Publicerat Oktober 4, 201015 yr Fick samtal från jaktledaren idag som meddelade att ett par stycken i laget iaktagit två kalvar på ett hygge som verkar vara ensamma, han ville att jag skulle höra runt lite och hålla lite koll på kalvarna eftersom jag känner folk i området och ofta är ute i skogen. Jag ringde då en som går på trafikeftersök och som även jagar i grannlaget, han bekräftade att det i augusti hade smällt på en ko med två kalvar och att kalvarna hade iaktagits då och då i närheten av där vi har sett dom så det är troligtvis dom. Jag sa då att vi tar dom på måndag om dom är kvar då varpå han frågar om dom andra i laget är med på det, jag säger att ja det är inga problem, det var jaktledaren som kom med förslaget från början. Då får jag höra något som gjorde mig upprörd och som även han var upprörd över nämligen att hans jaktledare sagt att dom kalvarna ska vi inte skjuta för dom är för små. Hur i **** kan man tänka så? Jag har nog aldrig stött på detta resonemang tidigare men kom då och fundera på hur vanligt det är att man inte skjuter bort små djur? I min värld så är det självklart att man skjuter bort små djur och ännu mer självklart att man plockar bort ensamma kalvar. Så är det någon mer som stött på denna prioritering att man inte skjuter små djur för att få mer kött i frysen?
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Vilket j..la svin! Kalvarna kommer att gå en grym död till mötes, nu när det är dags att byta föda och ingen mamma som kan visa. Med jakträtt kommer även ansvar. Säg det till Din jaktledare.
Publicerat Oktober 4, 201015 yr alla som har rätt att kalla sig jägare skjuter ensama kalvar!! och man skjuter små djur framför stora tex givetvis skjuter du en kviga istället för en grann ko som du vet har haft kalvar... eller???
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Med jakträtt kommer även ansvar. Säg det till Din jaktledare. det var inte Teffeks jaktledare som inte ville skjuta djuren...
Publicerat Oktober 4, 201015 yr det var inte Teffeks jaktledare som inte ville skjuta djuren... Sorry! Allt annat kvarstår!!
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Låter mycket märkligt detta... Skall köttmängden i frysen få diktera viltvården? Mysko jaktledare i sådana fall... Tag upp det i jaktlaget och ha en omröstning. Sätter sig jaktledaren på tvären är han enkel att byta ut på tre röda!
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Författare Låter mycket märkligt detta... Skall köttmängden i frysen få diktera viltvården? Mysko jaktledare i sådana fall... Tag upp det i jaktlaget och ha en omröstning. Sätter sig jaktledaren på tvären är han enkel att byta ut på tre röda! Som sagt inte min jaktledare utan grannlagets. Min jaktledare är helt på att skjuta dom så står dom kvar på vår mark på måndag så tar vi dom då. Går dom över på grannens mark får vi väl försöka prata med dom. Jag känner två i det laget som är lika förbannade som jag på jaktledarens beslut.
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare Och det hela fortsätter. Var på skjutbanan idag där en från grannlaget sa att om kalvarna går in på deras område så ska jag meddela honom så var större delen av laget med på att gå emot jaktledaren och ta kalvarna endå, så det verkar som att det är mest jaktledaren som är problemet. Får se hur länge han blir kvar.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Låter mycket märkligt detta... Skall köttmängden i frysen få diktera viltvården? Mysko jaktledare i sådana fall... Tag upp det i jaktlaget och ha en omröstning. Sätter sig jaktledaren på tvären är han enkel att byta ut på tre röda! Japp köttmängden i frysen är ett bra mått på viltvården Om man skjuter bort dom små så får man större och fler djur att jaga på nästa år Alltså så är det att binda ris åt egen rygg att inte skjuta dom här kalvarna och skjuta ett par stora och fina istället.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Som jag ser det finns alla argument i världen för att ksjuta dessa kalvar. Till att börja med så är det en uppenbar risk att dessa kalvar kommer att lida väldigt mycket i vinter. Kanske överlever de, kanske inte. Men att de kommer få det svårt och ha en riktigt tuff vinter är nog alla överens om. Alltså finns det ur ett etiskt perspektiv inget alternativ. Vad gäller köttmängden så instämmer jag till 100% med öfregående talare. Chansen att de här klavarna om de är hondjur kommer att ta kalvar efter nästa brunst är inte stor. Om de överhuvudtaget överlever så kommer det säkert ta flera år innan de når "ikapp" sina kusiner som går tillsammans med sin mamma första vintern. Så det kommer inte vara de mest högproduktiva djuren det närmaste årtiondet. Är det troféer man är ute efter så gäller egentligen samma sak. En ovetenskaplig gissning är att om de lever i ett område där man sparar alla djur med <8 taggar så kommer de här djuren att vara skyddade i väldigt många år framöver. Och de kommer knappast stå högst på kornas önskelista över lämpliga parningskandidater heller. OK nu predikar jag för de redan frälsta. Men jag blev lite upprörd och kunde inte låta bli... MVH // Henrik