Publicerat Oktober 5, 201015 yr Undrar lite över vad trolle ljungby fällor som fungerar har för mått på gillren. T.ex hur långt från marken är gillerpinnen som fåglarna ska sätta sej på? Hur långt från botten på fällan har ni gillret? (från lockutrymmet sett) Måste gjort nått fel för bara en enda skata på en månad har fångats + en katt igår morse Både lördag o söndag morgon va det 10 skator o 2 nötskrikor o hoppade bredvid fällan men ingen far in o sätter sej på pinnen, Idag kollade jag in då en skata klättrade på ramen o sträckte sej in o tog några brödbitar o detta gjorde en nötskrika förra veckan oxå.. Antingen klättrar dom från sidan o sträcker sej in o tar för sej el så tar dom det dom når under pinnen, Verkar som dom vet att dom ska akta sej för "sittpinnen" vilket även katten som fångades igår gjorde idag då den töjde försiktigt över pinnen för att nå en köttbit.. Då katten fick en bit va enda gången jag märkt att skatorna blivit intresserad o det va då en for dit o sträckte sej in från sidan.. Mina fångstutrymmen är 55x50x50 (djupxhöjdxbredd) Sittpinnen har jag 20 cm från lockfågelutrymmet o den är 17 cm från marken (kanske för högt?) så jag trädde in en kvist ca 7 cm framför o 8-10 cm från marken så att dom skulle bli tvingade att hoppa upp på pinnarna för att komma åt maten, Har även testat med att sätta bröd o korv/kött på nätet mot fångstutrymmet så att dom ska lockas att hoppa upp på pinnen men inget hjälper tyvär vilket gör att jag undra om måtten för gillret? /André
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare Ingen som har mått på gillret?? Sätter man det för långt ut är väl risken att dom hinner smita alt klämmas fast mellan ram/lucka?
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Författare Ritningen kanske hjälper./Rune L84_krakfallm.trolle.pdf Tja måtten på fällan får man ju där sedan får man bara uppskatta vart gillret ska vara men inga direkta mått.. Som det är nu är den då helt kass el så är fåglarna här smartare än i övriga landet, Nu har både nötskrikorna o skatorna kommit på hur man kan antingen krypa o sträcka sej efter maten under pinnen/gillret el så klättrar dom på nätet på sidorna av fälla o på de sättet plockar maten över gillret utan att fällan löser ut.. Trodde fällan skulle bli kanon o fånga massor av skator/nötskrikor/kråkor men icke, Betyligt fler får man om man har bra gömmställe o skjuter dom men då måste man vara på plats innan fåglarna vaknar vilket ja trodde ja skulle slippa me fällan..