Publicerat Oktober 4, 201015 yr Hej Hittade detta spår på vår "nya" vildsvinsåtel. Marken är i Uppsalatrakten. Då jag är rookie så trodde jag först att det var ett lodjursspår men efter att ha surfat runt lite så är jag nu mer inne på grävling. Vad tror experterna? Tack tack!
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Grävling är det inte, Lodjuret torskar på att den har inte klorna ute när den knallar. För litet för att vara varg och för stort för att vara räv. Jag gissar på hund.
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Vad ja har lärt mig så kan lodjuret ha klorna ute på halt underlag (lera,is)...
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Författare Tack för svaren! Kan ju utesluta mina tankar på lo eller grävling direkt:)
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Det är 100% hund (Canis familiaris). Hade avtrycken varit lite större men smalare kunde det ha varit varg, men nu är det tveklöst hund. Skillnaden mellan räv och hund illustrerades bra med bilden som Alfie visade. Om man i naturen lägger ett grässtrå eller dyl. som på bilden nedan kan man lätt skilja mellan räv och hund. Om avtrycken är en rävs så snuddar de bakersta tådynorna knappt linjen medan hundens avtryck av de bakre tådynorna skär linjen. Jag skaffade den eminenta boken: Djurspår - Verner Frandsen. Intressant och pedagogisk.
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Författare Det är 100% hund (Canis familiaris).Hade avtrycken varit lite större men smalare kunde det ha varit varg, men nu är det tveklöst hund. Skillnaden mellan räv och hund illustrerades bra med bilden som Alfie visade. Om man i naturen lägger ett grässtrå eller dyl. som på bilden nedan kan man lätt skilja mellan räv och hund. Om avtrycken är en rävs så snuddar de bakersta tådynorna knappt linjen medan hundens avtryck av de bakre tådynorna skär linjen. Jag skaffade den eminenta boken: Djurspår - Verner Frandsen. Intressant och pedagogisk. Ok, saken är utredd:) Tyvärr lite tråkigt att det är jaktledarens hund och inte något vilt...
Publicerat Oktober 19, 201015 yr För att göra saken mer spännande, så är det ju inte alldeles olikt en mårdhund...
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare För att göra saken mer spännande, så är det ju inte alldeles olikt en mårdhund... Stämmer men finns verkligen mårdhunden så långt söderut som uppsala? Trodde den fanns en bra bit längre norrut än så. Men jag har iofs ingen större koll på utbredningen.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr HejHittade detta spår på vår "nya" vildsvinsåtel. Marken är i Uppsalatrakten. Då jag är rookie så trodde jag först att det var ett lodjursspår men efter att ha surfat runt lite så är jag nu mer inne på grävling. Vad tror experterna? Tack tack! det är kattspår.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr det är kattspår. Snus dosa=7cm och detta spår runt 4cm? och då håller jag med Karlsson om en kisse katt..Hyfsat vanliga i Uppsala Mvh
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Mm är dom inte lite väl runda för att vara en hund? Skulle gissa på en katt, fast i så fall en stor katt, eller mårdhund.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr För att göra saken mer spännande, så är det ju inte alldeles olikt en mårdhund... Enligt inlägg på denna tråd: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=26966&st=0 så ska mårdhund varit synlig inte bara i Norrland. Men det vill väl till att det är en död mårdhund innan det räknas som mårdhund.............
Publicerat November 9, 201015 yr Jag gissar på hund.Absolut INTE katt. jag som var så övertygad om att det var katt, tänk vad man får lära sej på det fantastiska internet!
Publicerat November 9, 201015 yr Jag gissar på hund.Absolut INTE katt. Varför så kategoriskt inte katt? Spåren är ganska runda och storleken samt att det är gjort ordentlig lera kan väl knappast utesluta lo vilket är en katt?
Publicerat November 9, 201015 yr Lodjurens spårstämplar ger ett påfallande runt intryck jämfört med hunddjurens spår, som är mer ovala i sin form. Ett säkert sätt att skilja lons spår från hunddjur är på tådynornas placering i förhållande till varandra. I tydliga spår efter lodjur kan man se att tårna sitter asymmetriskt, det vill säga olika långt fram. Att skilja lospår från hundspår på förekomsten av klomärken är där emot svårare, lodjuren kan dra in klorna vilket inte hunddjuren kan. Trots det ser man ganska ofta tydliga märken efter klor i lospår. / Janne
Publicerat November 11, 201015 yr Ryktas om mårdhunds observationer i Flens kommun, och inte så länge sen heller. Kan dock inte bekräfta om det är sant.