Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Parning

Featured Replies

Publicerat

Hej

Skullr vilja kolla vilken ålder på er tik när hon ska para sej?

Har en gråhund/Wachtel som är 10månader nu och skulle vilja veta lite när och vad man ska tänka på?

hennes mor är bra på driva rådjur och vildsvin och hennes far på att ställa älg.

En fråga till: Många säger att dom blir lungnare efter en kull med valpar. Blir dom det?

Tack på förhand

Publicerat
Hej

Skullr vilja kolla vilken ålder på er tik när hon ska para sej?

Har en gråhund/Wachtel som är 10månader nu och skulle vilja veta lite när och vad man ska tänka på?

hennes mor är bra på driva rådjur och vildsvin och hennes far på att ställa älg.

En fråga till: Många säger att dom blir lungnare efter en kull med valpar. Blir dom det?

Tack på förhand

Har du tänkt ta en kull på en tik som är 10 månader ? :angry: Eller planerar du inför framtiden?

Publicerat

Det första du ska tänka på är att det ska va en fungerande jakthund innan du bara har en tanke på att para.

Publicerat
  • Författare
Har du tänkt ta en kull på en tik som är 10 månader ? :) Eller planerar du inför framtiden?

Var jag inte tillräckligt tydlig så ja jag fundera på framtiden och jag undrar när det är bäst och ta en kull?

Publicerat
  • Författare
Det första du ska tänka på är att det ska va en fungerande jakthund innan du bara har en tanke på att para.

Klart den är en fungerande jakthund.

Jag tränar den varje dag.

Det är ju därför jag frågar vilken ålder som är bäst mm för jag är en nybörjare på sånt här.

Skulle vilja veta med om man ska para den innan den är ute på riktig jakt eller?

Publicerat
Hej

Skullr vilja kolla vilken ålder på er tik när hon ska para sej?

Har en gråhund/Wachtel som är 10månader nu och skulle vilja veta lite när och vad man ska tänka på?

hennes mor är bra på driva rådjur och vildsvin och hennes far på att ställa älg.

En fråga till: Många säger att dom blir lungnare efter en kull med valpar. Blir dom det?

Tack på förhand

Delar åsikt med tidigare skribenter.

En hund på 10 månader är inte mogen varken fysiskt eller mentalt. Att ha en tik som inte kan ta hand om sina valpar är inget kul utan ett jäkla jobb! Personligen anser jag att huden bör ha minst 2-3 riktiga säsonger bakom sig innan man ska fundera på sådant. Om du funderar på att para så bör du själv ställa dig frågan varför du vill ta valpar? Är de tilltänka föräldrardjuren bättre än genomsnittet av hundar? Det är frågan som kräver en hel del insikt om både sig själv och sin hund!

Att en tik ska bli lugnare av en valpkull är ingen sanning. En del kan blir det, andra tvärt om.

Publicerat
  • Författare
Delar åsikt med tidigare skribenter.

En hund på 10 månader är inte mogen varken fysiskt eller mentalt. Att ha en tik som inte kan ta hand om sina valpar är inget kul utan ett jäkla jobb! Personligen anser jag att huden bör ha minst 2-3 riktiga säsonger bakom sig innan man ska fundera på sådant. Om du funderar på att para så bör du själv ställa dig frågan varför du vill ta valpar? Är de tilltänka föräldrardjuren bättre än genomsnittet av hundar? Det är frågan som kräver en hel del insikt om både sig själv och sin hund!

Att en tik ska bli lugnare av en valpkull är ingen sanning. En del kan blir det, andra tvärt om.

JAG SKA FORTFARANDE INTE TA VALP PÅ HENNE NU.

Ja tack så mycket det var det jag ville komma fram till

Nej för många säger det men då är man inte tvungen och ta valpar på henne.

Men då vet jag at hon måste vara runt 2-3år gammal då.

Jag ska börja jaga med henne på riktigt när hon är 2år men är det bättre och ta valpar på henne innan?

Publicerat
JAG SKA FORTFARANDE INTE TA VALP PÅ HENNE NU.

Ja tack så mycket det var det jag ville komma fram till

Nej för många säger det men då är man inte tvungen och ta valpar på henne.

Men då vet jag at hon måste vara runt 2-3år gammal då.

Jag ska börja jaga med henne på riktigt när hon är 2år men är det bättre och ta valpar på henne innan?

Om du skall börja jaga med henne på "riktigt" när hon är 2 år, hur skall du då veta att hon är en riktigt bra jakthund värd att avla på innan dess?

Publicerat

Jag är absolut ingen expert på hundavel. Snarare utpräglad novis! Men...

Jag skulle tro att du har svårt för att klura ut vad du skall para henne med innan du har jagat med henne minst 2-3 säsonger.

Kanske hade varit lättare med en renrasig hund.

Gråhund Wachtel eller Jämte Wachtel eller för den delen Laika Wachtel börjar bli väldigt populära korsningar. Men vad vet vi egentligen om nästa generation? Jag tror personligen att dessa eller åtminstone någon av eller en kombination därav kommer att vara en ny jakthundsras inom 10år. Men då vill det till att ni som avlar på korsningar gör det på rätt sätt och med så få snedsteg som möjligt. Skall du redan nu söka en annan Grå/Wachtel att ta valpar från. Eller vill du förstärka Wachtel eller gråhund? Hur vet du det innan du jagat några säsonger. Finns väl tyvärr inget direkt avelsråd för dessa korsningar.

(Jag tycker det vore väldigt intressant att höra vad "etablissemanget" kunde erbjuda i form av avelsråd m.m.)

