Publicerat Oktober 5, 201015 yr Jaha trodde inte jag skulle skriva här så hemma kär som jag är...... Fick en fråga idag om jag vilel följa med till Afrika och jaga i vår. Priset verkar rätt, frågan är om billigt är rätt i detta fall? Nu behöver jag tips idéer och annat vad man behöver tänka på. Eftersom jag råkar fylla fyra nolla nästa år så käns det lite som om det kan vara läga att ta på spenderar byxorna. Vad kostar det att skjuta där borta? Jag förstår att det kan skilja ganska mycket mellan olika ställen men en hint vore fint att få. //
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Jaha trodde inte jag skulle skriva här så hemma kär som jag är......Fick en fråga idag om jag vilel följa med till Afrika och jaga i vår. Priset verkar rätt, frågan är om billigt är rätt i detta fall? Nu behöver jag tips idéer och annat vad man behöver tänka på. Eftersom jag råkar fylla fyra nolla nästa år så käns det lite som om det kan vara läga att ta på spenderar byxorna. Vad kostar det att skjuta där borta? Jag förstår att det kan skilja ganska mycket mellan olika ställen men en hint vore fint att få. // Ähhm, fällavgiften är bara en del av kostnaden. Det tillkommer konservatoravgifter och transport samt övrigt. När det gäller bara rena fällavgifter så varierar det kraftigt men surfa runt till de stora aktörerna typ Limpopotravel (Diana), Buhls, Williams så får du en bra överblick. Sen är det ju även så att priserna variera från land till land och inom landet från region till region så det ska du även ta med i beräkningen. Om du återkommer med vilket land och i vilken region du ev. ska jaga så kan jag kanske ge dig lite mer kött på benen.
Publicerat Oktober 5, 201015 yr tycker du ska fundera på vilka djur du vill skjuta först. därefter väljer man land och kollar arrangörer o pris. Tanzania kan du nog glömma om du nämner ordet pris...
Publicerat Oktober 5, 201015 yr tycker du ska fundera på vilka djur du vill skjuta först. därefter väljer man land och kollar arrangörer o pris. Tanzania kan du nog glömma om du nämner ordet pris... Du tänker rätt men samtidigt verkar det som att Skurris fått erbjudande att följa med på en resa där destinationen redan är bestämd. När man är begränsad av en speciell plats så får man nog istället ta reda på vad som är billigt att skjuta just där, för det varierar som sagt väldigt.
Publicerat Oktober 5, 201015 yr jo visst rw..... det gäller ju att prioritera, jakten eller kompisarna. själv anser jag att när det handlar om jakt e det extremt viktigt att undersöka varför dessa kompisar eller ytligt bekanta valt just denna destinationen? vilket discount får de? hur påverkar det mig? jag vill kunna ha någon att ge på käften när det går fel och det funkar sällan när man åker med kompisar eller bekanta som bokat och fixat ditten o datten.. håll ryggen fri.. ska man lägga pengarna det handlar om e det nog iaf bra att veta vad man vill skjuta annars kanske det e en seriös indiaktion på att man borde valt en annan destination? Kanske en 10 kilos hjort i Labod istället? vänligen.
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Författare Rätt RW Jag fick frågan om jag ville följa med på en bestämd resa. Jag har ingen aning om resmålet mer än att det är i Afrika som ju är ganska stort. Jag ska se om jag inte kan kika runt på de "stora" o få lite info om div priser. Vad jag har sett so far är priser för att skjuta, trofé och transport av trofén har jag inte sett priser på någonstans ännu. //
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Författare jo visst rw.....det gäller ju att prioritera, jakten eller kompisarna. själv anser jag att när det handlar om jakt e det extremt viktigt att undersöka varför dessa kompisar eller ytligt bekanta valt just denna destinationen? vilket discount får de? hur påverkar det mig? jag vill kunna ha någon att ge på käften när det går fel och det funkar sällan när man åker med kompisar eller bekanta som bokat och fixat ditten o datten.. håll ryggen fri.. ska man lägga pengarna det handlar om e det nog iaf bra att veta vad man vill skjuta annars kanske det e en seriös indiaktion på att man borde valt en annan destination? Kanske en 10 kilos hjort i Labod istället? vänligen. Du har en poäng i det du säger....... //
Publicerat Oktober 5, 201015 yr Rätt RW Jag fick frågan om jag ville följa med på en bestämd resa. Jag har ingen aning om resmålet mer än att det är i Afrika som ju är ganska stort. Jag ska se om jag inte kan kika runt på de "stora" o få lite info om div priser. Vad jag har sett so far är priser för att skjuta, trofé och transport av trofén har jag inte sett priser på någonstans ännu. // Här kan du läsa o få en uppfattning om priserna för konservatorn: http://www.waterbergtaxidermy.co.za/ Nu gäller det ävan att ha koll på vad jaktarrangören tar för att preparera och skicka trofen till konservatorn (packin and diping). Transportkostnaden till Sverige varierar med storleken. Man lastar ju en låda som sen lastas i en container och är det en Elefant eller en Steenbok man vill skicka gör ju en del i volym och därmed i kostnad. Generellt kan man nog säga att det kostar ca 2000:- per normalstor trofe.
Publicerat Oktober 5, 201015 yr jo visst rw.....det gäller ju att prioritera, jakten eller kompisarna. själv anser jag att när det handlar om jakt e det extremt viktigt att undersöka varför dessa kompisar eller ytligt bekanta valt just denna destinationen? vilket discount får de? hur påverkar det mig? jag vill kunna ha någon att ge på käften när det går fel och det funkar sällan när man åker med kompisar eller bekanta som bokat och fixat ditten o datten.. håll ryggen fri.. ska man lägga pengarna det handlar om e det nog iaf bra att veta vad man vill skjuta annars kanske det e en seriös indiaktion på att man borde valt en annan destination? Kanske en 10 kilos hjort i Labod istället? vänligen. Det finns många som fungerar som en form av mellanhand där de får rabbat per pers de lockar med. Det är sällan som kompisar har nån form av resegaranti man kan åberopa om det går åt pipan. Själv kommer jag inte att åka tilbaka till afrika på många år. Det var inget för mig. Jag smyger mycket hellre efter en brölande kronhjort i Ungerna/Polen eller efter en Sikahjort på Irlands myrar.