med skyttarna, får du med dig dom kan ni ju snacka med jaktledaren.

Vill största delen av skyttarna att du ska få släppa hundarna så bör ju jaktledaren ge med sig om det inte finns några väldigt särkilda skäl som typ säkerhet för att inte göra det. Några lagar blir det nog dock svårt att ta hjälp av.

Verkar vara flera som har problem med att dom inte får släppa sina hundar, förstår inte riktigt hur dom jaktledarna tänker då det i min värld är effektivare att jaga med löshund än utan hund eller med hund i lina.

Publicerat
Står inför en tråkig start på älgjakten i år. Problemet ligger i att jag inte för "tillstånd" av jaktledaren att släppa min hund under ordinarie jaktvecka. Jag och familjen har bott mitt i jaktområdet senaste 8 åren och jag har haft småvilt under samma period men älgjakten endast dom senaste 2. Förnärvarande är dom 2st hundförare (tidigare 3) på 1900ha och dom jagar tillsammans med ca 30 passkyttar. Till frågan: finns det ngn reglering i skrift för ett sådant beslut? Motar gärna andra tips, antar att jag inte är eller har varit ensam i denna situation.

ps! krasst förstår jag naturligtvis att som hundförare vill man helst alltid(!)jaga ensam med älghund, men som jag ser det är ordinarie vecka passkyttarnas vecka och efterjakter alt kalvjakt är till hundförarna.

I mitt lag är vi 4 hundförare på ca 1100 ha. 2 hundförare går igenom halva marken i första såten. De andra 2 går över den andra halvan i nästa såt. Sen byter vi område och starttid till nästa dag.

Alla tycker det är roligare med hundar på marken och är det bra hundar blir det ännu roligare. För att få en bra hund så måste dom även få chansen att jaga.

Så våra 4 hundar är av varierande ålder och kunnande, men det händer alltid något när vi släpper!

(Det går att lägga upp det så att en duktig och rutinerad hund går tillsammans med en unghund/hund som inte är fullt lika duktig. Det är mycket sällan hundarna springer tillsammans men skulle det bli stånd för den duktiga hunden så brukar det inte gå loss även om den mindre duktiga även den kommer in på ståndet. Vilket har hänt fast inte speciellt ofta. Jag har inte varit med om att det gått lös bara för att det kommit in en hund till på stånd. Även hundar från grannlag har varit inne och skällt både som första hund och kommit in på ett stånd. Ev gruff och dominansbetenden brukar inte visa sig innan älgen ligger.......)

Publicerat
  • Författare

I jaktförordningen finns ngt som heter "Man får inte inskränka på den enskildes jakträtt". Hur man tyder detta skiljer sig naturligtvis men ser man på det krasst hindrar alltså jaktledaren i detta fall min rätt att jaga med hund. Ska man dra det i sträckbänk betyder det således att har man en mopps eller dvärgpudel kan man om man vill begära att man vill släppa under vilken dag i veckan som helst, och då även under ordinarie älgjaktsvecka.

Oavsett jaktlust eller fysisk kondition på hundar håller dom inte att jaga med fem dar i sträck utan behöver vila efter ca 3 dagar i bästa fall. Nej.......hur jag än ser på det finns ingen rim å reson förutom personliga skäl, såsom girighet och revirpinkande som nämnts tidigare.

Tack för visat intresse och svar, finns det ngn som har mer får ni gärna flika in.