Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt livs märkligaste jaktögonblick

Featured Replies

Publicerat

Sitter i kanten på en åker vädret är helt underbart knappt någon tillstymmelse till vid. Kör lite muspip med munnen och efter ca 15 min kommer det en räv rakt från höger om mig. Han går rakt fram och är nu 1m rakt framför mig vänder mot mig tittar luktar men gör inget åt att jag är där. Sitter med en grön tröja och en svart keps ingen maskering eller nått. Han är på väg rakt upp i knät på mig stannar och går lite åt vänster tittar på mig luktar men fortfarande ingen reaktion nu är han tre meter till vänster om mig och tankarna snurrar i huvudet. Hur ska jag lyfta bössan utan att han märker någon. Lyfter bössan som står på benstöd han tittar på mig men inget han tittar bort och jag lyfter igen han tittar på mig och då lyfter jag helt men fortfarande inget siktar och på tre meters håll med 9x förstoring är kanske inte det optimala kan säga att det var rätt så suddigt och bara räv skymtar huvudet och går lite längre ner. Fortfarande ingen reaktion från räven. Sen när den får smaka blyt från en 222 sluten ur en sako vixen reagerar den genom att dö ganska så direkt.

Här kan vi verkligen snacka om att korta håll alltid är bättre en långa :rolleyes: varför betedde den sig så?

Publicerat

Blind kanske?

Sjuk på något annat sätt, olyckligt kär.

Grattis till räven.

/Christian

Publicerat

Låter som en rävvalp. Ungrävarna kan vara väldigt nyfikna och nästan tama.

Publicerat
Låter som en rävvalp. Ungrävarna kan vara väldigt nyfikna och nästan tama.

Måste väl ha varit så. Kommer ihåg från när jag var kanske i 7-8 års åldern och var med morfar ute på höskörd att jag i stort sett klappade en räv och morfar var ungefär lika förvånad som du var :rolleyes:

Otroligt häftigt i alla fall och grattis till räven!

Publicerat

Du luktar väll gammal åtel ! :lol:;)

Publicerat

jaha, du har just skjutit någons tamräv, bussigt! grattis till både räv och udda upplevelse!

Publicerat

Rävar får inte hållas som husdjur i sverige så det var väl lika bra det.

Men som någon skrev längre upp, antagligen en ungräv. Jag har haft ungräv som gått in i huset och ungrävar som kommit lite nyfiket mot en fast denna var ju väldigt oskygg, naturligt urval mao, en räv som inte räds predatorer blir inte gammal.

Publicerat

Hade liknande upplevelse med 6-taggare och get på en drevjakt för ett par år sedan. De hade motljus och motvind, vilket jag tror förklarar fenomenet den gången. Stod och tittade på mig på ca. 2-3 meters avstånd. Jag iddes inte skjuta. Kändes för enkelt.

Grattis till räven! :lol:

Publicerat

Häftig upplevelse! Måste känts väldigt overkligt att vara så nära ett vilt djur och det inte reagerar - på annat sätt än att dö... :rolleyes: Nåja, grattis till räven och en oförglömlig jaktupplevelse.

Publicerat
  • Författare
Du luktar väll gammal åtel ! :rolleyes:;)

Ha ha ja det kanske kan va det men jag tror mer på att han va ung dum och lite tam ;)

Publicerat
  • Författare
jaha, du har just skjutit någons tamräv, bussigt! grattis till både räv och udda upplevelse!

Jag snacka med farsan efteråt och han sa att där hade strukigt en räv som nästan va helt tam hade varit framme vid husen och så förmodligen va det den :rolleyes:

Publicerat
Du luktar väll gammal åtel ! :lol:;)

:lol:

Ungrävar kan vara lite blonda ibland, nyfikna men naiva.

Vi hade en rävkull ute vid stugan för några år sen, där en valparna försökte få igång hundarna i hundgårn att leka, hundarna ( 2 jämtar) höll på att gå upp i atomer av ilska över den fräcka slyngeln.. :P

Den käkade korv ur näven på mig också, men syskonen och mamman höll sig på behörigt avstånd uppe i skogkanten hela tiden.

Kändes lite vemodigt när hela gänget sköts bort. -_-

Publicerat
  • Författare

Här kommer bild på räven

IngångshålIMG_0921-84.jpg

Utgångshål IMG_0922-85.jpg

Publicerat
  • Författare
Hade liknande upplevelse med 6-taggare och get på en drevjakt för ett par år sedan. De hade motljus och motvind, vilket jag tror förklarar fenomenet den gången. Stod och tittade på mig på ca. 2-3 meters avstånd. Jag iddes inte skjuta. Kändes för enkelt.

Grattis till räven! -_-

Ja jag funderade lite till och från om jag skulle skjuta eller om jag bara skulle ha ett härligt ögonblick men då det inte är bra när det vilda blir tamt och att det är en predator så jag den hellre död än levande. Hade det varit rådjur hade jag inte skjutit

Publicerat
  • Författare
:lol:

Ungrävar kan vara lite blonda ibland, nyfikna men naiva.

Vi hade en rävkull ute vid stugan för några år sen, där en valparna försökte få igång hundarna i hundgårn att leka, hundarna ( 2 jämtar) höll på att gå upp i atomer av ilska över den fräcka slyngeln.. :lol:

Den käkade korv ur näven på mig också, men syskonen och mamman höll sig på behörigt avstånd uppe i skogkanten hela tiden.

Kändes lite vemodigt när hela gänget sköts bort. -_-

Va pappa sa hade den tydligen varit framme vid husen och strukigt den hade till och med stått och kikat in igenom fönstret hos någon.

Tack för alla grattis

/Danne

Publicerat

Ja, bara att gratulera till en härlig naturupplevelse :lol: Med ett lyckligt slut -_-

Publicerat
  • Författare
Ja, bara att gratulera till en härlig naturupplevelse :lol: Med ett lyckligt slut -_-

Tack :lol:

Publicerat

Farsan Hade en räv ett år som blev bundis med wachteln hans. Nästan varje dag så tog dom en sväng på stubben och "lekte" tafatt och for i cirklar och gjorde lekinviter med varandra och när dom var nöjda så gick dom helt sonika hem till sitt.. :D

• 3 weeks later...
Publicerat
Farsan Hade en räv ett år som blev bundis med wachteln hans. Nästan varje dag så tog dom en sväng på stubben och "lekte" tafatt och for i cirklar och gjorde lekinviter med varandra och när dom var nöjda så gick dom helt sonika hem till sitt.. ;)

Har en polare vars morfar hade en stövare lös ute på gården medan hon var valp. Efter ett tag började hon få "utslag" på svansen så han for till veterinären och frågade om de var skabb. Veterinären sa att de bara var några utslag och gav någon salva eller någonting sådant, några dagar senare så såg morfarn sin stövare ute på gården som busade med en rävvalp som hade skabb. In hämta hagel och pang, ingen mer lekkamrat för stövarn :wub: