Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ångestframkallande hundägande....

Featured Replies

Publicerat

Som många redan vet har jag en liten odåga till valp som jag och resten av familjen jobbar med att få till en snäll och trevliga hund.

Jag läser böcker, går på föreläsningar och vi går på valpkurs.

Överallt så blir man pådyvlad en massa kunskaper och man målar upp en bild av hur hunden måste vara. Den ska alltid komma på första inkallningen, man måste kunna blåsa av hunden mitt i ett fullt drev, den ska spontant sitta framför tröskeln och vänta på att få gå ut eller in, den ska lugnt sitta och vänta på att få hälsa på alla, aldrig någonsin hoppa och springa fram till människor och hundar, snällt gå och läggas sig på sin plats så fort man ber den om det, den ska gå fot hela tiden och aldrig dra i kopplet, inte springa efter katten, inte skälla inne ens när grannbarnen blåser i sina vuvuzelor, etc etc etc etc.......

Jag blir såååååå trött på det ibland, har ni verkligen så väluppvfostrade hundar allihop? ^_^

Om ni har det så ska jag hänadefter hålla tyst och bara fortsätta mitt oförtretna arbete med hunden.

(har ni inte det kommer jag att fortsätta jobba med hunden men kanske gnälla lite till ibland)

hundliga hälsningar

//M

Publicerat

Lyssna inte på vad alla andra säger. Bestäm dig för hur du vill uppfostra och forma din hund och kör på den linjen annars blir det bara förvirrat. De flesta hundägare har nog något problem, stort eller litet, med sina hundar.

Ett fel som många hundägare gör är att bara lägga förbud på hunden men aldrig tillåta den något. Om du inte vill att den ska göra en viss sak så låt den inte göra det men erbjud den ett annat tillåtet beteende istället. Jag tar Daimler som ett exempel. Han gillar att hoppa upp och slicka folk i ansiktet, vilket inte är populärt bland folk. Jag låter honom slicka mig lite i ansiktet om han sitter och är lugn. Jag sätter mig på huk nära honom så att han når. Då har han ett förbud (inte hoppa och slicka) men han får fortfarande slicka lite.

Jag läste i någon hunduppfostringsbok (Fredrik Steens kanske) att man ska välja ett par förbud som alltid gäller men annars får hunden vara lite odågig. Du får säkerligen en mycket gladare hund som snällt lyder de förbud den då har.

Publicerat

Men se dig omkring - det vimlar väl av ouppfostrad odågor. ^_^

Huvudsaken är ju att man är nöjd själv och har ett bra liv med sin hund.

Att ha djur är krävande, men det ska vara mer roligt än jobbigt!

Själv vill jag ha en levande hund och ingen kadaverlydnad.

Jag lämnar inte mat framme i köket för jag vet att han snor det. Kommer det folk på besök som inte behärskar en stor vorsteh i knät, ja då stänger jag helt enkelt in honom i tv-rummet med ett kompostgaller för dörröppningen, etc...

Han ser tamkatter som jaktbart vilt, kan inte umgås med småbarn utan att knuffa omkull dem med svansen eller till och med skada dem (av glädje alltså), slåss gärna med hanhundar, stresspiper i bilen när vi ska t.ex. på jakt, stresspiper i kopplet då han måste sitta stilla, har tagit vilt och apporterat på mina fötter (tjäder, gäss, rapphöns) och är en jobbig och hemsk hund i fel händer.

Huvudsaken man är nöjd och har kul!

Publicerat

ta allt med 1 eller 2 nypor salt=) alla blir bessevissers framför datorn=) man snackar lätt upp sin egen hund istället för tvärtom..

Publicerat

Jag har INTE sådana väluppfostrade hundar... ^_^

För vår del så gömmer vi oss bakom den allmänna uppfattningen om vår hund - basset hound... -_- Den är seg, egensinnig, matglad, social, envis till tusen, går "alltid" med nosen i marken, kan skälla osv.

Har missat vad du har för hund men att få våra att sitta vid tröskeln är en "omöjlighet", att inte "hoppa" likaså, de kommer ALLTID på efterkälken när man går då de hittat någon doft att följa som måste undersökas - eventuellt går de åt ANDRA hållet istället... Att ha dem lösa på promenad skulle vara en omöjlighet om man alltid skulle komma hem "i tid"... De har stora öron men hör inte upp särskilt bra, kommer om det passar dem.

Det säger kanske "lite" om mig som hundägare och andra ägare av basset hound men jag skulle vilja träffa en lydig basset hound...för oavsett vad "hundmänniskor" säger så är det självklart stora skillnader i hur olika hundraser är, för att inte tala om individuella skillnader.

Tycker jag... :D

Publicerat
  • Författare

Tack mina vänner, det var precis vad jah behövde höra.

Han är väl inte hopplös, och han är ju kanppt 6 månader så jag har ju tid att få drilla honom. Men man får ju spunk på

alla "perfekta" hundar och duktiga människor på tv och i böcker.

Hunden i fråga är en grå/jämt/wachtel från Jensa.

Mycket tillgiven och gosig (utom möjligtvis det ska klippas klor ^_^ )

post-2426-1286619368_thumb.jpgpost-2426-1286619397_thumb.jpg

Publicerat

Ja, du har ju en "varg" så om den är svår att dressera beror det så klart på att det är ett "vilddjur". :D

På tal om kloklippning...

Din är bara 6 månader och då hade vi nog fortfarande hyfsad möjlighet att klippa klorna på Olle själva...idag går det inte, han slåss för sitt liv. ^_^ Så det blir veterinären och nedsövning.

