Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisfeber 3

Featured Replies

Publicerat

Kollade på Hunters Videos nya rulle igår. Vilken action!

Blev grymt imponerad av killen från tysklands skytte. (Vet ju iofs inte hur mycket som är bortklippt)

Men blev lite förvånad när dom visade att han sköt med en för mig okänd kaliber .270 Winchester.

Visserligen satt skotten väl men det var ruskigt bra "död" i kulan iaf. Skulle vara intressant att veta vad för laddning och kula han använde sig av.

Någon här som använder den kalibern till högvilt? Erfarenheter, synpunkter?

//Girra

Publicerat

Har skjutit kron och sika i Skottland med en 270 och det var bra fart i de. Allt ramlade omgående utom en kron men det var bra långt håll på den. Den gick väl 50 m så farligare än så var det inte. Vet iofs inte vad det var för kula då vi lånade alla grejerna.

Har dålig koll på hur den klassas i Sverige men det finns nog många andra som vet.

Publicerat

Det finns massor av trådar här och på robban om kalibern.

6.9mm kula i en nedtrypt 3006 hylsa är en enkel förklaring som beskriver kalibern även om den håller ytterligre en mm i hylslängd. Snarlik den europeiska 7x64.

Har skjutit i princip allt svenskt klövvilt med kalibern utan några som helt problem! Laddas av Norma med en 150gr oryx som standart klass 1 laddning. Själv tycker jag att man uttnytjar kalibern bättre med en 140gr kula. Laddar min Ruger1# med en 140gr Nosler accubond som har fungerat mycket bra.

I USA är kalibern lite som våran 6.5x55 d v s mer eller mindre en standrad kaliber tillsammans med 308w och 30-06.

Mvh//Jonas

Publicerat
  • Författare
Det finns massor av trådar här och på robban om kalibern.

6.9mm kula i en nedtrypt 3006 hylsa är en enkel förklaring som beskriver kalibern även om den håller ytterligre en mm i hylslängd. Snarlik den europeiska 7x64.

Har skjutit i princip allt svenskt klövvilt med kalibern utan några som helt problem! Laddas av Norma med en 150gr oryx som standart klass 1 laddning. Själv tycker jag att man uttnytjar kalibern bättre med en 140gr kula. Laddar min Ruger1# med en 140gr Nosler accubond som har fungerat mycket bra.

I USA är kalibern lite som våran 6.5x55 d v s mer eller mindre en standrad kaliber tillsammans med 308w och 30-06.

Mvh//Jonas

Men är kalibern vanlig i Sverige?

Publicerat

[Vad menar du med vanlig? Så pass att Norma har jaktmatch! Då tycker nog jag att det är en "standard kaliber"

Men i förhållande till 308w 30-06 6.5x55 så är den nog att betrakta som ovanlig...

//jonas

Publicerat
  • Författare
[Vad menar du med vanlig? Så pass att Norma har jaktmatch! Då tycker nog jag att det är en "standard kaliber"

Men i förhållande till 308w 30-06 6.5x55 så är den nog att betrakta som ovanlig...

//jonas

Fick svar på min fråga B)

Hur som helst verkade den fungera grymt bra på nassarna. Mycket "knall och fall" även på träffar som inte var helt optimala.

Kan rekomendera er att köpa filmen!

• 1 month later...
Publicerat
Fick svar på min fråga :D

Hur som helst verkade den fungera grymt bra på nassarna. Mycket "knall och fall" även på träffar som inte var helt optimala.

Kan rekomendera er att köpa filmen!

Mycket pang pang i filmen!!!

Publicerat

har oxå köpt filmen. jägarnas porrfilm:)

tror kalibern är klass 2 i sverige men jag kan ha fel.

Publicerat

Vår nya idol "Kung Frasse" (fast han är nog typ prins i verkligheten).

Franz Albrecht III Aloys Christian Ferdinand Maria Notger Oettingen-Spielberg

Jodu, den killen kan skjuta.

Publicerat
har oxå köpt filmen. jägarnas porrfilm:)

tror kalibern är klass 2 i sverige men jag kan ha fel.

Vilken kaliber skulle vara klass 2?

Publicerat

Joni, den grabben kan hantera ett skjutvapen! Jag är stum av beundran, men tyvärr är jag ganska övertygad om att filmen kommer motivera många betydligt sämre skyttar att försöka efterlikna Franz.

Jag blir mest motiverad att träna mer skytte. Någon gång skulle en drevjakt likt de i filmerna vara kul att prova på, men min åsikt är att det är mer skytte än jakt. Jag övertygad att många av grisarna i filmen är utplanterade. Tycker inte ni att det är en underligt hög andel kapitala galtar? Det är mer regel än undantag i Ungern att galtar föds upp i fångenskap och släpps ut till jakter, det är ju troféavgifterna på dessa som ger de stora pengarna.

Publicerat

Har gått i tankar att göra mig av med .30-06:an. I dagsläget ligger .270 win bäst till...

Nu blev jag ännu mer sugen!

Högaktningsfullt.

/C

Publicerat

såg den nyss, FYFAN vilket skytte av franz helst sinnesjukt trår han bomma 2st

• 1 year later...
Publicerat

Har bara sett klipp från filmen men kan ju erkänna att killen vet hur man skjuter drivet vilt....... :P

Publicerat

Finns en 4:a nu oxå och Franz är sig lik!

Publicerat

såg ett klipp när Frans laddade bössan med 8,4 g a så visst det det är kl2

btw står där en 270w i skåpet B)

Publicerat
såg ett klipp när Frans laddade bössan med 8,4 g a så visst det det är kl2

I Sverige ja :D

Publicerat
Finns en 4:a nu oxå och Franz är sig lik!

Onej, han är fan så mycket bättre i 4an. När killen drar sex grisar på 7 skott där sjunde skottet är avfångning av en gris, ja då mår man lite illa.

I nästa sekund stillar jag mig dock och tänker "varför kan man inte unna honom det? Det är ju roligt att han fötts med den färdigheten."

Mvh

Jocke

Sent from my ST17i using Tapatalk

Publicerat

"varför kan man inte unna honom det? Det är ju roligt att han fötts med den färdigheten."

Eller hur? :P

Herr Albrecht har fötts med god ekonomi, resten har enbart kommit via hårt arbete och fina förutsättningar för praktik.

Publicerat

Eller hur?

Herr Albrecht har fötts med god ekonomi, resten har enbart kommit via hårt arbete och fina förutsättningar för praktik.

Och det kan man väl absolut unna honom. Det tycker jag nog.

Även om en annan inte är lika välbergad och har samma förutsättningar för att kunna träna, eller ens är född i rätt kropp (har en hel del rekylrädsla inom mig som jag dock lärt mig att hantera skapligt med Blasern) så unnar jag ändå killen det vid närmare eftertanke. Lever efter divisen att svartsjuka och avundsjuka är något man absolut inte ska främja, det finns tillräckligt med det ändå i världen.

Mvh

Jocke

Sent from my ST17i using Tapatalk

Publicerat

Har gått i tankar att göra mig av med .30-06:an. I dagsläget ligger .270 win bäst till...

Nu blev jag ännu mer sugen!

Högaktningsfullt.

/C

Tänk bara på att en 270 win bränner ner pippan rätt fort, om jag inte minns helt fel.
  • 1 year later...
Publicerat

Använder han någon form av varmint kulor eftersom grisarna stupar direkt ?

Publicerat

RWS om jag inte misstar mig.

/Håkan H