Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Begagnade objektiv

Featured Replies

Publicerat

Jag letar efter ett objektiv till min eos 350. Var hittar jag affärer som säljer på nätet? Fotosidan och blocket är redan kända men det måste finnas fler.

Jag söker ett 70 (80)-200mm /2,8 l objektiv äldre eller nyare. Var nära att få tag på ett i skellefteå  för 5500:-  men han hade ångrat sig. :'(

• 3 weeks later...
Publicerat

www.ebay.de är strålande om du kan lite skoltyska.

www.tradera.se finns det ibland bra deals på - bla hade jag ett SP90 på G ör 1500:-

Mvh

Bengt

post-0-1140999720_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag tackar!  :)

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag införskaffat ett 80-200 2,8 L. Oj vilken skärpa det är, går inte att jämföra med ett vanligt ef objektiv. Tyvärr så går inte vikten att jämföra heller. Nu måsta jag ha tag på en extender som passar. Några bra förslag på märke? 2x önskas. Vad ska man skaffa för mellanringar om man vill ta foton på insekter?

Publicerat
Nu har jag införskaffat ett 80-200 2,8 L. Oj vilken skärpa det är, går inte att jämföra med ett vanligt ef objektiv. Tyvärr så går inte vikten att jämföra heller. Nu måsta jag ha tag på en extender som passar. Några bra förslag på märke? 2x önskas. Vad ska man skaffa för mellanringar om man vill ta foton på insekter?

Jag skaffade mig en liknande klump för nåt halvår sedan och till den ett 2x Sigma APO  EX DTG telekonverter. När jag testade den med en massa olika brännvidder, bländare och tider så verkar det som om informationen blev förvanskad vid vissa tillfällen då en del bilder blev oanvändbart mörka. 160-400 5,6 (256-640 5,6 med 1,6* crop) handhållet är ganska kul ;-)

Sedan skaffade jag ett Canon EF 1,4 II och det verkar bättre. Jag har dock inte hunnit testa det så grundligt men det verkar iaf klara det hela bättre än mitt större test med Sigmat. 98-280 4 (109-448 4) är ganska ok det med ;-)

Men, jag har märkt att vid normal användning så verkar Sigmat fungera helt ok. Canons känns dock som ett säkrare köp och passar bättre färgmässigt ;-)

Bägge har utstickande linser så de går inte att kombinera med vilka objektiv som helst. Jag har hört att det finns någon tillverkare som inte har det problemen men jag kommer inte ihåg vilken.

*) Nej, jag vet att det inte är tekniskt korrekt men det duger i det här sammanhanget...

Publicerat
  • Författare

Det sorgliga är att jag köpte en extender utan att kolla om den passade till mitt förra objektiv. Nu köpte jag det här äldre objektivet med vetskapen att det inte heller kommer att passa till min canon 2x extender. Det finns flera märken som dock gör så. Sigma är nog ett men det finns flera och jag är intresserad av alla åsikter och råd.

• 3 months later...
Publicerat

www.fotosidan.se har en bra sökbar beganatmarknad med rätt bra omsättning på.

Extender skulle jag rekommendera orginal men mellanringar kan man ta ett piratmärke. ( inga linser). Kenko finns som ett exempel.