Publicerat Oktober 5, 201015 yr Hittar ingen tråd från tidigare om det, så jag startar en ny: hur stor skillnad är de på de olika laikaraserna egentligen, annat än vad gäller utseendet? Vad jag läst så verkar det som om västlaikan är aningen mer mångsidig/inte så utpräglad älg/björnhund, men att det hos alla tre raser finns hundar som jagar allt de kommer över. Hur vanligt är det med hundar som jagar t.ex. mård? Är det i första hand en skolningsfråga, där en laika nog jagar vad husse el. matte skolar in den på, eller handlar det om skilda linjer med hundar som jagar små rovdjur? (jag antar att svaret blir "både och" , men man måste ju fråga) Är det någon större skillnad om man ser till hur bra de fungerar som familjehundar? Har på känn att om det en dag kommeren hund till familjen så kommer den snarare att bo i soffan än i hundgården...
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Du ställde ungefär den fråga som jag funderade på över frukostflingorna i morses!
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Jag har 3 östlaikor. En hane som blir 7 år i vinter, en tik som är 2 år och en tik som är 7 mån. Hanen jagar allt och framförallt mård, det var det första jag sköt för honom men han skäller allt från ekorre till björn. Tiken som är 2 år har inte visat något jätteintresse för trädlevande djur tidigare men i år har hon faktiskt skällt på både mård och fågel. Tyvärr har jag inte kunnat skjuta dem för henne men får jag chansen så smäller det. Hon jagar helst älg och grävling (tydligen). Valpen har jag inte jagat med direkt ännu men hittills har det blivit en grävling för henne och hennes blick är hela tiden uppe i träden så hon kommer garanterat skälla trädlevande djur känns det som.