Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med drev, wachtel

Featured Replies

Publicerat

Har en wachtel tik som det inte riktigt vill sig för i år.

Hon verkar ha riktigt svårt att följa spåren. Hon fick tag i en kviga idag som jag såg när hon tog upp, hon drev den bara i ca 150m sedan släpper hon och går tillbaka till upptaget och snurrar fram och tillbaka. Verkar precis som att hon inte reder ut löpan :) . Släppte henne sedan på ett hygge där jag hade sett get och killing 40min innan. Men det blev lika där också, hon har riktigt bra sökar vilja att försöka reda ut det men det gick inte heller. Någonting är det som inte stämmer.

Hon är 3½, och förra jakt säsongen låg hon oftast på runt 15min på det flesta viltslagen i drev tid.

Börjar nästan tro att hon har "hyres gäster i snoken", men hon har inte visat nå symptom på det alls.

Har fått tid hos vet imorgon för att kolla vad det kan vara.

Någon som har någon ide` eller varit med om något liknande

Publicerat

Upplevde liknande situationer på en Hamiltonstövare för ett antal år sedan, det var noskvalster.

Publicerat
Har en wachtel tik som det inte riktigt vill sig för i år.

Hon verkar ha riktigt svårt att följa spåren. Hon fick tag i en kviga idag som jag såg när hon tog upp, hon drev den bara i ca 150m sedan släpper hon och går tillbaka till upptaget och snurrar fram och tillbaka. Verkar precis som att hon inte reder ut löpan ^_^ . Släppte henne sedan på ett hygge där jag hade sett get och killing 40min innan. Men det blev lika där också, hon har riktigt bra sökar vilja att försöka reda ut det men det gick inte heller. Någonting är det som inte stämmer.

Hon är 3½, och förra jakt säsongen låg hon oftast på runt 15min på det flesta viltslagen i drev tid.

Börjar nästan tro att hon har "hyres gäster i snoken", men hon har inte visat nå symptom på det alls.

Har fått tid hos vet imorgon för att kolla vad det kan vara.

Någon som har någon ide` eller varit med om något liknande

Har varit i samma situation mer än en gång .

Noskvalster är väldigt ofta rent medecinskt symtom fria, den symtom som du oftast ser är den som du själv beskriver dvs hunden verkar ha tappat luktsinnet.

Vissa vetrinärer hävdar att man skall vara försiktig pga iminuitet risk en risk som faktiskt inte finns eftersom en behandling dödar samtliga kvalster .

//Lasse D.

Publicerat

Även jag misstänker att mina wachtel har noskvalster. Senaste månaden har han inte haft något sök alls, har jättesvårt att följa löpor och allmänt taskigt luktsinne. Han lyckades med en råbock i lördags, men det var ju precis jättefärskt så det var väll inte så svårt. Droppen var igår när jag hade slängt ut några korvbitar på golvet, och han kunde inte hitta dom som han inte såg, och han var bra nära med nosen flera gånger men hittade dom inte..

Han har nyst ganska ofta och har sett att nosen har runnit lite då och då men inget jätteallvarligt.

Vad jag har läst om noskvalster så behöver dom inte visa några symptom alls. Det finns tydligen inget sätt att verkligen avgöra om en hund har kvalster eller inte, i vissa fall kan man ju se dom med ögat, men det finns inget medicinskt test.

Jag har tid på fredag, och tänker inte gå därifrån förens jag har fått recept på medicin, ger mig fan på att min har kvalster och det är anledningen till att han inte har samma sök som han hade för ett par månader sedan.

Lycka till med din!

Publicerat

Kan hända att min münster också har det då. Blev riktigt besviken den 1a när hon inte hittat eller sökt knappt nått!! hon har vart 100% på alla släpp tidigare. hur lång tid tar de att behandla kvalster då??

Publicerat

Interceptor, man behandlar med 1 tablett/vecka x 3 veckor och en förbättring märks redan efter ngn dag tycker jag.

1 veckan så dör alla vuxna kvalster, 2dra dör ev kläckta ägg och sista veckan är mest en extra garanti.

/Per

Publicerat
  • Författare

Nu har jag varit hos vet. Enligt honom var det solklart att Amber har "tomtar i snoken". Fick recept på stronghold, så nu blir det en kur.

Enligt min vet var det bra om man använde sig utav fästinghalsband (scalibor tror jag det stavas) efter avslutad behandling. Det halsbandet skulle tydligen motverka att hunden får hyresgäster igen B)

Publicerat

Gick som jag ville hos vetrinären, var där i 5min och fick med mig 3 tabletter Interceptor hem. 790kr fattigare för 5 min och 3 tabletter ^^

Jag hoppas innerligt att detta ska göra susen på jycken :D

Publicerat

Hade samma problem ifjol med mina Drevrar. Behandlade mot noskvalster sen blev det bra, i ca 2veckor!. Så det blev att behandla en gång till !

• 4 weeks later...
Publicerat
Nu har jag varit hos vet. Enligt honom var det solklart att Amber har "tomtar i snoken". Fick recept på stronghold, så nu blir det en kur.

Enligt min vet var det bra om man använde sig utav fästinghalsband (scalibor tror jag det stavas) efter avslutad behandling. Det halsbandet skulle tydligen motverka att hunden får hyresgäster igen <_<

Sådanadäringa halsband hade jag låtit bli, alldeles för mycket biverkningar. Min ena hund fick cystor.. Frontline är bättre isåfall, nackdelen är att det behöver verka in lite i huden innan det gör verkan.

Däremot så ger jag henne stronghold istället för vanlig avmaskning då få preparat tar så mycket som just stronghold. Nice shit =)

Publicerat

Hur har det gått med wachten? Har det blivit någon förändring sen du behandlade? ;)

Publicerat
  • Författare
Hur har det gått med wachten? Har det blivit någon förändring sen du behandlade? -_-

Jodå det har blivit stor skillnad, hon har verkligen blivit annorlunda.

Bästa resultatet var när vi spårade ko och två kalvar, varav ena kalven hade fått ett skott mot sig(som visade sig vara bom)

Men vi spårade drygt 1km på 16timmar gamla spår. Så med det måste jag säga att nosen funkar som den ska.

Hon har även jagat gris betydligt längre än vad hon gjort tidigare ;)