Publicerat Oktober 5, 201015 yr Tycker det verkar va rätt vanligt att man släpper flera hundar ihop när man jagar grävling med ställande hund. Varför?
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Tycker det verkar va rätt vanligt att man släpper flera hundar ihop när man jagar grävling med ställande hund. Varför? + 1 på den frågan /ekebo
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Det brukar bara bli slakt och onödiga skador på hundarna. Enda tillfället som jag kan se ett syfte är vid injagning med en unghund. Max någong gång, innan unghunden har lärt sig att den har tänder i munnen //jonas
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Det händer att jag släpper mina puckon ihop för även om Nora är ute och seglar så kan man fortsätta gå framåt med Zelda som dammsuger närområdet. Har upplevt att Nora kräver mindre service på nosen när Zelda är med på grävlingen.
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Det händer att jag släpper mina puckon ihop för även om Nora är ute och seglar så kan man fortsätta gå framåt med Zelda som dammsuger närområdet.Har upplevt att Nora kräver mindre service på nosen när Zelda är med på grävlingen. Jag förstod som att Musköts fråga gällde ställande hundar och inte "Puckon" /ekebo
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Författare Nu ska inte min fråga tas som kritik. Utan jag är nyfiken på varför.
Publicerat Oktober 5, 201015 yr när vi jagar grävling släpper vi en max 2 hundar, för att när laikan är ute o seglar på lång skjus kan man fortsätta med Wachtelblandningen. prescis som mbbohman beskriver
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Författare Det händer att jag släpper mina puckon ihop för även om Nora är ute och seglar så kan man fortsätta gå framåt med Zelda som dammsuger närområdet. när vi jagar grävling släpper vi en max 2 hundar, för att när laikan är ute o seglar på lång skjus kan man fortsätta med Wachtelblandningen. prescis som mbbohman beskriver Aha! Ja det var ju en tanke att kombinera en dålig viltfinnare med en med trångt sök för att ta vara på det den första missat. Brukar den som söker av närområdet ofta hitta vilt?
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Aha! Ja det var ju en tanke att kombinera en dålig viltfinnare med en med trångt sök för att ta vara på det den första missat. Brukar den som söker av närområdet ofta hitta vilt? när vi släpper i kompination så hitter blandrasen grävlingarna i närområdet om inte laikan hitter dom först så enligt min erfarenheter brukar den mera trångt sökta hunden hitta en del vilt
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Blir mest skit med flera hundar är min uppfattning .. onödiga skador. Den enda gång jag släpper flera är vid en eventuell präglings situation men endast vid ståndskallet då. men det behövs ju som regel bara göras en gång. Att släppa ihop en äldre med en yngre under söket brukar bara rendera i motsatt effekt dvs att den unga hunden får kasst sök..
Publicerat Oktober 5, 201015 yr har sett skräckexempel på när två allt för heta hundar står och sliter i varsin del på grävlingen och rent av biter ihjäl den. Sån jakt vill då inte jag bedriva.... Jag vill ha en sjyst jakt där viltet avlivas på ett skonsamt sätt. Därför är ja lite emot att släppa två hundar, iaf om de är två hundar med mkt temprament.
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare Själv har jag bara släppt mina damer ihop på grävling en gång. Och det var när det satt en i uthuset där jag har hundgården. Och fastän tjejerna egentligen är rätt snälla så såg jag ju att det var helt olämpligt. Tror för övrigt inte riktigt på att släppa en unghund ihop med en äldre vid första grävlingkontakten. Min uppfattning är att de lär sig mer på att misslyckas vid första kontakten än att stå bakom en annan hund och skälla. Min åsikt är att man nog inte ska krångla till det när man ska jaga in dem på grävling. Är bara att gå ut och låta dem söka, när de hittar en grävling så skäller dom. Lyckas de inte ställa dem vid första försöket så har de troligen lärt sig till nästa gång.
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Själv har jag bara släppt mina damer ihop på grävling en gång. Och det var när det satt en i uthuset där jag har hundgården. Och fastän tjejerna egentligen är rätt snälla så såg jag ju att det var helt olämpligt. Tror för övrigt inte riktigt på att släppa en unghund ihop med en äldre vid första grävlingkontakten. Min uppfattning är att de lär sig mer på att misslyckas vid första kontakten än att stå bakom en annan hund och skälla. Min åsikt är att man nog inte ska krångla till det när man ska jaga in dem på grävling. Är bara att gå ut och låta dem söka, när de hittar en grävling så skäller dom. Lyckas de inte ställa dem vid första försöket så har de troligen lärt sig till nästa gång. Klok som en pudel