Vi gjorde det någon gång hos veterinären, med munkorg - givetvis - och ett veterinärbiträde som haft basset hound som höll i tången. Jag tror vi var två som avledde uppmärksamheten så gott det gick från vad som pågick.

En gång sa vår uppfödare att "det är inga problem"...jo hej du...hon klippte, jag höll HÅRT i Olle och Miss M höll också. Vi lyckades faktiskt men han var "ganska" upprörd då. Men eftersom det är en snäll hund så är han inte långsint eller så och sekunden efter att det var klart var han sitt vanliga snälla jag igen. -_-

Publicerat

Markus. Du har ju träffat mina hundar, behöver du veta mer än så ^_^

//

Publicerat

Tat lugnt allt kommer inte på en gång och en del saker kommer att frågasättas första året beroende på att valpen går igenom olika mognadsstadier .. Då kan det ibland vara bäst att backa ett steg i träningen och forsätta senare så att man inte sätter sådana krav att valpen förknippar tex inkallning med obehag mm.

Vissa saker som gränser i huset, hoppa ur bilen och vänta på varsegod innan man äter mm. är och bör förbli orubbliga ...

Nedan... mina två som inte får vara i soffan -_- hmmm!! Taget nyss... kusten klar!! när husse är på övervåningen framför datorn ^_^

post-2573-1286622563_thumb.jpg

Publicerat

du,

så länge han är hel och frisk ska du vara glad. om hunden inte är det så är allt det du skriver inte viktigt. det kommer små saker hela tiden och andra försvinner. viktiga saker som att hunden inte springer ut på gatan och sånt håller jag på, allt som kan få honom att gå ur tiden för tidigt är viktigt. jag menar, hur troligt är det att en hund som gör det den älskar mest i hela världen kommer avbryta det när du vill det? det tror jag kommer med tiden då erfarenheten säger hunden att det är så man skall göra. vänta bara tills han börjar jucka på allt mm... då försvinner en del av det som du lärt men det gör inget.

kalle

Publicerat
Överallt så blir man pådyvlad en massa kunskaper och man målar upp en bild av hur hunden måste vara. Den ska alltid komma på första inkallningen, man måste kunna blåsa av hunden mitt i ett fullt drev, den ska spontant sitta framför tröskeln och vänta på att få gå ut eller in, den ska lugnt sitta och vänta på att få hälsa på alla, aldrig någonsin hoppa och springa fram till människor och hundar, snällt gå och läggas sig på sin plats så fort man ber den om det, den ska gå fot hela tiden och aldrig dra i kopplet, inte springa efter katten, inte skälla inne ens när grannbarnen blåser i sina vuvuzelor, etc etc etc etc.......

Jag blir såååååå trött på det ibland, har ni verkligen så väluppvfostrade hundar allihop? :wub:

Om ni har det så ska jag hänadefter hålla tyst och bara fortsätta mitt oförtretna arbete med hunden.

(har ni inte det kommer jag att fortsätta jobba med hunden men kanske gnälla lite till ibland)

hundliga hälsningar

//M

Min hund kommer inte på första inkallningen, och det går absolut inte att blåsa av henne på varken drev eller slag...

Hon sitter inte spontant och vänte på att man hon ska få gå ut.. Hon är oftast ut före mej när jag öppnar dörren.

Hon sitter inte lung och väntar på att få hälsa. Hon skriker, ylar och ska hälsa först!!

Hon går faktiskt och lägger sej snällt när man säger till henne.. Men hon glömmer det efter 20sek och går där ifrån igen!

Går sällan fot och drar i kopplet ibland. Jagar katterna för det är ju skit kul och skäller på grannens barn när de kommer cyklandes och för oväsen..

Men hon sitter snällt och väntar på varsego när hon ska få mat!! :D^_^:wub:

Jaa så går det till här..

Välkommen på studiebesök hit så får du se -_-

Så jag har Inte en väluppfostrad hund ;)

Publicerat
post-2426-1286619368_thumb.jpg

Tycker mig känna igen den där blicken...

Jag hade en jättelydig valp men någon måste ha bytt ut honom när jag varit bortrest?

Jag tror att man får skaffa sig en målbild och jobba efter den, sen blir det sällan som man tänkt sig.

Det är den första av dina två bilder som jag refererar till.

Publicerat

Ju värre som valp desto bättre som vuxen, du kan inte heller jämföra en tiggande hund på en plan gräsyta utan störning mot en jakthund under fullt drev, kasta en boll och be ägaren kalla in sin hund innan den tar bollen, ett kul trick att prova bruksfolket på, kan man säga att tur att det inte var en harunge i juni.

Det kommer det kommer, några enkla tips är tydlig, enkel och konsekvent.

Publicerat
  • Författare

Ja här är det ingen brist på hundar som inte beter sig som på tv :rolleyes: Det verkar med andra ord helt normalt att hunden inte är en ängel på 4 ben helt av sig själv.

Bra tips Pertan, men det är ju det som är så svårt, när vi är fem i familjen.

Publicerat
Ja här är det ingen brist på hundar som inte beter sig som på tv :rolleyes: Det verkar med andra ord helt normalt att hunden inte är en ängel på 4 ben helt av sig själv.

Bra tips Pertan, men det är ju det som är så svårt, när vi är fem i familjen.

Nja om ingen ger hunden mat vid bordet eller tar upp den i soffan, så är det viktigt att du alltid är konsekvent, tillåter du att hunden får göra något som att sova i soffan, men sen ändrar dig då tappar du ledarskapet hos hunden, idiot tänker han, bryr mig inte ett skit om vad du säger för du ändrar dig hela tiden.

JA även på julafton.