Publicerat Oktober 4, 201015 yr Blir så jämrans frustrerad... På min egen mark (som jag arrenderat ut jakträtten på) springer älg dagarna i ända men där jag jagar syns inte en klöv. Orädda är de också och står alltid med full bredsida! Får man näta eller använda fotsnara och sedan ta en lastbil och flytta älgen till rätt mark? Skulle nog lyckas kasta lasso på någon av kalvarna som ränner runt här. Ååååå det är så jobbigt!!!!
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Blir så jämrans frustrerad... På min egen mark (som jag arrenderat ut jakträtten på) springer älg dagarna i ända men där jag jagar syns inte en klöv. Orädda är de också och står alltid med full bredsida! Får man näta eller använda fotsnara och sedan ta en lastbil och flytta älgen till rätt mark? Skulle nog lyckas kasta lasso på någon av kalvarna som ränner runt här. Ååååå det är så jobbigt!!!! Ta tillbaka jakträtten på din egen mark.......
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare Ta tillbaka jakträtten på din egen mark....... Mnja, det är bara 8 ha och så ligger den mitt i jaktmarken för byns jaktlag. Det skulle sabba mycket och så får jag väl bara en kalv eller nåt. Dessutom, skulle jag väl göra det så kan du ge dig fan på att älgen aldrig sätter sin klöv på marken heller. Och så är det ju en ekonomisk fråga, får ju hela 20 spänn om året för arrendet! Det vill man ju inte vara utan, det är ju en halv dosa snus eller 1,5 starköl! Hade hoppats Ola Wälimaa skulle ge mig ett positivt svar om detta dilemma... :-P /L