Publicerat Oktober 3, 201015 yr Funderade igår då jag var i skogen med kompisens jämte. Om en ko blir av med typ 2 kalvar (vid olika tillfällen) efter att ha blivit utskälld på ståndskall lär hon sig då nån gång att det är lika med fara då hunden skäller? Om det kan va därför vissa kor drar fortare än andra? Kanske en korkad fråga
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Funderade igår då jag var i skogen med kompisens jämte. Om en ko blir av med typ 2 kalvar (vid olika tillfällen) efter att ha blivit utskälld på ståndskall lär hon sig då nån gång att det är lika med fara då hunden skäller? Om det kan va därför vissa kor drar fortare än andra?Kanske en korkad fråga Menar du att hunden skällt så att kon(En tam kossa?, eller älg?) har kastat kalven? Jag förstår inte frågan.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr ärligt talat varför skulle älgkon inte lära sej för ? skulle det bli så att man bara fick skjuta kalvar över ett antal år så skulle korna lära sej att hund=farligt för kalven lösning? fly eller snabbt avverka hunden
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Tveksamt om dom lär sig...... Jag upplever att ko med kalv är lättast för hundarna att ställa. Om dom skulle lära sig..... så kanske dom upplever att det är farligare för kalven om dom flyr.(Vägar, springa på passare, mm) Älgen agerar nog mer på instinkter. Om älgar i ett område har större överlevnadsgrad om dom flyr från hundarna, så går dessa flyktegenskaper i arv till nästa generation. I och med att älgar som inte flyr dör. Är överlevnads chansen större om dom står kvar, går det i arv.....
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Precis.. Det som ger mest överlevnad förs vidare. Sen beror det på vart i landet älgen befinner sig o hur man jagar vilken strategi som ger längst överlevnad. Tex härikring.. Den älg som skenar kilometervis hamnar garanterat framför en bössa., iallafall första veckan. Medans den som bara snurrar runt omkring tex en drevkjedja o sen står still klarar sig länge. Likadant om älgen står ungefär på samma plats första veckan i älgjakten o det är en liten plantering som ytterst sällan gås igenom så klarar de sig utan problem. Har många år i streck sett ko som klarat sig med dubbelkalvar långt in i December. I mina ögon är det en prestation, hur de går till vet i faen.. Men misstänker att den kon om det nu är samma håller till på nått "bra" ställe o står där ostörd de första veckorna.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Författare Menar du att hunden skällt så att kon(En tam kossa?, eller älg?) har kastat kalven?Jag förstår inte frågan. Brukar inte jaga tamkor Nä ja menar antingen går man ju på ståndskall å skjuter eller så springer dom å då kan det ju smälla med. Hmm, var nog en korkad fråga i alla fall
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Brukar inte jaga tamkor Nä ja menar antingen går man ju på ståndskall å skjuter eller så springer dom å då kan det ju smälla med. Hmm, var nog en korkad fråga i alla fall ALLT är relativt Det är sant För det sa min lärare idag Haha. Nä, har även lärt mig att det inte finns korkade frågor. Jag gillade den
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Nä, har även lärt mig att det inte finns korkade frågor. Jag gillade den +1 på det =) Den frågan har jag ställt många gånger med många djur. Men kanske lite svår fråga för oss vanliga dödliga, och det käns inte helt ok att göra en studie på det.. Men spekulera kan man ju alltid, så då spekulerar jag att dom lär sig säkert lite, men att instinkten är så stark att den oftast vinner.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Är övertygad om att de lär sig! Se t ex på de djur som lever nära hårt trafikerade vägar. Har mer än en gång sett älgkor som väntar in rätt läge att gå över.. Sen kan man ju dra inlärningen lite längre.. T ex varg och björnar har ofta en strategi att få älgarna att röra sig för att kunan skilja ut kalvarna från korna. Med andra ord de som skenar om vargen kommer blir av med sina kalvar lättare än de som står still och tar fighten. Men då vi jagar så är det ju de som står stilla som går åt..
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Sen kan man ju dra inlärningen lite längre.. T ex varg och björnar har ofta en strategi att få älgarna att röra sig för att kunan skilja ut kalvarna från korna. Med andra ord de som skenar om vargen kommer blir av med sina kalvar lättare än de som står still och tar fighten. Men då vi jagar så är det ju de som står stilla som går åt.. Men då snackar vi väll ändå arv. För dom har det ju kvar i sig, även fast det var över hundra år sen älgarna behövde bry sig om varg, här utanför nya vargreviren. Och det ligger ju kvar fortfarande.