Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första gåsen för mig

Featured Replies

Publicerat

Äntligen stöp det en när jag skjöt. Efter två bomskott på förmodat för höga gäss, så kom en in på betydligt lägre höjd. Den stöp direkt utan att röra en fjäder ens, tyvärr landade den en bit ut i vassen men labben Frippe skulle ju också ha roligt.

Jo då, han hittade den.

Medans jag satt på pass i ett torn o vasskanten kom det en lärkfalk med avsikt att landa på nyss nämnda torn. Den såg mig precis innan den skulle slå klorna i plankan. Avstånd ca halva bösslängden, behövdes ingen kikare för att se den tydligt.

Publicerat

Grattis! ;)

Häftigt att få se en lärkfalk så nära! Där blev man lite avis... :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Bidde en gås till i går kväll. Men jag MÅSTE träna mer hagelskytte. 8 skott o en gås är INTE bra statistik. Förmodligen klassikern med för långt håll, men jag tyckte jag inväntade låga gäss.

Senare på kvällen forsade det in änder, men med tanke på mitt klena resultat på långsama stora gäss så ska jag inte ens fundera på skott mot hälften så stora o dubbelt så snabba mål...

Nu till frågan hur jag går vidare med dessa två. Det var ju ett tag sedan jägarexamen, om jag ens då kände till hur man gör...

Plocka eller flå?

Plocka, ska den behandlas först så inte dunet far omkring?

Är det värt att ta vara på mer än bröstbitarna?

Hur mycket mat blir det av två gäss? Ska man bjuda in hela släkten, eller skaffa barnvakt då det bara räcker till mig o Maria?

Publicerat

Ja, inget resultat att skryta med... :rolleyes: Såg du ögonen på gåsen? Det är ett riktmärke på lagom avstånd - har jag fått lära mig men inte fått praktisera... B)

Grattis till 2'a gåsen i alla fall...och det finns väl bra info hur man ska göra. Tyvärr inte bara en information...med andra ord kan du göra på flera sätt som är rätt då du tar reda på fåglar. Jag har plockat för jag tycker det luktar så j-a illa att bränna fjädrar.

Personligen tycker jag att det är knepigt att bara ta brösten och slänga resten av en så stor fågel som en gås. Fast det beror självklart på hur många gäss man skjuter - "oetiskt" = orättvist då inte jag får jaga :( - och om man har plats i frysen för stora gäss.

Du får väl ha bra med tillbehör om du ska bjuda många men vikten på gåsen visar väl hur mkt kött det är... :D

Publicerat

Jag personligen tar bara bröstbitarna. Resten går till rävåteln. Kallrökt gåsbröst är inte helt fel.... Bra pålägg med pepparrotsvisp eller till en potatisgratäng. Grilla eller steka går också bra, bara inte för mycket. Låt mitten vara rosa så blir det mört och gott

Om det är yngre fåglar och de är okej skjutna får svärmor ett par. Hon plockar och tillagar samt bjuder på gåsamiddag. Funkar kanon! En vildgås räcker till 4 pers om man har bra med tillbehör och för- samt efterätt.

Publicerat
  • Författare

Ja ha. Det verkar gå åt rätt håll. Efter två bomskott tänkte jag att nu f-n ska dom komma närmare, om det nu är det som felar. Släppte förbi många gäss som enl. mig var på lagom håll, men som erfarenhetsmässigt visat sig för långt. Men efter ett tag kom några flockar på betydligt lägre höjd, nästan så simfötterna slog i grantopparna.

Så fick jag in två träffar, och två gäss damp i backen. (Från olika flockar med några minuter emellan, svårt med dublé med kombin...)

Men sedan kom inga fler flockar på den höjden, eller lågden om man så vill. Men däremot kom en räv i rak kollisionskurs med mig när jag var på väg att ge mig av. Var ju bara att stå stilla ett tag o släppa den tillräckligt nära.

Det visade sig vara långt gången skabb på den stackaren, men nu lider den inte längre. Men s-t-n vad den luktade, den fick hänga på reservhjulet på hemvägen. Ja, jag vet att man inte får transportera vilt på det viset, men det vara knappt en km hem, enbart på gårdens små grusvägar...

En kopp kaffe, och sedan plir det pyssel i slaktboden...

Publicerat

Bra jobbat,

se till att bränna räven bara..

Kul att se att det tar sig för dig med gåsjakten, har du ingen vanlig hagelsmälla, kombi verkar lite begränsande?!

/Christian

Publicerat
  • Författare

Njae... Gamla Grållen är för gammal o trång för stålhagel, och dessutom bara 65 mm patronläge... Dax att byta snart...

Räven eldas i storpannan där dom värmer centralvärmevattnet för gården, under en 100 kubiks tank. Bra värme där, och vissa dagar luktar det extra mycket "nygrillat" därifrån...

Publicerat

Kul att du lyckas bättre och bättre! Gott med gås också. ^_^

Något som inte smakar "fågel" är väl räven som ska "grillas" men dagens välgärning gjorde du då du lät honom "vandra vidare".

Grattis än en gång!