Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur jagar men effektivast med belysning på vapnet.

Featured Replies

Publicerat

Nu när jag äntligen har fått mitt tillstånd för att ha belysning på vapnet när jag skyddsjagar Vildsvin på åker så kommer givetvis nästa fråga.

HUR bär man sig åt för att göra det effektivt när det är svart som en sotarröv ute!

Jag tror inte på att vandra runt som en julgran på väg fram mot platserna där grisarna brukar hålla till i hopp om att få syn på dom, inte heller går det att ramla runt utan belysning i svarta natten.

Enda jag kommer på är att sitta o vänta ut dom och då använda lampan.

//

Publicerat

Borde man inte kunna smyga uppvinds på dem mot ställen där de kan förväntas vara,

lyssna av, om man har hörsel, annars duger det att kidnappa med ett av de egna barnen för att lyssna

och sedan efter att man har hört dem och inför det att man vill veta vad som är på plats så tänder man upp fyrbålet på pangen och tittar efter.

För egen del hade jag nog köpt mig en sån där röd lampa/filter och lyst av gärdet/marken med, eventuella kompisars ögon lyser upp då,

du behåller mörkerseendet lite mer än annars och grisarna borde inte skrämmas bort av det.

/Christian

Publicerat

Är väl inte så svårt. :D Grisen är där hunden står och skäller. :D

De flesta använder väl lampan innan säden är tröskad och då är det ju lättare att veta var man har grisarna. Men på dina marker skulle jag nog sätta mig i rätt vind med så stor översikt som möjligt, för att redan smyga mig närmare när grisarna visar sig. Är ju som Christian skriver mest hörseln man får förlita sig på.

Publicerat

Du jagar på hörsel eller om du med hjälp av handkikare kan se något. Sedan måste du ju in på korta avst. vi pratar allt mellan ett par meter till 20meter och då kan du tända. Fördel är om du använder lite bredd på ljusbilden så att den inte är för vass. Är ljuset för starkt renderar det oftare i att man skrämmer dom .. villket iförsig är syftet..

Det kan ibland vara lika effektivt i att skrämma grisen ett antal ggr, man behöver inte alltid panga om man nu har en stam under uppbyggnad.. Men det varierar stort i olika områden beroende på hur jagade grisarna är och vad dom har för födoalternativ i området.

Publicerat
  • Författare

Kloka ord.

Jag funderade på att gå en runda i kväll efter åteln men förkylningen gjorde att jag valde o gå hem.

Jag hade en svag pannlampa (dåliga batterier) och frågan är om man inte kan ha den tänd medans man tar sig ut för att sedan släcka den och invänta grisen/arna.

Just nu verkar vi ha ett par grupper som ränner runt på vallen, grannen ringde idag o ville ha hjälp, arrendatorn var inte lycklig och vi har aldrig haft gris samtidigt på våra marker vilket vi har nu.

Jensa: Varför måste man in på så nära håll?

Går vapnet som det ska så borde det ju inte vara något problem att stanna på ca 50 m o tända. Nu pratar jag förståss slagen vall annars ser man ju inte ett skit ändå ;)

//

Publicerat

Nyfiken fråga - hur har lst formulerat tillståndet? De brukar avgränsa det i tid på året och till skadekänslig gröda tex?

Publicerat

Lasse.

Jag läste överskriften och det givna svaret är, TÄND LAMPAN

Publicerat
Lasse.

Trodde inte det var det som var problemet för Lasse. Mer att "lampan var tänd men ingen hemma..." ;):(

Publicerat
  • Författare
Nyfiken fråga - hur har lst formulerat tillståndet? De brukar avgränsa det i tid på året och till skadekänslig gröda tex?

Lst har tidsbegränsat tillståndet fram till den 31/10-01 och att jag bara får använda rörlig belysning på åker och betesmark.

Kommer inte exakt ihåg hur det var formulerat men jag kan scanna o maila om du är intreserad.

//

Publicerat
  • Författare
Lasse.

Ha ha :D

Det blir mjölkrummet för dig i vår :)

Trodde inte det var det som var problemet för Lasse. Mer att "lampan var tänd men ingen hemma..." ;):lol:

Sant......

//

Publicerat
Lst har tidsbegränsat tillståndet fram till den 31/10-01 och att jag bara får använda rörlig belysning på åker och betesmark.

Kommer inte exakt ihåg hur det var formulerat men jag kan scanna o maila om du är intreserad.

//

31/10-01?!?! 2101 eller? :) Vore väl tusna om du inte lärt dig att använda det tills des.. :D

Publicerat
Lasse.

+1 :rolleyes:

Jag har ingen egen erfarenhet av att jaga med belysning på vapnet men vad jag hört så är funkar det hyfsat att tända lampan "i himlen" och sänka vapnet/belysningen tills man har dem i "korset". Då har man tydligen några sekunder på sig i bästa fall...

Vad jag märkt då jag laborerat med lite olika fasta belysningar så tror jag att en lampa med bara några dioder som inte är vrålstark är den som skrämmer minst. Fast det är väl lite kluvet det där med om man ska skrämma eller skjuta då man ska skyddsjaga tycker jag...skjuter man skyddar man men man kan kanske bara skrämma och få samma effekt? Men det är inte lika gott! ;)

Att gå runt och leta efter grisar att skjuta tror jag knappast på. Jag har gått och "mött" grisar i mörkret men aldrig kommit närmare än ca 40 meter på en åker, ibland ett par-trehundra meter... ;) Fast när jag jagar sitter jag alltid stilla i torn eller vid någon mur - hittills i alla fall.

En pannlampa med en röd diod som inte tar bort mörkerseendet är kanon när man knatar omkring i mörket om man inte känner för att gå i helmörker. Kanske finns det någon bra lampa man kan ha filter på också så att man kan skjuta på håll "i mörker"?

Publicerat

Alla dessa filter och missuppfattningar om att grisar inte skulle se vårt ledljus... Den enda utvägen är en handkikare med IR och god mörkerkvalité. Närma dig grisarna med hjälp av de tindrande ögon som reflekteras i IR-ljuset. Kanon! Finns en uppsjö av olika filter etc men enligt min uppfattning fungerar det mer eller mindre dåligt.

Försäk vara ute i hyfsat nattljus, så man ialla fall ser var man går...

Skitjakt

RG

Publicerat

Åkt runt och gjort en del viltinventeringar med lampa som hjälpmedel och då vi hittade gris så var de oftast ganska snälla.. men för att ta fasta på vad Jensa skrev så på nära håll så kan du skjuta fort när du tänt och börjar de dra så har du sannolikt en rätt bra möjlighet att träffa gott trots rörelse om du är på nära håll.

Mvh!

Publicerat

undrar bara får du då också använda mörkerkikar/sikte? då skulle problemet vara löst. muta nån som gör lumpen att "tappa" bort sin kikare så för du ju en gen 2/3+- för inköps pris :D (fasst sista var ju ett klart skämt) men ja hur är det? för du använda? :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
undrar bara får du då också använda mörkerkikar/sikte? då skulle problemet vara löst. muta nån som gör lumpen att "tappa" bort sin kikare så för du ju en gen 2/3+- för inköps pris :D (fasst sista var ju ett klart skämt) men ja hur är det? för du använda? :rolleyes:

NJa är lite osäker på om jag får eller inte, texten är lite otydlig just där.

Ska nog maila någon som borde kunna tyda bättre en jag.

//

Publicerat
Kloka ord.

Jag funderade på att gå en runda i kväll efter åteln men förkylningen gjorde att jag valde o gå hem.

Jag hade en svag pannlampa (dåliga batterier) och frågan är om man inte kan ha den tänd medans man tar sig ut för att sedan släcka den och invänta grisen/arna.

Just nu verkar vi ha ett par grupper som ränner runt på vallen, grannen ringde idag o ville ha hjälp, arrendatorn var inte lycklig och vi har aldrig haft gris samtidigt på våra marker vilket vi har nu.

Jensa: Varför måste man in på så nära håll?

Går vapnet som det ska så borde det ju inte vara något problem att stanna på ca 50 m o tända. Nu pratar jag förståss slagen vall annars ser man ju inte ett skit ändå -_-

//

jag utgick från att du pratade jakt i spannmål i och med att du pratade skyddsjakt, men jag drog väl en förhastad slutsats :lol:

ja skjuter du på slagen gröda så är det ju en annan sak. Jag har läsljus 1250 meter bort med min Lightforce så det är bara siktet och förmågan att skjuta som sätter begränsningarna :lol:

Publicerat

passar en sådan lampa på bössan? eller har du en rigg på ryggen?

jag utgick från att du pratade jakt i spannmål i och med att du pratade skyddsjakt, men jag drog väl en förhastad slutsats ^_^

ja skjuter du på slagen gröda så är det ju en annan sak. Jag har läsljus 1250 meter bort med min Lightforce så det är bara siktet och förmågan att skjuta som sätter begränsningarna :D