Dessutom finns risken för att det kommer finnas en del mindre seriösa uppfödare som vill profitera på efterfrågan på dylika korsningar. Även om du inte är det själv så finns det nog stor risk att dina eventuella kunder eller kunder till generationen efter det kommer att anse din parning som oseriös om du inte dokumenterat jaktförmågan på ett eller annat sätt innan du tar en kull.

// Henrik

Publicerat
JAG SKA FORTFARANDE INTE TA VALP PÅ HENNE NU.

Ja tack så mycket det var det jag ville komma fram till

Nej för många säger det men då är man inte tvungen och ta valpar på henne.

Men då vet jag at hon måste vara runt 2-3år gammal då.

Jag ska börja jaga med henne på riktigt när hon är 2år men är det bättre och ta valpar på henne innan?

Vet inte om du märkte det, men du missade visst att släppa upp Caps-Locks i din första mening? :)

Oavsett, 3 år är nog en rätt rimlig ålder i alla fall. Beror ju även på hundens mognad. Är den sen i mognaden så är kanske inte 3 år lämpligt. Personligen anser jag inte att det går att säga att vid just den åldern kan man ta valpar.

Sammanfattningsvis så ska hunden vara mogen, fysisk och framför allt mentalt för att kunna klara av att ta hand om valparna. Sen är det en fråga om hunden hunnit visa sin jaktliga kapacitet samt om det eventuellt hunnit uppträda några ärfliga sjukdomar under tiden.

Det är inte helt enkelt det där med hundavel.. :)

Ett tips: Surfa in på SKKs hemsida och läs om uppfödning och att para sin hund. Finns en del matnyttigt där!

Publicerat
  • Författare
Vet inte om du märkte det, men du missade visst att släppa upp Caps-Locks i din första mening? :)

Oavsett, 3 år är nog en rätt rimlig ålder i alla fall. Beror ju även på hundens mognad. Är den sen i mognaden så är kanske inte 3 år lämpligt. Personligen anser jag inte att det går att säga att vid just den åldern kan man ta valpar.

Sammanfattningsvis så ska hunden vara mogen, fysisk och framför allt mentalt för att kunna klara av att ta hand om valparna. Sen är det en fråga om hunden hunnit visa sin jaktliga kapacitet samt om det eventuellt hunnit uppträda några ärfliga sjukdomar under tiden.

Det är inte helt enkelt det där med hundavel.. :)

Ett tips: Surfa in på SKKs hemsida och läs om uppfödning och att para sin hund. Finns en del matnyttigt där!

Okej Tack för svaret:)

Publicerat

För att man skulle para en gråwachtel med nått så bör man ju veta att det är något exeptionellt bra att jaga med och börjar du jaga först vid 2 år så lär du ju inte veta det förs hon jagat 2-3säsonger. dvs tidigast vid 4-5 år.. min gissning.. Men ändock så vet du ju inte vad du får när du parar en gråwachtel med en annan hund ..det kan bli helt andra egenskaper. jag har sett parningar mellan gråwachtlar och det kan i samma kull bli en brun gråhund och en svart wachtel en brun Flatteliknande osv det blir hur som helst om du parar en korsning i andra generationen.. så tänk dig för :)

Publicerat
  • Författare
För att man skulle para en gråwachtel med nått så bör man ju veta att det är något exeptionellt bra att jaga med och börjar du jaga först vid 2 år så lär du ju inte veta det förs hon jagat 2-3säsonger. dvs tidigast vid 4-5 år.. min gissning.. Men ändock så vet du ju inte vad du får när du parar en gråwachtel med en annan hund ..det kan bli helt andra egenskaper. jag har sett parningar mellan gråwachtlar och det kan i samma kull bli en brun gråhund och en svart wachtel en brun Flatteliknande osv det blir hur som helst om du parar en korsning i andra generationen.. så tänk dig för :)

Nej jag förstår det. Men det är därför jag frågar så man får veta lite.

Okej skulle i sådana fall para henne med en gråhund eller wachtel men inget är planerat.

  • 3 weeks later...
Publicerat

Hej Robban!

Jo, som andra redan sagt; ungefär tre års ålder kan vara rätt lagom för en tik att få sin första kull. Eftersom detta är en jakthund bör hon vara ordentligt injagad och hunnit med några säsonger så du verkligen vet vad hon går för - och samma sak gäller för hanhunden. Så! Då har jag yttrat mig om det jag vet ytterst lite om, och om vi lämnar det faktum att det är just en jakthund då!

Det finns andra aspekter som också bör vägas in; att båda föräldrardjuren är helt friska, till exempel. Du får läsa på om din hunds raser och vilka eventuella rasspecifika sjukdomar som finns, och sedan försäkra dig om att din hund, samt den tilltänkta hanen, inte bär på dessa.

Nej, en tik blir inte lugnare för att hon får en kull valpar (hon blir lugnare för att hon blir äldre), och inte heller undviker man sjukdomar genom att låta tiken få en kull - det finns inga veterinärmedicinska bevis för det åtminstone. I vissa fall har t ex juvertumörer triggats (tror man) just av dräktighet och valpning, pga hormonförändringarna i kroppen.

Tycker det är klokt att du tänker dig att para med någon av de raser hon redan är, iaf, istället för att blanda in ngt mer. Ett tips! Se till att du har intressenter på eventuella valpar INNAN du tar kullen! Det skulle kunna bli för jäkla jobbigt för dig om du sitter där med en 5-8 valpar som ingen vill ha... :rolleyes:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.